opodatkowanie usług nauczania języków obcych - Interpretacja - PT8/033/81/183/PBD/13/PK-1319/RD-12727

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 26.02.2013, sygn. PT8/033/81/183/PBD/13/PK-1319/RD-12727, Minister Finansów

Temat interpretacji

opodatkowanie usług nauczania języków obcych

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, wobec stwierdzenia nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 8 lipca 2009 r. nr IPPP1-443-406/09-4/JL, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, na wniosek, który wpłynął w dniu 24 kwietnia 2009 r., uzupełniony pismem z dnia 18 czerwca 2009 r. (data wpływu 22 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług nauczania języków obcych, zmienia ww. interpretację z urzędu stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2009 r. do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie został złożony ww. wniosek (uzupełniony w dniu 22 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług nauczania języków obcych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą zarejestrowaną. Głównym przedmiotem działalności jest nauka języków obcych. Urząd Statystyczny w Łodzi nadał działalności wykonywanej przez Wnioskodawcę numer PKWiU 80.42.10-00.10 Usługi nauczania języków obcych. Wnioskodawca nie ma statusu nauczyciela i nie posiada żadnych państwowych uprawnień. Wnioskodawca zatrudnia jednego pracownika, który również nie posiada statusu nauczyciela, ani żadnych państwowych uprawnień. Znajomość języka zdobył on w czasie wieloletniego pobytu zagranicą. Obecnie wspomniany pracownik został mężem Wnioskodawcy i posiada status osoby współpracującej. Usługi świadczone są na terenie innych podmiotów gospodarczych, które nie są szkołami ani żadnymi innymi uczelniami.

W zakres nauczania wchodzą: konwersacje. Usługa dotyczy nauki mówienia w języku angielskim. Nie są wydawane żadne zaświadczenia czy dyplomy ukończenia szkolenia. Usługa nie jest kursem. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w zaistniałym stanie faktycznym nauczanie języka angielskiego, tj. świadczone usługi podlegają zwolnieniu z podatku VAT, czy ma zastosowanie inna stawka tego podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy świadczone usługi nauczania języków obcych są opodatkowane stawką podstawową 22% VAT. Nie są to usługi w zakresie edukacji, które są zwolnione z podatku VAT.

W dniu 8 lipca 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając na podstawie przepisu § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), w imieniu Ministra Finansów wydał interpretację indywidualną, nr IPPP1-443-406/09-4/JL, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w wydanej interpretacji indywidualnej przywołał przepisy: art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1 i 3, art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.).

Organ wskazał, iż w pozycji 7 załącznika nr 4 do ustawy o podatku VAT, który zawiera wykaz usług zwolnionych od podatku, wymienione zostały usługi w zakresie edukacji sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 80, przy czym zgodnie z objaśnieniami zamieszczonymi pod załącznikiem - "ex" dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Następnie organ wydający interpretację odwołał się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, stanowiącej załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.), zaznaczając, iż pod wskazanym przez Wnioskodawcę numerem 80.42.10-00.10 wymienione zostały Usługi szkół językowych obcych.

Mając na uwadze powyższe regulacje Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie spełniają warunków potrzebnych do uznania ich za zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT, albowiem usługi te nie są wykonywane przez szkołę językową, i w konsekwencji podlegają opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 14e § 1 ustawy Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

W wyniku przeprowadzonej analizy przedmiotowej sprawy stwierdzono, że interpretacja indywidualna z dnia 8 lipca 2009 r. nr IPPP1-443-406/09-4/JL, wydana w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, jest nieprawidłowa, dlatego też uzasadnione jest dokonanie jej zmiany. Zdaniem Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o podatku VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - zgodnie z art. 8 ust. 1 wymienionej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 3 ustawy o podatku VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o podatku VAT. Według przepisu ust. 1 pkt 1 rzeczonego art. 43 zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o podatku VAT.

Należy w tym miejscu wskazać, iż zgodnie z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 1997 r. wskazanymi w pkt 7.3 załącznika do ww. rozporządzenia Rady Ministrów, zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta (usługodawcy) tego produktu.

Warto także zaznaczyć, iż stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Unii Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego () zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca skorzystał z powyższego uprawnienia, gdyż zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Urząd Statystyczny w Łodzi, świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie nauki języków obcych, sklasyfikował w grupowaniu PKWiU 80.42.10-00.10, tj. Usługi szkół języków obcych.

Według PKWiU z 1997 r. usługi w zakresie edukacji są sklasyfikowane, w dziale 80, przy czym dział ten obejmuje:

  • usługi w zakresie przedszkoli, szkolnictwa podstawowego, ponadpodstawowego, gimnazjalnego, ponadgimnazjalnego i wyższego;
  • usługi w zakresie szkolnictwa dla dorosłych oraz innych form kształcenia.

W poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy o podatku VAT, zawierającego wykaz usług zwolnionych od podatku, wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 80, tj. Usługi w zakresie edukacji.

Podkreślić przy tym także należy, iż stosownie do objaśnienia do załącznika nr 4 do ustawy o podatku VAT umieszczenie znaku ex przy określonym symbolu PKWiU oznacza, iż wskazana pozycja załącznika dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa usługi (grupy usług). Wynikające z załącznika zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Podkreślenia wymaga, iż zwolnienie wynikające z poz. 7 załącznika nr 4 obejmuje swoim zakresem wszystkie usługi sklasyfikowane w dziale PKWiU 80, tj. Usługi w zakresie edukacji, albowiem przy tej pozycji, w kolumnie 3 Nazwa usługi (grupy usług), nie dokonano żadnych wyłączeń, ograniczeń, ani też nie określono innych warunków do stosowania zwolnienia dla usług w zakresie edukacji.

Odnosząc wskazane regulacje prawne do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, stwierdzić należy, iż usługi sklasyfikowane według PKWiU z 1997 r. w grupowaniu 80.42.10-00.10, tj. Usługi szkół języków obcych są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT w zw. z poz. 7 załącznika nr 4 tejże ustawy.

Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi nauczania języków obcych sklasyfikowane jako PKWiU 80.42.10-00.10, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT w związku z poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy o podatku VAT.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym usługi nauczania języków obcych są opodatkowane podstawową stawką podatku od towarów i usług 22%, należało uznać za nieprawidłowe.

W świetle powyższego należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną z dnia 8 lipca 2009 r. nr IPPP1-443-406/09-4/JL, wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga poprawności klasyfikacji, którą Wnioskodawca posłużył się we wniosku. Informację dotyczącą usługi nauki języków obcych sklasyfikowaną w grupowaniu PKWiU 80.42.10-00-10 potraktowano jako element stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i przy tym założeniu wydano niniejszą interpretację.

Zmiana interpretacji indywidualnej dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację zmieniającą interpretację indywidualną. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów - w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa (art. 47 i 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 322 kB

Minister Finansów