prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z wykonaniem infrastruktury drogowej - Interpretacja - IPPP2/443-47/13-2/MM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 25.02.2013, sygn. IPPP2/443-47/13-2/MM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z wykonaniem infrastruktury drogowej

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2012r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2013r. (data wpływu 17 stycznia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z wykonaniem infrastruktury drogowej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2013r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z wykonaniem infrastruktury drogowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (zwany dalej również Spółką) w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zamierza zrealizować przedsięwzięcie inwestycyjne polegające na budowie farmy wiatrowej (zwane dalej: Inwestycją). Jednym z elementów niezbędnych do realizacji Inwestycji jest wybudowanie drogi dojazdowej do planowanej farmy wiatrowej. Przedmiotowa droga miałaby zostać zrealizowana na gruntach stanowiących własność gminy. Wybudowanie drogi będzie zatem realizowane przez Wnioskodawcę jako inwestora w oparciu o stosowne porozumienie zawarte z gminą zgodnie z art. 16 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086 z późn. zm.; dalej Ustawa o drogach publicznych). Zgodnie z powyższym przepisem na Wnioskodawcy realizującym inwestycję niedrogową z mocy samego prawa ciąży obowiązek poniesienia całości kosztów związanych z przebudową drogi publicznej (wykonaniem inwestycji drogowej). Po wybudowaniu drogi infrastruktura drogowa zostanie nieodpłatnie przekazana na majątek Gminy. Jak wynika z art. 19 ust. 2 ustawy o drogach publicznych, zarząd drogami publicznymi (do jakich zaliczana będzie droga wybudowana na gruncie gminy) sprawowany jest przez odpowiednie wskazane w ww. ustawie organy administracji, nie zaś przez osoby fizyczne. Należy również podkreślić, że Wnioskodawca ani w przeszłości, ani obecnie nie posiada żadnego szczególnego tytułu prawnego do gruntu, na którym będzie realizowana infrastruktura drogowa (najem, dzierżawa, użytkowanie, trwały zarząd, etc). Droga jest i w przyszłości będzie drogą powszechnie dostępną.

Wnioskodawca wskazuje, że brak przedmiotowej drogi dojazdowej uniemożliwi prawidłowe funkcjonowanie, korzystanie oraz eksploatację siłowni wiatrowych, do których dostęp i prawidłowy dojazd powinien być zapewniony przez cały czas ich budowy i funkcjonowania. Prawidłowy dojazd do farm wiatrowych jest również jednym z podstawowych czynników mających zapewnić bezpieczeństwo korzystania z siłowni wiatrowych oraz ich eksploatowania. W konsekwencji nie zapewnienie przedmiotowej infrastruktury drogowej uniemożliwi Spółce kompleksową realizację Inwestycji oraz prowadzenie działalności związanej z eksploatacją Inwestycji. Czynność wybudowania i przekazania Gminie przedmiotowej infrastruktury stanowi świadczenie usług ściśle związane z działalnością Wnioskodawcy, gdyż zostanie ona wykonana w celu wybudowania i eksploatowania farmy wiatrowej, a tym samym w celu prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z budową infrastruktury drogowej na gruncie stanowiącym własność gminy, w przypadku gdy rezultaty poniesionych nakładów zostaną nieodpłatnie przekazane Gminie...

W ocenie Wnioskodawcy, Wnioskodawca ma prawo obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z wykonaniem przez Wnioskodawcę infrastruktury drogowej na gruncie stanowiącym własność Gminy, z uwagi na ścisły związek pomiędzy poniesieniem przedmiotowych wydatków a prowadzeniem przez Wnioskodawcę działalności opodatkowanej podatkiem VAT (eksploatacja farmy wiatrowej i wytwarzanie energii elektrycznej).

Jak zostało wykazane powyżej, budowa drogi dojazdowej do farmy wiatrowej oraz związanej z nią infrastruktury jest niezbędnym elementem do wybudowania siłowni wiatrowej, a następnie do prowadzenia przez Spółkę działalności związanej z funkcjonowaniem i eksploatacją przedmiotowej farmy wiatrowej. Należy bowiem wskazać, że co prawda wybudowana droga i towarzysząca jej infrastruktura po przekazaniu Gminie nie będzie stanowić własności Wnioskodawcy, ale będzie ona nadal wykorzystywana przez Wnioskodawcę po dokonaniu przekazania na rzecz Gminy, w celu eksploatacji farmy wiatrowej. Bez poniesienia powyższych nakładów, powstanie i funkcjonowanie farmy wiatrowej, a tym samym prowadzenie przez Wnioskodawcę opodatkowanej podatkiem VAT działalności operacyjnej w zakresie danej farmy wiatrowej nie będzie możliwe. W konsekwencji, poniesione przez Wnioskodawcę koszty na budowę infrastruktury drogowej wykazują niewątpliwy związek z ogólnym prowadzeniem opodatkowanej podatkiem VAT działalności gospodarczej Wnioskodawcę w zakresie elektrowni wiatrowych. Ponadto, nieodpłatne przekazanie przedmiotowej inwestycji drogowej na rzecz Gminy jest konieczne i nierozerwalnie związane z prowadzeniem przez Wnioskodawcę inwestycji niedrogowej. W tej sytuacji, związek pomiędzy przekazaniem Gminie wybudowanej infrastruktury drogowej prowadzącej do farmy wiatrowej realizowanej przez Wnioskodawcę a działalnością gospodarczą Wnioskodawcy nie ulega wątpliwościom. Budowa drogi dojazdowej i związanej z nią infrastruktury będzie tym samym bezpośrednio zaliczona do wydatków związanych z budową elektrowni wiatrowej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem określonym przepisów prawa. Wnioskodawcy przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku od towarów i usług o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług, o ile istnieje związek między zakupem towarów i usług oraz prowadzoną przez podatnika działalnością opodatkowaną.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Zasada wyrażona w art. 86 ust. 1 ustawy jest odzwierciedleniem zasady neutralności podatku od towarów i usług, będącej fundamentalną zasadą dla konstrukcji podatku od wartości dodanej. Jej istota zawiera się w stwierdzeniu, że działalność podatnika opodatkowana podatkiem od towarów i usług nie może być obciążona kosztem nieobliczalnego podatku od towarów i usług naliczonego przy nabyciu towarów i usług służących tej działalności.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, tj. jak wskazano powyżej, tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W niniejszej sprawie nie mamy do czynienia z żadnym z wyjątków określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę, wskazany powyżej ewidentny i nierozerwalny związek pomiędzy opodatkowaną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy w postaci prowadzenia i eksploatowania farmy wiatrowej a dokonaniem przez Wnioskodawcę nakładów na budowę infrastruktury drogowej niezbędnej dla prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w powyższym zakresie, Wnioskodawca powinien być uprawniony na mocy przepisu art. 86 ust. 1 ustawy VAT do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy poniesieniu wydatków na budowę przedmiotowej infrastruktury drogowej.

W ocenie Wnioskodawcy, powyższe uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z budową przez Wnioskodawcę przedmiotowej infrastruktury drogowej będzie mu przysługiwało bez względu na fakt, czy czynność przekazania przedmiotowej infrastruktury na rzecz Gminy zostanie uznana za czynność podlegającą czy też niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy bowiem wskazać na brak ustawowych przeszkód dla dokonania obniżenia podatku w związku z nabywanymi towarami oraz usługami, których wynik w postaci infrastruktury drogowej będzie nieodpłatnie przekazywany na rzecz Gminy, od której to usługi nie jest naliczany podatek od towarów i usług.

Możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na budowę infrastruktury, która po zakończeniu procesu inwestycyjnego jest przekazywana nieodpłatnie podmiotom trzecim znajduje odzwierciedlenie w licznych wyrokach sądów administracyjnych.

Przykładowo w wyroku z dnia 13 lipca 2007 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (III SA/Wa 3537/06) potwierdził, że: To, że czynność nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem nie podlega VAT, nie oznacza, że podatnik nie może odliczyć VAT naliczonego przy zakupach z tym związanych. Jeśli bowiem generalnie przekazanie ma związek z działalnością przedsiębiorstwa opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, nie ma podstawy, by ograniczać prawo do odliczenia VAT przy zakupach, które służą tej działalności. (podobnie wyrok WSA w Warszawie z dnia 13 lutego 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 3537).

W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 września 2007r., sygn. IPPP2-443-4/07-2/PS organ podatkowy uznał, iż co prawda wybudowanie obiektów budowlanych (m. in. dróg) przez Spółkę nie jest czynnością opodatkowaną, to jednak przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów związanych z realizacją przedmiotowych inwestycji budowlanych, albowiem ich wykonanie będzie niewątpliwie związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, która jest opodatkowana.

Podobne stanowisko przedstawił Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego w piśmie z dnia 27 grudnia 2006 r., sygn. PP II 443/1/599/79665/06, wskazując, ze podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdy istnieje związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów usług. W ocenie tut. organu podatkowego, prawo do odliczenia podatku od towarów i usług przysługuje również w sytuacji, gdy brak jest bezpośredniego związku nabytych towarów i usług z konkretną transakcją podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli poniesione wydatki na zakup tych towarów i usług stanowią koszty ogólne działalności podatnika, a działalność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy przy tym wskazać, że co prawda ustawodawca nie precyzuje w jaki sposób i w jakim zakresie towary i usługi muszą być wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych, by podatnik był uprawniony do odliczenia podatku naliczonego, to jednak wypracowana jednolita linia orzecznicza potwierdza, ze związek ten nie musi być bezpośredni.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 19 grudnia 2006 r. (I FSK 396/06) wskazał, że Każdy związek zarówno bezpośredni, jak i pośredni - ze sprzedażą opodatkowaną, wykonywaną obecnie, uprzednio lub w przyszłości, winien być uwzględniony przy ocenie istnienia uprawnienia podatnika do obniżenia podatku należnego o naliczony przy nabyciu towarów i usług, tylko wówczas bowiem będzie możliwa jego realizacja. W wyroku z dnia 15 września 1999 r. (III SA 5176/98) Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że Ustalając zasadę określoną w przepisie art. 20 ust. 2 ustawy z 1993 r. o VAT, ustawodawca nie sprecyzował bliżej, czy związek pomiędzy podatkiem naliczonym a sprzedażą opodatkowaną należy badać w przeszłości, w momencie odliczenia czy też w przyszłości. W szczególności, wskazany przepis, ustanawiając zasadę odliczenia podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, nie precyzuje, iż chodzi o sprzedaż opodatkowaną obecnie wykonywaną. Oznacza to, że wolą ustawodawcy było respektowanie wszystkich związków czasowych.

Podobne stanowisko zostało wyrażone w wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 lutego 2000 r. III SA 7776/98, z dnia 28 października 2003 r. III SA 1693/02 (Dla zaistnienia możliwości odliczenia podatku naliczonego, związek ze sprzedażą opodatkowaną nabycia towarów i usług nie musi być ścisły.).

Powyższy pogląd znajduje odzwierciedlenie w licznych interpretacjach organów podatkowych w wydanych w indywidualnych sprawach. W interpretacji indywidualnej z dnia 11 marca 2010r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP1/443-1563/09-5/Al, w oparciu tożsamy z przedmiotowym stan faktyczny stwierdził, że towary i usługi nabywane w związku z przebudową Infrastruktury, zakupywane są w ramach prowadzonej działalności oraz związane są z przedsiębiorstwem i istnieje związek ze sprzedażą opodatkowaną (służą czynnościom opodatkowanym). Tym samym spełnione zostają warunki wymienione w art. 86 ust. 1, dlatego zainteresowanemu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na ww. inwestycję. (podobnie: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 września 2009 r., sygn. IPPP3/443-120/08-4/MPe).

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 14 listopada 2007 r. (sygn. IPPP1 /443-197/07-3/GD) stwierdził, iż <...> dla zachowania prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi istnieć bezpośredni związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Wystarczy, że są one niezbędne do prowadzenia działalności podstawowej, która jest opodatkowania. Z uwagi na powyższe zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego związanego z przedmiotową inwestycją.

W piśmie z dnia 3 września 2007 r., sygn. IPPP2-443-4/07-2/PS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał iż ustawodawca nie precyzuje w jaki sposób i w jakim zakresie towary i usługi muszą być wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliłoby to podatnikowi na dokonanie odliczenia podatku naliczonego. Stąd też należy zauważyć, iż związek ten może nie być bezpośredni. Co więcej, jak podkreśla doktryna prawa podatkowego, dany zakup może wiązać się z wykonaniem czynności niepodlegającej opodatkowaniu, która jest jednak niezbędna lub tylko potrzebna do prowadzenia działalności opodatkowanej.

Podobne stanowisko zajęły również inne liczne organy podatkowe, w następujących interpretacjach indywidualnych: Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 7 maja 2004 r., sygn. IMUS-1471/VUR1/443-60/04/UP; Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 września 2007 r., sygn. IPPP1-443-44/07-2/IZ, Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 26 stycznia 2006 r., sygn. 1471/NUR2/443-551/2/05/JP, Łódzkiego Urzędu Skarbowego z dnia 12 stycznia 2006 r., sygn. ŁUS-III-2-443/258/05/MJS oraz Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 6 czerwca 2006 r., sygn. 1471/NUR2/443-107/1/06/ST.

Za możliwością odliczenia podatku naliczonego pośrednio związanego z prowadzoną działalnością opodatkowaną przemawia także stanowisko prezentowane w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. W orzeczeniu z dnia 26 maja 2005 r. (sygn. akt C-465/03) Kretztechnik AG przeciwko Finanzamt Linz Trybunał wskazał, iż nawet w sytuacji, gdy konkretny zakup ma związek z czynnością niepodlegającą systemowi VAT (emisja akcji) to związek ten nie jest istotny, a najważniejsze znaczenie powinien mieć związek z podstawową działalnością podatnika, która jest opodatkowana (Zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1 i 2 szóstej dyrektywy Kretztechnik przysługuje prawo do odliczenia całego podatku VAT obciążającego wydatki poniesione przez tę spółkę w związku z różnymi świadczeniami wykonanymi na jej rzecz w ramach przeprowadzonej przez nią emisji akcji, pod warunkiem jednak, iż wszystkie czynności dokonywane przez tę spółkę w ramach jej działalności gospodarczej są opodatkowane. Jeżeli bowiem podatnik dokonuje jednocześnie czynności, w których zakresie podatek podlega odliczeniu, jak i czynności, w których zakresie podatek nie podlega odliczeniu, jest on uprawniony, stosownie do art. 17 ust. 5 akapit pierwszy szóstej dyrektywy, do odliczenia tylko takiej części podatku VAT, jaka przypada na kwotę tych pierwszych czynności (ww. wyroki: w sprawie Abbey National, pkt 37 oraz w sprawie Cibo Participations, pkt 34)).

W sprawie C 98/98 (Midland Bank plc) ETS stwierdził, że co do zasady niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy zakupami, a konkretną transakcją opodatkowaną, jednak w niektórych przypadkach brak transakcji opodatkowanej nie musi prowadzić do utraty prawa do odliczenia VAT. Wprawdzie nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupem usług prawnych a sprzedażą opodatkowaną, niemniej charakter wydatków na obsługę prawną powoduje, że powinny być one traktowane jako koszty ogólne. Konsekwentnie, prawo do odliczenia przysługiwać będzie podatnikowi w takim zakresie, w jakim ogólna działalność daje prawo do odliczenia VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zamierza zrealizować przedsięwzięcie inwestycyjne polegające na budowie farmy wiatrowej, zwanej dalej: Inwestycją. Jednym z elementów niezbędnych do realizacji Inwestycji jest wybudowanie drogi dojazdowej do planowanej farmy wiatrowej. Przedmiotowa droga miałaby zostać zrealizowana na gruntach stanowiących własność gminy. Po wybudowaniu drogi infrastruktura drogowa zostanie nieodpłatnie przekazana na majątek Gminy. Wnioskodawca nie posiada żadnego szczególnego tytułu prawnego do gruntu, na którym będzie realizowana infrastruktura drogowa. Droga jest i w przyszłości będzie drogą powszechnie dostępną. Brak przedmiotowej drogi dojazdowej uniemożliwi prawidłowe funkcjonowanie, korzystanie oraz eksploatację siłowni wiatrowych, do których dostęp i prawidłowy dojazd powinien być zapewniony przez cały czas ich budowy i funkcjonowania. Prawidłowy dojazd do farm wiatrowych jest również jednym z podstawowych czynników mających zapewnić bezpieczeństwo korzystania z siłowni wiatrowych oraz ich eksploatowania.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do ustalenia, czy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z wykonaniem infrastruktury drogowej, która następnie zostanie przekazana nieodpłatnie na rzecz gminy.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki występuje, bowiem ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki związane z nabyciem towarów i usług służą wyłącznie do budowy drogi publicznej. Droga publiczna po wybudowaniu będzie wykorzystywana w działalności opodatkowanej Wnioskodawcy będzie bowiem umożliwiała dostęp do farm wiatrowych, które służyć będą Wnioskodawcy do dokonywania dostaw towarów i świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym należy uznać, iż towary oraz usługi zakupione w celu realizacji inwestycji drogowej służyć będą wyłącznie czynnościom opodatkowanym Wnioskodawcy.

W konsekwencji Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo, stosowanie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu dokonania zakupów dokumentujących wydatki ponoszone w związku z budową infrastruktury drogowej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 985 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie