Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. , ponieważ wydatki poniesione w ramach real... - Interpretacja - IPTPP2/443-943/12-6/KW

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.02.2013, sygn. IPTPP2/443-943/12-6/KW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. , ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm. ) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2012 r. (data wpływu 8 listopada 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 stycznia 2013 r. (data wpływu 28 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zakupu instrumentów dętych w ramach realizacji projektu pt. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zakupu instrumentów dętych w ramach realizacji projektu pt. .

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 stycznia 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT. Na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Zainteresowany działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach oraz statutu 31.01.2008r. Na podstawie art. 34 ww. ustawy, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Majątek Stowarzyszenia powstaje z: wpływów ze składek członkowskich, wpływów z darowizn, spadków i zapisów, wpływów z dotacji i działalności statutowej, wpływów z działalności gospodarczej Stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej. Wszelki dochód służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie kultywowania tradycji i propagowania twórczości kulturalnej i artystycznej. Organizuje przeglądy, koncerty, reprezentuje Gminę X na imprezach i uroczystościach państwowych, kościelnych i kulturalnych, uświetnia także lokalne uroczystości patriotyczne i sakralne.

W związku z tym, iż zainteresowanie młodzieży i dzieci grą na instrumentach dętych jest coraz większe, zwiększył się skład Stowarzyszenia - orkiestry i wystąpiły braki w wyposażeniu w instrumenty dęte. W miesiącu maju 2012 r. Zainteresowany złożył wniosek aplikacyjny pt. w ramach naboru wniosków ogłoszonego przez Lokalną Grupę Działania w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 z zakresu Małe projekty, na zakup 9 sztuk instrumentów dętych: 3 trąbek, 1 barytonu, 1 saksofonu barytonowego, 1 fletu, 1 saksofonu tenorowego, 2 sztuk puzonu tenorowego na łączną kwotę złotych. Interpretacja indywidualna jest załącznikiem obligatoryjnym do wniosku o płatność. Zakup ww. instrumentów związany jest tylko i wyłącznie z nauką gry, która prowadzona jest nieodpłatnie. Zakupione instrumenty będą wykorzystywane również podczas występów artystycznych i koncertów Stowarzyszenia - orkiestry. Zakup związany jest z zaspokojeniem potrzeb własnych Wnioskodawcy.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż dokonane zakupy towarów w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Instrumenty zakupione w ramach przedmiotowego projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą wystawiane na Zainteresowanego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją zakupu instrumentów dętych będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego...

Zdaniem Wnioskodawcy, który nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, korzysta bowiem ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zakup instrumentów dętych przez Zainteresowanego nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest zwolniony podmiotowo z podatku VAT, w związku z tym w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizowanym projektem. Zainteresowany nie może zatem skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup instrumentów dętych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca niebędący czynnym podatnikiem podatku VAT korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Zainteresowany działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach oraz statutu 31.01.2008r. Zainteresowany prowadzi działalność w zakresie kultywowania tradycji i propagowania twórczości kulturalnej i artystycznej. W miesiącu maju 2012 r. Wnioskodawca złożył wniosek aplikacyjny pt. w ramach naboru wniosków ogłoszonego przez Lokalną Grupę Działania w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 z zakresu Małe projekty, na zakup 9 sztuk instrumentów dętych: 3 trąbek, 1 barytonu, 1 saksofonu barytonowego, 1 fletu, 1 saksofonu tenorowego, 2 sztuk puzonu tenorowego na łączną kwotę złotych. Dokonane zakupy towarów w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Instrumenty zakupione w ramach przedmiotowego projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą wystawiane na Zainteresowanego.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - dokonane zakupy towarów w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (korzysta bowiem ze zwolnienia podmiotowego). W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. , ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 174 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi