Do obliczenia wartości sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, od przekroczenia której uzależniona jest utrata zwolnienia p... - Interpretacja - ILPP2/443-1223/12-3/MN

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.03.2013, sygn. ILPP2/443-1223/12-3/MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Do obliczenia wartości sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, od przekroczenia której uzależniona jest utrata zwolnienia podmiotowego od podatku, Wnioskodawczyni będzie wliczała całą naliczoną marżę z tytułu sprzedaży opisanych w stanie faktycznym towarów używanych, a nie cały przychód uzyskany ze sprzedaży takich towarów.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2012 r. (data wpływu 4 grudnia 2012 r.) uzupełnionym w dniu 7 grudnia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia obrotu z tytułu sprzedaży towarów opodatkowanej w systemie marży jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia obrotu z tytułu sprzedaży towarów opodatkowanej w systemie marży. Wniosek uzupełniono w dniu 7 grudnia 2012 r. o potwierdzenie uiszczenia należnej opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Wnioskodawczyni jest handel używanymi konsolami do gier i grami (CD). Sprzedaży Zainteresowana dokonuje wyłącznie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 120 ustawy o VAT, sprzedaż używanych konsol do gier może podlegać opodatkowaniu w systemie marży. Od samego początku Zainteresowana ewidencjonuje sprzedaż w kasie fiskalnej. W kasje tej ewidencjonuje całą wartość sprzedaży (czyli kwotę brutto). Dla sprzedaży towarów używanych zdefiniowanych w art. 120 ustawy o VAT, dokonywanej przez podatnika, dla którego są one przedmiotem obrotu, podstawą opodatkowania jest marża, stanowiąca różnicę pomiędzy całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Zasada ta ma zastosowanie dla dostawy ww. towarów, które podatnik nabył od podmiotu niebędącego podatnikiem VAT lub podatnikiem podatku od wartości dodanej, a więc w przypadku, gdy towary w momencie nabycia nie były opodatkowane (lub były opodatkowane tylko w systemie marża, w przypadku ich kupna w lombardzie). Tak jest dokładnie w przypadku Wnioskodawczyni, ponieważ towary nabywa głównie na aukcjach internetowych oraz w inny sposób, przede wszystkim od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zainteresowana posiada m.in. umowy kupna oraz np. wydruki komputerowe z oznaczeniem licytacji, zawierające takie dane jak: nabyty towar, jego cenę, dane osobowe sprzedawcy (w niewielu przypadkach bez tychże danych, gdyż sprzedający nie zawsze chcą je ujawniać), czyli wszystkie niezbędne dowody do wyliczenia marży zrealizowanej na każdej poszczególnej transakcji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Jak obliczyć kwotę obrotu, po przekroczeniu której Wnioskodawczyni musi się zarejestrować jako podatnik VAT... Czy Zainteresowana ma brać pod uwagę przychód uzyskany ze sprzedaży takich towarów, czy wysokość marży uzyskanej z ich sprzedaży...

Zdaniem Wnioskodawczyni, obrotem zgodnie z ustawą o VAT w przypadku towarów używanych jest kwota marży zrealizowanej ze sprzedaży, więc powinna się liczyć do limitu VAT kwota uzyskanej marży brutto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Natomiast według art. 2 ust. 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Z kolei przez sprzedaż według art. 2 pkt 22 ustawy rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż przedmiotem działalności Wnioskodawczyni jest handel używanymi konsolami do gier i grami (CD). Sprzedaży Zainteresowana dokonuje wyłącznie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 120 ustawy, sprzedaż używanych konsol do gier może podlegać opodatkowaniu w systemie marży. Od samego początku Zainteresowana ewidencjonuje sprzedaż w kasie fiskalnej. W kasje tej ewidencjonuje całą wartość sprzedaży (czyli kwotę brutto). Dla sprzedaży towarów używanych zdefiniowanych w art. 120 ustawy, dokonywanej przez podatnika, dla którego są one przedmiotem obrotu, podstawą opodatkowania jest marża, stanowiąca różnicę pomiędzy całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Zasada ta ma zastosowanie dla dostawy ww. towarów, które podatnik nabył od podmiotu niebędącego podatnikiem VAT lub podatnikiem podatku od wartości dodanej, a więc w przypadku, gdy towary w momencie nabycia nie były opodatkowane (lub były opodatkowane tylko w systemie marża, w przypadku ich kupna w lombardzie). Tak jest dokładnie w przypadku Wnioskodawczyni, ponieważ towary nabywa głównie na aukcjach internetowych oraz w inny sposób przede wszystkim od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zainteresowana posiada m.in. umowy kupna oraz np. wydruki komputerowe z oznaczeniem licytacji, zawierające takie dane jak: nabyty towar, jego cenę, dane osobowe sprzedawcy (w niewielu przypadkach bez tychże danych, gdyż sprzedający nie zawsze chcą je ujawniać), czyli wszystkie niezbędne dowody do wyliczenia marży zrealizowanej na każdej poszczególnej transakcji.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku. Jednakże, przepisy te nie mają zastosowania dla sprzedaży towarów będących przedmiotem wniosku.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę ().

W myśl art. 113 ust. 9 ustawy, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Według art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość określoną w zdaniu pierwszym, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości. Przepis ust. 5 zdanie trzecie stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
    3. nowych środków transportu,
    4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
  2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Stosownie do art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W wykonaniu ww. delegacji Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.).

Stosownie do § 27 ww. rozporządzenia, Minister Finansów określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy stanowiącą załącznik do ww. rozporządzenia.

W części I tego załącznika wskazano wyroby (złom) z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali (poz. 1-10). Natomiast w części II Usługi w poz. 11, 12 i 13 załącznika do ww. rozporządzenia (bez względu na symbol PKWiU), wymieniono wyłącznie usługi jubilerskie, doradztwo z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego oraz usługi prawnicze.

Przedmiotem działalności Wnioskodawczyni jest handel używanymi konsolami do gier i grami (CD), czyli towarami, które nie są wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy i § 27 cyt. rozporządzenia, jako czynności wyłączone ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług. Zatem Zainteresowana dokonuje dostawy towarów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a także nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż ustawodawca określa szczegółowy sposób ustalenia podstawy opodatkowania w przypadku procedury marży. Jak wskazano wyżej ustawodawca w ww. przepisie art. 120 ust. 4 ustawy posługuje się pojęciem podstawa opodatkowania. Natomiast przepis art. 113 stanowi o wartości sprzedaży opodatkowanej. Wartość sprzedaży opodatkowanej stanowi natomiast wartość uzyskaną z dostawy (sprzedaży) towaru. Zatem wartość sprzedaży nie jest pojęciem tożsamym z pojęciem podstawy opodatkowania podatkiem VAT.

W konsekwencji dla prawidłowego określenia limitu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia podmiotowego, zgodnie z art. 113 ustawy, przyjmuje się całą wartość sprzedaży uzyskaną przez Zainteresowaną z tytułu dostawy przedmiotowych towarów.

Reasumując, do obliczenia wartości sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, od przekroczenia której uzależniona jest utrata zwolnienia podmiotowego od podatku, Wnioskodawczyni będzie wliczała całą wartość obrotu z tytułu sprzedaży opisanych w stanie faktycznym towarów używanych, a nie tylko jak wskazała Zainteresowana wartość naliczonej marży.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 406 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu