Temat interpretacji
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku sprzedaży pilotów do dekoderów satelitarnych.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2012 r. (data wpływu 14 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 grudnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W dniu 1 czerwca 2012 r. rozpoczął Pan działalność gospodarczą, której przedmiotem jest m. in. dostawa na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej pilotów na podczerwień do zdalnego sterowania dekoderami satelitarnymi. Wartość sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła do chwili obecnej kwoty powodującej utratę ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej. Podatnik zwrócił się z prośbą do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Głównego Urzędu Statystycznego w Łodzi o podanie symbolu PKWiU dla towaru jakim jest pilot na podczerwień do zdalnego sterowania dekoderem satelitarnym. Przedmiot ten został zakwalifikowany jako: Maszyny i aparatura elektryczne, wykonujące funkcje indywidualne PKWiU 27.90.11.0.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w związku z dokonaniem dostawy tego typu towaru (pilot na podczerwień do zdalnego sterowania dekoderem satelitarnym PKWiU 27.90.11.0) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej powstał obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie powstał u niego obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej. Powyższe stanowisko Wnioskodawca wywodzi na podstawie art. 3 pkt 7 oraz art. 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, bowiem podatnik nie przekroczył wartości sprzedaży towarów na rzecz osób fizycznych lub rolników ryczałtowych powodującej utratę zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej, jak również nie dokonuje dostawy towaru, do którego nie miałoby zastosowanie zwolnienie o którym mowa w art. 4 ww. rozporządzenia.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.).
Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ustawodawca reguluje w drodze wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.
W stanie prawnym do 31 grudnia 2012 r. obowiązywały przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).
Jak wynika z zapisu § 3 ust. 7 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia przekroczenia w 2011 r. lub 2012 r. kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy podatników rozpoczynających sprzedaż w danym roku podatkowym.
Z kolei stosownie do zapisu § 4 ust. 1 pkt 5 lit.a) ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90).
Natomiast od 1 stycznia 2013 r. kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).
Zgodnie z regulacją zawartą w § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.
Z zapisu § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia wynika natomiast, iż w przypadku podatników rozpoczynających w 2012 r. dostawy towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, kwotę, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w 2013 r. stanowi kwota 20.000 zł, bez względu na okres wykonywania tych czynności w 2012 r.
Ponadto, stosownie do treści § 4 ust. 1 pkt 1 lit. i), zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się w przypadku dostaw sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90).
Należy wskazać, iż oznaczenie danej grupy PKWiU ex oznacza, że zwolnienie odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone przez ustawodawcę warunki.
Ze złożonego wniosku wynika, że od dnia 1 czerwca 2012 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą, której przedmiotem jest m. in. dostawa na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej pilotów na podczerwień do zdalnego sterowania dekoderami satelitarnymi.
Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Głównego Urzędu Statystycznego w Łodzi, na Pana wniosek, piloty, będące przedmiotem Pana działalności, zakwalifikował jako: Maszyny i aparatura elektryczne, wykonujące funkcje indywidualne PKWiU 27.90.11.0.
Wartość sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych do dnia złożenia wniosku nie przekroczyła kwoty powodującej utratę zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.
Wobec powyższego, mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, w ocenie tutejszego organu należy stwierdzić, iż dokonywana przez Pana sprzedaż pilotów na podczerwień do zdalnego sterowania dekoderami satelitarnymi jest objęta, wbrew Pana twierdzeniu, obowiązkiem ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Należy bowiem zauważyć, iż zarówno przepis § 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) powołanego rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r., jak również przepis § 4 ust. 1 pkt 1 lit. i) powołanego rozporządzenia z dnia 29 listopada 2012 r., odnoszą się do sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniach 26 i 27.90. Wyjątek od tej zasady stanowią wymienione w ww. przepisach, konkretne towary, czyli lampy elektronowe, inne elementy elektroniczne, części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem oraz anteny. W świetle powyższego, pilot na podczerwień do sterowania dekoderem satelitarnym, nie został objęty wyłączeniem z powszechnej zasady prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Należy zauważyć, że dekodery satelitarne, do których sterowania służą, będące przedmiotem Pana działalności gospodarczej piloty, według PKWiU objęte są grupowaniem 26.40.2, jako Odbiorniki telewizyjne, nawet zawierające odbiorniki radiowe lub aparaturę do zapisu lub odtwarzania dźwięku lub obrazu. Jako urządzenie sterujące do dekodera satelitarnego, pilot pozbawiony urządzenia, dla którego jest przeznaczony, sam w sobie nie znajdzie funkcjonalnego zastosowania. Tym samym, dostawa pilota na podczerwień do sterowania dekoderem satelitarnym zalicza się do sprzętu telewizyjnego, sklasyfikowanego według PKWiU w grupowaniu 27.90.
W świetle powyższego, na podstawie § 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r., jak również przepis § 4 ust. 1 pkt 1 lit. i) rozporządzenia z dnia 29 listopada 2012 r. jest Pan objęty obowiązkiem prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, bez względu na wartość osiąganego obrotu.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 759 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy