Ustalenie podstawy opodatkowania z tytułu świadczonych usług przy pomocy serwisu internetowego. - Interpretacja - ITPP1/443-1499/12/MN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.03.2013, sygn. ITPP1/443-1499/12/MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Ustalenie podstawy opodatkowania z tytułu świadczonych usług przy pomocy serwisu internetowego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2012 r. (data wpływu 10 grudnia 2012 r.) uzupełnionym w dniu 25 lutego 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania z tytułu świadczonych usług przy pomocy serwisu internetowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2012 r. został złożony wniosek udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania z tytułu świadczonych usług przy pomocy serwisu internetowego.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje rozpocząć działalność gospodarczą, z tytułu której przychody opodatkowane będą zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotem działalności gospodarczej będzie działalność serwisu internetowego, na którym ogłaszać się będą osoby (korepetytorzy) w celu znalezienia uczniów na zajęcia, kursy, lekcje itp., a także osoby sprzedające własne materiały edukacyjne w postaci elektronicznej (np. w postaci pliku pdf, video poradnika, itp.). Serwis internetowy będzie przystosowany do tego, aby użytkownicy mogli w serwisie umieszczać swoje ogłoszenia i szukać na nie nabywców. Wszystkie zarejestrowane osoby będące użytkownikami serwisu będą mogły się wzajemnie komunikować i oceniać ogłoszeniodawców (korepetytorów). Działanie serwisu będzie opierać się na następujących obszarach:

  1. Umożliwienie wystawiania ogłoszeń przez osoby posiadające określoną wiedzę użytkownicy serwisu zamieszczają w serwisie za pośrednictwem portalu podatnika ogłoszenie, w którym poszukują chętnych, którzy wykupią u danej osoby miejsce na prowadzonych przez nią zajęciach, kursach, itp. Za każde miejsce sprzedane przez użytkownika serwisu pobierana jest przez Wnioskodawcę prowizja, określona na podstawie wartości jednego miejsca (15 %).
  2. Umożliwienie użytkownikom sprzedaży stworzonego przez nich materiału edukacyjnego. Każdy użytkownik będzie mógł stworzyć elektroniczny materiał edukacyjny i wystawić go na sprzedaż za pomocą prowadzonego przez podatnika serwisu internetowego. Dzięki serwisowi, użytkownik będzie mógł umieścić plik na serwerze i wystawić go na sprzedaż przy pomocy prowadzonego przez podatnika serwisu. Za każdy sprzedany plik właściciel serwisu będzie pobierać prowizję w wysokości 50% ustalonej wartości sprzedanego pliku.

Każdy, kto będzie chciał wziąć udział w wystawianiu swoich ogłoszeń, będzie musiał założyć konto oraz uiścić jednorazową opłatę aktywacyjną. Opłata ta stanowić będzie przychód właściciela serwisu. Dodatkowo, serwis będzie czerpał przychody z rozsyłania płatnych maili do pozostałych użytkowników oraz z zamieszczania reklam użytkowników na stronie głównej. Serwis będzie również pobierał opłatę za aktywację.

W związku z tym, iż serwis będzie pobierał prowizję od osób ogłaszających się (sprzedane miejsca na zajęciach, kursach oraz sprzedane materiały elektroniczne - poradniki, kompendia, itp.), cała opłata uiszczana będzie przez kupującego na konto właściciela serwisu. Właściciel serwisu, po pobraniu należnej mu prowizji, przekaże pozostałą część pieniędzy do odpowiednich osób, którym one przysługują ( 50% w przypadku sprzedaży materiałów edukacyjnych i 85% w przypadku sprzedaży miejsca na zajęciach prowadzonych przez użytkowników portalu). Forma i sposób zarobku właściciela serwisu będzie opisana w regulaminie. Każdy, kto będzie chciał umieścić swoje ogłoszenie, będzie musiał zaznajomić się z regulaminem i go zaakceptować. W regulaminie będzie również zapisane, że właściciel serwisu internetowego pobiera prowizję od sprzedanych miejsc i elektronicznych materiałów oraz że wszystkie wpłaty najpierw dokonywane są na konto właściciela serwisu, który następnie po potrąceniu należnej mu prowizji przekazuje wynagrodzenie osobom, które dokonały sprzedaży swojej oferty za pośrednictwem serwisu prowadzonego przez podatnika.

W związku z powyższym postawiono następujące pytanie:

W przypadku zarejestrowania Wnioskodawcy jako podatnik VAT czynny, jaka kwota stanowić będzie podstawę opodatkowania w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług...

W uzupełnieniu wskazano, iż pytanie to nie dotyczy wynagrodzenia uzyskanego z tytułu płatnych maili i reklam zamieszczanych przez użytkowników, a jedynie odnosi się do wynagrodzenia prowizyjnego za pośrednictwo w sprzedaży materiałów edukacyjnych i miejsc na zajęciach prowadzonych przez użytkowników portalu oraz opłat za aktywację konta.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Wobec powyższego, podstawę opodatkowania stanowić będzie kwota należnego wynagrodzenia z tytułu aktywacji konta oraz kwota uzyskanej prowizji z tytułu sprzedaży przez użytkownika portalu miejsca na organizowanym przez użytkownika portalu kursie oraz kwota prowizji z tytułu pośrednictwa w sprzedaży materiałów edukacyjnych, oferowanych przez użytkowników portalu, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy oraz osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powyższego wynika, że co do zasady opodatkowaniu podlega cała kwota należna od nabywcy oraz osoby trzeciej.

Natomiast art. 30 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy wskazuje, iż podstawę opodatkowania czynności maklerskich, czynności wynikających z zarządzania funduszami powierniczymi, czynności wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu lub innych usług o podobnym charakterze stanowi dla prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze - kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 3.

Przenosząc powyższe na grunt sprawy będącej przedmiotem zapytania, za słuszne należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż z tytułu opłat za aktywację konta oraz wynagrodzenia prowizyjnego za pośrednictwo w sprzedaży materiałów edukacyjnych i miejsc na zajęciach prowadzonych przez użytkowników portalu, postawę opodatkowania stanowić będzie:

  • kwota należna z tytułu aktywacji konta (tzw. opłata aktywacyjna), pomniejszona o kwotę podatku, oraz
  • kwota prowizji z tytułu sprzedaży przez użytkownika portalu miejsca na organizowanym przez użytkownika portalu kursie oraz kwota prowizji z tytułu pośrednictwa w sprzedaży materiałów edukacyjnych, oferowanych przez użytkowników portalu, pomniejszona o kwotę podatku.

Końcowo wskazać należy, iż zgodnie z art. 14h Ordynacji podatkowej organy podatkowe nie oceniają skuteczności planowanych umów na gruncie prawa cywilnego, zatem niniejszej interpretacji prawa podatkowego udzielono przy założeniu, że zawarte umowy będą prawnie skuteczne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy