Temat interpretacji
Wnioskodawczyni nie ma możliwości odliczenia /odzyskania/ podatku VAT zawartego w cenie nabywanych towarów i usług w związku z realizowanym projektem p.n. Z kopyta na wieś utworzenie bazy turystyki aktywnej i edukacji kulturowej.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 maja 2013 r. (data wpływu 12 czerwca 2013 r.) uzupełnionym w dniu 17 czerwca 2013 r. (data wpływu 17 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Z kopyta na wieś utworzenie bazy turystyki aktywnej i edukacji kulturowej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Z kopyta na wieś utworzenie bazy turystyki aktywnej i edukacji kulturowej.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 17 czerwca 2013 r. (data wpływu 17 czerwca 2013 r.)
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawczyni w 2005 roku zakupiła gospodarstwo rolne i od tego czasu jest rolnikiem. W 2010 roku Zainteresowana złożyła wniosek o przyznanie płatności unijnych z zamiarem realizacji małego projektu w LGD przyjazne Mazowsze w Płońsku. Wniosek został pozytywnie zaopiniowany, zweryfikowany i została zawarta umowa między Wnioskodawczynią a Urzędem Marszałkowskim. Projekt polegał na utworzeniu bazy turystyki aktywnej i edukacji kulturowej poprzez wybudowanie jurty mongolskiej jako miejsca noclegu i organizowanie np. warsztatów różnego typu oraz rozstawienie boksów dla koni turystów odwiedzających gospodarstwo agroturystyczne. Przedmiotowy wniosek został złożony przez Zainteresowaną jako rolnika/osobę fizyczną.
W dniu 16 czerwca 2010 r. Wnioskodawczyni założyła firmę korzystając z przyznanego jej dofinansowania dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą, rozliczając się na zasadach ogólnych.
We wniosku na Małe Projekty Wnioskodawczyni uwzględniała kwoty brutto uznając podatek VAT jako koszt, który będzie podlegał zwrotowi, którego nie będzie mogła odliczyć.
W dniu 17 czerwca 2013 r. Wnioskodawczyni uzupełniła przedstawiony we wniosku stan faktyczny wskazując, iż zakupione do celów projektu towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawczyni nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Ponadto Zainteresowana wskazała, iż złożony wniosek dotyczy realizacji projektu p.n. Z kopyta na wieś utworzenie bazy turystyki aktywnej i edukacji kulturowej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
(ostatecznie
sformułowane w dniu 17 czerwca 2013 r.):
Czy realizując projekt
dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego Na Rzecz
Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków budżetu państwa w ramach PROW
na lata 2007-2013, Wnioskodawczyni ma prawo do odliczenia i zwrotu
podatku VAT w związku z realizacją projektu...
Stanowisko Wnioskodawczyni (ostatecznie sformułowane w dniu 17 czerwca 2013 r.):
Zdaniem Wnioskodawczyni, obniżenie podatku lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. Zainteresowana nie będzie prowadziła sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT. W opinii Wnioskodawczyni nie będzie spełniony w związku z tym warunek dający jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu. Tym samym, nie będzie także Stronie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu kosztów podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 86 ust. 1 wskazanej ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Jak wynika z art. 87 ust. 1 cyt. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni w 2010 roku przystąpiła do realizacji małego projektu w LGD przyjazne Mazowsze w Płońsku, p.n. Z kopyta na wieś utworzenie bazy turystyki aktywnej i edukacji kulturowej. Projekt polegał na utworzeniu bazy turystyki aktywnej i edukacji kulturowej poprzez wybudowanie jurty mongolskiej jako miejsca noclegu i organizowanie, np. warsztatów różnego typu oraz rozstawienie boksów dla koni turystów odwiedzających gospodarstwo agroturystyczne. Ponadto ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupione do celów projektu towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Na tle powyższego Zainteresowana powzięła wątpliwości w kwestii przysługującego jej prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Mając na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku okoliczności stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem dokonywane zakupy nie będą służyć wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Wnioskodawczyni nie jest również czynnym podatnikiem podatku VAT.
W związku z powyższym, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawczyni nie ma możliwości odliczenia /odzyskania/ podatku VAT zawartego w cenie nabywanych towarów i usług w związku z realizowanym projektem p.n. Z kopyta na wieś utworzenie bazy turystyki aktywnej i edukacji kulturowej.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. jedn. Dz. U. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 578 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie