Spółka nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z remontem i modernizacją rowu. - Interpretacja - IBPP3/443-315/13/KG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.05.2013, sygn. IBPP3/443-315/13/KG, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Spółka nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z remontem i modernizacją rowu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2013r. (data wpływu 11 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 kwietnia 2013 r. (data wpływu 22 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. ... jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. .... Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 kwietnia 2013 r. (data wpływu 22 kwietnia 2013 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

M. w K. (Wnioskodawca) działa na podstawie ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2012 r. poz. 145 ze zm.), a także w oparciu o nowy statut zatwierdzony decyzją Starosty znak XXX z dnia 28 kwietnia 2004 r. M. w K. wpisana jest do katastru wodnego prowadzonego przez ... pod nr . Spółka wodna nie posiada numerów identyfikacyjnych, tj. NIP i REGON.

Zgodnie z art. 164 ww. ustawy spółki wodne są formami organizacyjnym, nie działającymi w celu osiągnięcia zysku, zrzeszającymi osoby fizyczne i prawne, i mają na celu zaspokajanie wskazanych ustawą potrzeb w dziedzinie gospodarowania wodami. Celami spółki wodnej, zgodnie ze statutem oraz ustawą Prawo wodne, jest wykonywanie, utrzymywanie i eksploatacja urządzeń melioracji wodnych szczegółowych oraz prowadzenie racjonalnej gospodarki wodnej na terenach zmeliorowanych w zakresie interesu zbiorowego swoich członków.

Źródłem finansowania statutowych zadań spółki są składki członków spółki oraz inne wnoszone przez nich świadczenia, jak również świadczenia ponoszone na rzecz Spółki przez inne podmioty niebędące członkami spółki, a odnoszące korzyści z urządzeń melioracyjnych objętych działalnością spółki. Jednocześnie zgodnie z art. 164 ust. 5 ustawy Prawo wodne, spółki mogą dodatkowo korzystać z pomocy finansowej z budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Wnioskodawca zrzeszony jest w Związku Spółek Wodnych, którego jest członkiem.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, a jedynie działalność statutową. Nie świadczy odpłatnej sprzedaży towarów i usług. Nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie na realizację zadania pn. ... w ramach Środka 4.1 Rozwój obszarów zależnych od rybactwa objętego programem operacyjnym Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013. W tym celu złożył stosowny wniosek o dofinansowanie, który obecnie jest weryfikowany przez Samorząd Województwa. Realizacja przedmiotowego zadania wpisuje się w cele statutowe spółki. Inwestycja dotyczyć będzie rowu melioracji wodnych szczegółowych, który objęty jest działalnością Wnioskodawcy. Faktura za wykonanie zadania będzie wystawiona na Wnioskodawcę.

W toku weryfikacji wniosku Samorząd Województwa zwrócił się z pismem do Wnioskodawcy o złożenie wyjaśnień m. in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów kwalifikowanych podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację wnioskowanego o dofinansowanie zadania, które poniesie Spółka Wodna. Zgodnie ze stanowiskiem Samorządu Województwa, opartym o opinię służb prawnych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz interpretację Komisji Europejskiej i Instytucji Certyfikującej (Ministerstwa Finansów), podatek od towarów i usług VAT uznaje się co do zasady za niekwalifikowalny w ramach Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013, za wyjątkiem sytuacji, gdy podatek ten jest (został) rzeczywiście i ostatecznie poniesiony (zgodnie z art. 55 ust. 5 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego). Wnioskując przeciwnie wydatkiem kwalifikowanym jest zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej podatek od wartości dodanej (VAT) poniesiony przez podatnika tego podatku, a sam podatek w żaden sposób nie może być odzyskany przez tego podatnika.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 17 kwietnia 2013 r.):
Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą ......

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 17 kwietnia 2013 r.), nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie na realizację zadania pn. ....

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej unormowania w tym przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7, tym samym nabyte towary i usługi nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. ....

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto tut. organ zauważa, że nie dokonuje analizy załączonych do wniosku dokumentów, a interpretację wydaje w oparciu o przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 218 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach