z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnoś... - Interpretacja - IBPP4/443-1417/11/MN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.10.2011, sygn. IBPP4/443-1417/11/MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2011r. (data wpływu 19 września 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pod nazwą: XXX jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Projekt pn. XXX, jest realizowany przy wsparciu finansowym pochodzącym z EFRR w ramach RPO 2007-2013, Priorytet III. Turystyka, Działanie 3.3. Systemy informacji turystycznej: Zwiększenie dostępu do informacji turystycznej. Przedmiotem projektu jest wykonanie platformy informatycznej, oznakowania obszarów atrakcji turystycznych oraz materiałów informacyjnych i promocyjnych. Spowoduje to, że powstanie system informacji turystycznej obejmujący rozbudowaną platformę informatyczną, zróżnicowane materiały informacyjne oraz oznakowanie atrakcji turystycznych. Celem bezpośrednim projektu jest zwiększenie dostępu do informacji turystycznej dla osób potencjalnie zainteresowanych ofertą turystyczną R. Do celów szczegółowych przedsięwzięcia należy:

  1. Wykonanie platformy informatycznej:
    • strona internetowa,
    • filmy video,
    • panoramy internetowe,
    • infokioski,
    • Bluetooth Marketing,
    • aplikacja na telefon komórkowy i GPS.
  2. Wykonanie oznakowania obszarów atrakcji turystycznych:
    • znaki drogowe przy wjeździe do Miasta i na skrzyżowaniach,
    • podświetlane tablice w miejscu atrakcji turystycznych.
  3. Wykonanie materiałów informacyjnych i promocyjnych, w tym:
    • logo projektu,
    • ulotki, mapy tematyczne, przewodniki rozprowadzane z wykorzystaniem stojaków,
    • informacja na przystankach autobusowych,
    • tablice informacyjno-pamiątkowe, plakietki.

W ujęciu długofalowym realizacja inwestycji przyczyni się do wykreowania nowego wizerunku województwa, oraz będzie stanowić bodziec dla rozwoju nowych przedsiębiorstw i powstawania nowych miejsc pracy. W ramach projektu poniesiono wydatki związane z opracowaniem studium wykonalności. Kolejne wydatki, jakie zostaną poniesione w ramach projektu dotyczyć będą wykonania platformy informatycznej; wykonania oznakowania obszarów atrakcji turystycznych; wykonania materiałów informacyjnych i promocyjnych.

Czynnym zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT składającym deklarację VAT-7 jest Gmina. Towary i usługi nabyte przez Gminę w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej i nie uzyskuje przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina nie uzyska żadnych środków finansowych związanych z efektami realizacji projektu, tzn. nie wystąpiła związana z tym sprzedaż opodatkowana w Gminie.

Wykonywany projekt odnosi się do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków dla jego zrównoważonego rozwoju oraz warunków pełnego uczestnictwa mieszkańców w życiu wspólnoty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina, jako beneficjent funduszy europejskich nie prowadzący działalności gospodarczej i nie uzyskujący przychodów opodatkowanych podatkiem VAT, ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach poniesionych oraz planowanych do poniesienia wydatków związanych z realizacją projektu, tj.:

  • opracowaniem studium wykonalności,
  • wykonanie platformy informatycznej,
  • wykonanie oznakowania obszarów atrakcji turystycznych,
  • wykonanie materiałów informacyjnych i promocyjnych.

Poniesione w ramach projektu wydatki oraz przyszłe związane są z zakupem towarów i usług od wykonawcy wyłonionego w drodze przeprowadzonego postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego na rzeczowe wykonanie projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Nabyte przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu usługi i towary nie są i nie będą związane z działalnością opodatkowaną i w związku z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług Gmina jako płatnik podatku VAT nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach poniesionych wydatków.

Projekt nie jest rentowny z finansowego punktu widzenia. Jest to typowa sytuacja występująca w przypadku inwestycji publicznych, gdyż nie jest ukierunkowany na generowanie bezpośrednich zysków finansowych. Zarówno w wariancie analizy z uwzględnieniem dotacji jak i bez niej nie istnieje wewnętrzna finansowa stopa zwrotu z inwestycji. Wskaźniki rentowności kapitału przyjmują taką samą wartość jak wskaźniki rentowności finansowej projektu z uwzględnieniem dotacji z EFRR, ponieważ projekt nie będzie finansowany z środków pochodzących z pożyczki czy kredytu. Stosując trzy różne podejścia metodyczne, tj. występowanie oddziaływań, analizę wariantów w aspekcie kosztów i korzyści oraz analizę porównawczą wariantów, można dojść do tego samego wniosku: inwestycja jest opłacalna i korzystna z punktu widzenia ekonomiczno - społecznego.

Powstałe w wyniku realizacji Projektu produkty udostępniane będą nieodpłatnie, zatem nie będą generowane przychody ze sprzedaży.

W wyniku realizacji Projektu nie będą świadczone usługi komercyjne, nie będą więc pobierane opłaty od użytkowników. Nie jest więc możliwe przedstawienie polityki cenowej dla Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo bądź niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. XXX.

W ramach projektu poniesiono wydatki związane z opracowaniem studium wykonalności. Kolejne wydatki, jakie zostaną poniesione w ramach projektu dotyczyć będą wykonania platformy informatycznej; wykonania oznakowania obszarów atrakcji turystycznych; wykonania materiałów informacyjnych i promocyjnych.

Towary i usługi nabyte przez Gminę w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina nie uzyska żadnych środków finansowych związanych z efektami realizacji projektu, tzn. nie wystąpiła związana z tym sprzedaż opodatkowana w Gminie.

Wypada w tym miejscu zauważyć, że Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT składającym deklarację VAT-7. Wyjaśnić należy, że w przepisach o podatku od towarów i usług nie występuje pojęcie płatnika podatku VAT, a jedynie podatnika podatku VAT. Należy zatem uznać, iż Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Dokonywane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. Wnioskodawca w treści wniosku wyraźnie wskazał, iż projekt nie posiada programu sprzedaży, a produkty projektu będą udostępniane nieodpłatnie.

Wnioskodawca nie będzie miał więc możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pod nazwą XXX.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego (a w szczególności odpłatnego wykorzystania powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do czynności opodatkowanych) udzielona odpowiedź traci swą aktualność. v

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach