Temat interpretacji
usługi sauny i solarium w zakresie wstępu opodatkowane są 8% stawką VAT.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 28.07.2011 r. (data wpływu 28.07.2011r.) uzupełnione pismem z dnia 19.09.2011r. (data wpływu 20.09.2011r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 9.09.2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usługi wejścia na saunę i solarium jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28.07.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usługi wejścia na saunę i solarium. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19.09.2011r. (data wpływu 20.09.2011r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 9.09.2011r. znak IPPP2/443-910/11-2/JO.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Od 28.10.2006 r. Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług związanych z poprawą kondycji fizycznej PKWiU 96.04.10.0 sauna, solarium i zabiegi kosmetyczne.
Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W uzupełnieniu z dnia 19.09.2011r. Wnioskodawczyni dodatkowo wyjaśnia, iż korzystanie z usług solarium i sauny w prowadzonym przez nią gabinecie odnowy biologicznej polega na wniesieniu opłaty za pobyt w oddzielnych przystosowanych do pełnego relaksu pomieszczeniach. Zarówno jedna, jak i druga usługa może mieć charakter samodzielnej usługi lub może być w pakiecie z masażem relaksującym całego ciała.
Opłaty dokonywane są za wizyty w gabinecie w dniu świadczenia usługi (po wcześniejszej rezerwacji pomieszczenia) lub jednorazowo w formie karnetu na okres miesiąca. Możliwość korzystania z usług mają zarówno osoby fizyczne, jak również firmy w postaci wykupionego karnetu rekreacyjnego dla pracowników. Z sauny i solarium korzystają osoby dorosłe, najczęściej pracujące lub uczące się chcące odpocząć, poprawić sobie samopoczucie, kondycję psychiczną czy fizyczną.
Zarówno korzystanie z sauny czy solarium to forma aktywności podejmowana w wolnym czasie (np. po pracy, młodzież po szkole) dla wypoczynku, wytchnienia, przyjemności. Ma na celu regenerację sił psychicznych, fizycznych oraz zapobieganie dalszemu zmęczeniu. Dlatego też by jak najlepiej zregenerować siły, czy w pełni oddać się wypoczynkowi do tego celu w gabinecie przeznaczone są oddzielne pomieszczenia z saunami, z odpowiednim wystrojem, oświetleniem, olejkami, muzyką relaksacyjną, czasopismami. Z pomieszczeń można korzystać indywidualnie lub z osobą towarzyszącą. Wstęp jest udostępniany każdemu, kto dokona zapłaty za usługę korzystania z sauny czy solarium. Usługę wstępu na saunę, solarium jako sama usługę kwalifikować należy wg PKWiU z 2008 r. pod symbolem 93.29.19.0, a więc jako Pozostałe usługi związane z rekreacją, gdzie indziej niesklasyfikowane.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawczyni prawidłowo postępuje stosując 8% stawkę VAT do usług sauny i solarium od 1.01.2011r....
Zdaniem Wnioskodawczyni, w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono Pozostałe usługi związane z rekreacją wyłącznie w zakresie wstępu jako korzystające z opodatkowania 8% stawką VAT. Dodatkowo ustawodawca przy tej pozycji wskazał, że bez względu na symbol PKWiU. Tak więc, zdaniem Wnioskodawczyni opłata za wejście do sauny czy solarium opodatkowana jest 8% stawką VAT od 2011r.
Niewątpliwie pobyt (wejście) do sauny czy solarium jest związany z rekreacją.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy. świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Ponadto, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Art. 5a został dodany do ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 1 pkt 2 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476).
Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.
W załączniku nr 3 do ustawy o VAT pod poz. 186, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono pozostałe usługi związane z rekreacją wyłącznie w zakresie wstępu.
Zawarte w załączniku objaśnienie 1) wskazuje, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.
Z powyższym przepisów wynika zatem, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały m.in. usługi związane z rekreacją, jednakże wyłącznie w zakresie wstępu.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalnością gospodarczą polegająca m.in. na świadczeniu usług sauny i solarium w prowadzonym gabinecie odnowy biologicznej, które zostały sklasyfikowane przez Zainteresowaną pod symbolem PKWiU z 2008r. 93.29.19.0 Pozostałe usługi związane rekreacją, gdzie indziej niesklasyfikowane. Korzystanie z usług solarium i sauny w prowadzonym przez nią gabinecie odnowy biologicznej polega na wniesieniu opłaty za pobyt w oddzielnych przystosowanych do pełnego relaksu pomieszczeniach. Zarówno jedna, jak i druga usługa może mieć charakter samodzielnej usługi lub może być w pakiecie z masażem relaksującym całego ciała.
Zarówno korzystanie z sauny czy solarium to forma aktywności podejmowana w wolnym czasie (np. po pracy, młodzież po szkole) dla wypoczynku, wytchnienia, przyjemności. Ma na celu regenerację sił psychicznych, fizycznych oraz zapobieganie dalszemu zmęczeniu. Dlatego też by jak najlepiej zregenerować siły, czy w pełni oddać się wypoczynkowi do tego celu w gabinecie przeznaczone są oddzielne pomieszczenia z saunami, z odpowiednim wystrojem, oświetleniem, olejkami, muzyką relaksacyjną, czasopismami. Z pomieszczeń można korzystać indywidualnie lub z osobą towarzyszącą. Opłaty dokonywane są za wizyty w gabinecie w dniu świadczenia usługi (po wcześniejszej rezerwacji pomieszczenia) lub jednorazowo w formie karnetu na okres miesiąca. Wstęp jest udostępniany każdemu, kto dokona zapłaty za usługę korzystania z sauny czy solarium.
Ustawodawca nie określił form ani kategorii wstępu, które objął stawką VAT 8%. Znaczenie wstępu należy rozumieć zgodnie z brzmieniem zawartym w Słowniku języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN SA, strona internetowa www.sjp.pwn.pl) jako możliwość wejścia gdzieś, co wiąże się zazwyczaj z nabyciem biletu, karnetu itp. uprawniającego do wejścia do danego obiektu lub na daną imprezę.
W tym miejscu należy wskazać, iż pojęcie solarium zgodnie z brzmieniem Słownika Języka Polskiego oznacza kabinę lub łóżko do naświetlania ciała lampą kwarcową w celu uzyskania opalenizny, jak również gabinet kosmetyczny oferujący taką usługę. Natomiast sauna została zdefiniowana jako łaźnia, w której po kąpieli w suchym, gorącym powietrzu następuje kąpiel parowa zakończona zanurzeniem się w zimnej wodzie; lub też: kąpiel w takiej łaźni.
Jak wynika z powyższych przepisów, przy świadczeniu usług związanych z rekreacją, od dnia 1 stycznia 2011 r. nie ma znaczenia klasyfikacja PKWiU (wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). Istotna jest nazwa usługi, co zostało uregulowane przez ustawodawcę w załączniku nr 3 do ustawy o VAT.
Zainteresowana w opisie sprawy wskazała, iż usługi w zakresie wejścia do sauny i na solarium są usługami związanymi z rekreacją oraz zaklasyfikowała do grupowania PKWiU pod symbolem 93.29.19.0 Pozostałe usługi związane rekreacją, gdzie indziej niesklasyfikowane. Zatem ww. usługi mieszczą się w PKWiU w dziale Usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją.
Ponadto, Wnioskodawczyni wskazała, iż opłaty dokonywane są za wizyty w gabinecie w dniu świadczenia usługi (po wcześniejszej rezerwacji pomieszczenia) lub jednorazowo w formie karnetu na okres miesiąca. Wstęp jest udostępniany każdemu, kto dokona zapłaty za usługę korzystania z sauny czy solarium. Ponadto zarówno usługa solarium, jak i sauny może mieć zarówno charakter samodzielnej usługi, jak również połączonej z masażem relaksującym całego ciała.
W tej sytuacji, wskazać należy, iż korzystanie z sauny i solarium jest usługą związaną z rekreacją. Wobec tego, z uwagi na fakt, iż 8% stawką podatku zgodnie z poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy objęte są usługi zawiązane z rekreacją wyłącznie w zakresie wstępu, które zostały umieszczone w dziale PKWiU 93 Usługi związane z sportem, rozrywką i rekreacją, to świadczone przez Zainteresowaną usługi wstępu na saunę i solarium (jako samodzielnie oferowane usługi) są opodatkowane preferencyjną 8% stawką podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym, przy świadczeniu usług w zakresie wejścia na saunę i solarium zastosowanie znajdzie przepis art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 i w zw. z poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy. Tym samym przedmiotowe usługi w zakresie wstępu opodatkowane są 8% stawką VAT.
Zatem stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.
Ponadto, należy podkreślić, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym tut. Organ odniósł się do klasyfikacji podanych przez Zainteresowaną we wniosku oraz uzupełnieniu do wniosku.
Interpretacja dotyczy zaistnienia stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie