Temat interpretacji
1. Czy Agencja musi zostać płatnikiem VAT-u organizując koncerty letnie? Jeśli tak; to jaka stawka podatku VAT będzie obowiązywać moją firmę? Czy działalność edukacyjna Agencji będzie nadal zwolniona z podatku VAT?2. Czy firma prowadząc różnego rodzaju działalność powinna sumować całkowite przychody brutto i od nadwyżki powyżej 150 000 zł podlegać podatkowi VAT?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2011r. (data wpływu 9 czerwca 2011r.), uzupełnione pismem z dnia 13 czerwca 2011r. (data wpływu 14 czerwca 2011r.), pismem z dnia 3 sierpnia 2011r. (data wpływu 5 sierpnia 2011r.) oraz pismem z dnia 19 września 2011r. (data wpływu 21 września 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia podmiotowego z podatku VAT do działalności gospodarczej związanej z organizowaniem i wykonywaniem cyklu koncertów letnich, zastosowania zwolnienia z podatku VAT działalności edukacyjnej polegającej na przeprowadzaniu zajęć dodatkowych w przedszkolach oraz obowiązku sumowania obrotów uzyskiwanych z tytułu tych działalności - jest nieprawidłowe;
UZASADNIENIE
W dniu 9 czerwca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia podmiotowego z podatku VAT do działalności gospodarczej związanej z organizowaniem i wykonywaniem cyklu koncertów letnich, zastosowania zwolnienia z podatku VAT działalności edukacyjnej polegającej na przeprowadzaniu zajęć dodatkowych w przedszkolach oraz obowiązku sumowania obrotów uzyskiwanych z tytułu tych działalności. Przedmiotowy wniosek zawierał braki w przedstawionym zdarzeniu przyszłym oraz braki formalne. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 12 lipca 2011r. znak IPPP2/443-702/11-2/MM oraz pismem z dnia 2 września 2011r. znak IPPP2/443-702/11-5/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Agencja zajmuje się głównie pozaszkolnymi formami edukacji artystycznej (85.52.Z) - organizuje i prowadzi dodatkowe zajęcia w przedszkolach zgodnie z zaświadczeniem o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Agencja ma również w zakresie swojej działalności wystawianie przedstawień artystycznych (90.01.Z). Od początku istnienia Agencja nie jest płatnikiem VAT-u, wystawia więc rachunki i prowadzi książkę przychodów - rozchodów.
W lipcu i sierpniu br. Agencja będzie organizować i wykonywać cykl koncertów letnich dla mieszkańców W. Będą to imprezy niebiletowane, finansowane z budżetu miasta.
W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, co następuje:
- Działalność gospodarcza opisana we wniosku z dnia 8 czerwca 2011r. dotychczas była zwolniona z podatku VAT z uwagi na rodzaj działalności jest to działalność edukacyjna. Ponadto Wnioskodawca jestem nauczycielem zatrudnionym na pełnym etacie w szkole, a prowadzenie firmy jest jego dodatkowym zajęciem.
- Przychód brutto uzyskany z organizacji koncertów letnich wynosić będzie 35.000 zł.
- Wnioskodawca organizując cykl koncertów dla mieszkańców W. nie będzie działał jako indywidualny twórca lub artysta wykonawca.
- Działalność gospodarcza polegająca na organizacji i prowadzeniu zajęć dodatkowych w przedszkolach Wnioskodawca świadczy usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym (zajęcia finansują rodzice). Należy dodać, że Zainteresowany prowadzi niektóre zajęcia z dziećmi przedszkolnymi jako nauczyciel, a także jako nauczyciel pracuje w szkole na umowę o pracę w pełnym wymiarze godzin.
- Prowadząc działalność w ww. zakresie zatrudnia też innych nauczycieli-instruktorów.
- Przedmiotem zajęć dodatkowych w przedszkolach organizowanych przez firmę Wnioskodawcy jest akompaniament do zajęć prowadzonych przez nauczyciela wychowania przedszkolnego, plastyka, korektywa i taniec.
- Usługi nauczania języków obcych są wstępnie planowane od stycznia 2012 r. w zależności od zainteresowania rodziców oraz uzgodnienia wysokości stawki za te zajęcia przez obie strony. Ewentualna konieczność płacenia podatku VAT może być przyczyną niewprowadzania takich zajęć od nowego roku, w
związku z czym interpretacja Dyrektora Izby Podatkowej ma kluczowe znaczenie w tej sprawie.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy Agencja musi zostać płatnikiem VAT-u organizując koncerty letnie dla mieszkańców W.... Jeśli tak; to jaka stawka podatku VAT będzie obowiązywać moją firmę... Czy działalność edukacyjna firmy będzie nadal zwolniona z podatku VAT...
Stanowisko Wnioskodawcy (uzupełnione pismem z dnia 3 sierpnia 2011r. oraz pismem z dnia 19 września 2011r.):
Firma jako organizator niebiletowanych koncertów powinna być zwolniona z podatku VAT z uwagi na wysokość obrotów (35 000 zł brutto). Działalność podstawowa Agencji to organizacja i prowadzenie zajęć dodatkowych w przedszkolach warszawskich, czyli jest to działalność edukacyjna. Szacunkowy przychód brutto z działalności edukacyjnej w roku 2011 wynosić będzie ok. 150 000 zł.
Z uwagi na rodzaj działalności, nieprzekroczenie łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł oraz szacowaną w roku bieżącym wysokość przychodu firma nie powinna podlegać podatkowi VAT.
Agencja prowadząc różnego rodzaju działalność nie powinna sumować przychodów z tytułu ww. działalności. Organizacja letnich koncertów promenadowych dla mieszkańców W. to zdarzenie przeszłe (lipiec i sierpień 2011), a przychód brutto wyniósł 35.000 zł. Organizacja zajęć dodatkowych w przedszkolach to zdarzenie przeszłe (od I do VI 2011r.) oraz obecne (od IX do XII 2011r.). Prognozowany przychód z tego tytułu to 150.000 zł. brutto (za cały rok kalendarzowy). Żaden z rodzajów działalności nie przekroczy sumy 150.000 zł, w związku z powyższym firma Wnioskodawcy nie powinna być płatnikiem podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
- Zwolnienie z podatku VAT usług związanych z organizowaniem i wykonywaniem cyklu koncertów letnich
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. nn. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Tut. Organ informuje, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 11 wymieniał jako zwolnione usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielanie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania () (ex 92) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.
W art. 41 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.
Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:
- podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
- indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
Z powyższego wynika, iż ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT korzystać mogą jedynie:
- podmioty prawa publicznego,
- podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym,
- wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
- indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy o VAT, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.
W analizowanej sprawie zwrócić uwagę należy na cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi w zakresie kultury oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże, usługi te aby mogły korzystać ze zwolnienia świadczone muszą być przez specyficzne podmioty. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się głównie pozaszkolnymi formami edukacji artystycznej - organizuje i prowadzi dodatkowe zajęcia w przedszkolach. Zainteresowany ma również w zakresie swojej działalności wystawianie przedstawień artystycznych. Od początku istnienia Agencja nie jest płatnikiem VAT-u, wystawia więc rachunki i prowadzi książkę przychodów - rozchodów. Agencja będzie organizować i wykonywać cykl koncertów letnich dla mieszkańców W. Będą to imprezy niebiletowane, finansowane z budżetu miasta. W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż przychód brutto uzyskany z organizacji koncertów letnich wynosić będzie 35.000 zł. Organizując cykl koncertów dla mieszkańców W. Wnioskodawca nie będzie działał jako indywidualny twórca lub artysta wykonawca.
Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, iż Wnioskodawca nie będzie korzystał ze zwolnienia z podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, bowiem podatnik, aby móc skorzystać z tego zwolnienia winien spełnić przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym. Przesłanka o charakterze podmiotowym odnosi się do podmiotu, który takie usługi świadczy musi to być indywidualny twórca lub artysta wykonawca wynagradzany w formie honorarium. Z kolei przesłanka o charakterze przedmiotowym odnosi się do specyfiki świadczonych usług muszą to być usługi kulturalne. Z treści uzupełnienia do wniosku wynika, iż Wnioskodawca organizując cykl koncertów dla mieszkańców Warszawy nie będzie działał jako indywidualny twórca lub artysta wykonawca zatem nie spełnia przesłanki o charakterze podmiotowym. W konsekwencji nie będzie korzystał ze zwolnienia przewidzianego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT.
Ponadto tut. Organ podatkowy informuje, iż merytoryczna analiza zagadnienia zwolnienia z podatku VAT usług organizacji koncertów letnich z uwagi na wysokość uzyskiwanych obrotów będzie przedstawiona w dalszej części uzasadnienia.
- Zwolnienie z podatku VAT działalności edukacyjnej polegającej na przeprowadzaniu zajęć dodatkowych w przedszkolach
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności określony został odpowiednio w art. 7 oraz art. 8 ustawy. I tak, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT).
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl zaś ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Natomiast w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawki podatku wskazane w powołanym powyżej art. 41 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT ulegają podwyższeniu na podstawie art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238 poz. 1578). Zgodnie z tym przepisem, po art. 146 dodaje się art. 146 a-146 e w brzmieniu: Art. 146 a. W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8% ().
Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226 poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenia ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.
Analizując powołaną wyżej regulację zauważyć należy, iż warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, iż zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku VAT jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu). Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego np. z rodzicami uczniów. Przykładem takiej usługi jest udzielanie korepetycji.
Z opisanego w złożonym wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się głównie pozaszkolnymi formami edukacji artystycznej - organizuje i prowadzi dodatkowe zajęcia w przedszkolach. Zainteresowany ma również w zakresie swojej działalności wystawianie przedstawień artystycznych. Od początku istnienia Agencja nie jest płatnikiem VAT-u, wystawia więc rachunki i prowadzi książkę przychodów - rozchodów. W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż prowadząc działalność gospodarcza polegająca na organizacji i prowadzeniu zajęć dodatkowych w przedszkolach Wnioskodawca świadczy usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym (zajęcia finansują rodzice). Należy dodać, że Zainteresowany prowadzi niektóre zajęcia z dziećmi przedszkolnymi jako nauczyciel, a także jako nauczycie! pracuje w szkole na umowę o pracę w pełnym wymiarze godzin. Prowadząc działalność w ww. zakresie zatrudnia też innych nauczycieli-instruktorów. Przedmiotem zajęć dodatkowych w przedszkolach organizowanych przez firmę Wnioskodawcy jest akompaniament do zajęć prowadzonych przez nauczyciela wychowania przedszkolnego, plastyka, korektywa i taniec.
Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych powyżej przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, iż wprowadzone przepisem art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do usług nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczonych przez osoby fizyczne, które są nauczycielami. Zatem w przypadku, gdy powyższe usługi świadczy osobiście właściciel firmy nauczyciel spełnione zostają przesłanki zarówno podmiotowe, jak i przedmiotowe wynikające z treści ww. art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT. Zatem świadczenie tych usług korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Natomiast w sytuacji, kiedy usługi te nie są wykonywane przez właściciela firmy (nauczyciela), ale przez osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło, zlecenia itp. (które nie świadczą tych usług na własny rachunek), są związani umową z Wnioskodawcą, a nie bezpośrednio z uczniami. Tym samym nie podlegają zwolnieniu od podatku VAT, ani opodatkowaniu stawkami obniżonymi jako niewymienione ani w ustawie, ani w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, ale podlegają opodatkowaniu przy zastosowaniu 23% stawki podatku VAT.
Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż działalność edukacyjna prowadzona przez Wnioskodawcę polegająca na organizacji i prowadzeniu zajęć dodatkowych w przedszkolach w zakresie, w jakim Wnioskodawca bezpośrednio (bez użyciu własnego personelu) świadczy te usługi, korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT, bowiem Wnioskodawca wypełnia wszystkie przesłanki przewidziane w tym przepisie świadczy usługi prywatnego nauczania (umowa podpisana z rodzicami, którzy finansują zajęcia) na poziomie przedszkolnym jako nauczyciel. Natomiast w przypadku, gdy w/w usługi świadczone są przez nauczycieli, którzy są zatrudniani przez Wnioskodawcę wówczas usługi te nie korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT.
- Obowiązek sumowania obrotów uzyskiwanych z tytułu organizacji koncertów oraz działalności edukacyjnej
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji (art. 113 ust. 2 ustawy o VAT).
Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy o VAT jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę. Za zgodą naczelnika urzędu skarbowego podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconą od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty zwolnienia, pod warunkiem:
- sporządzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty, o której mowa w ust. 1, oraz
- przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1, w terminie 14 dni, licząc od dnia utraty zwolnienia.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).
Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3. Podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy o VAT).
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się głównie pozaszkolnymi formami edukacji artystycznej - organizuje i prowadzi dodatkowe zajęcia w przedszkolach. Zainteresowany ma również w zakresie swojej działalności wystawianie przedstawień artystycznych. Od początku istnienia Agencja nie jest płatnikiem VAT-u, wystawia więc rachunki i prowadzi książkę przychodów - rozchodów. Agencja będzie organizować i wykonywać cykl koncertów letnich dla mieszkańców W. Będą to imprezy niebiletowane, finansowane z budżetu miasta. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii obowiązku sumowania obrotów pochodzących z dwóch wyżej prowadzonych działalności gospodarczych oraz rozliczenia podatku VAT ponad kwotę obrotu 150 000 zł.
Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, iż Wnioskodawca jest zobowiązany sumować kwoty obrotów pochodzących z dwóch w/w działalności gospodarczych, a nadwyżkę ponad kwotę uprawniającą do zastosowania zwolnienia podmiotowego wynikającą z przepisu art. 113 ust. 1 ustawy o VAT jest zobowiązany opodatkować podatkiem VAT. Wynika to z konstrukcji przepisu art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, iż wartość sprzedaży opodatkowanej nie może przekroczyć łącznie kwoty 150 000 zł. Ze zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie organizowania cyklu koncertów letnich oraz usług edukacyjnych polegających na prowadzeniu prywatnych lekcji w przedszkolach. Prowadząc tego rodzaju działalność gospodarczą (która wypełnia znamiona definicji określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT) Wnioskodawca dokonuje odpłatnej sprzedaży usług, które są opodatkowane podatkiem VAT na zasadach ogólnych z zastosowaniem podstawowej stawki podatku VAT 23% (z wyjątkiem opisanych powyżej usług, które korzystają ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT), o ile wartość sprzedaży przekroczy limit obrotu określony w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Ponadto z treści przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż łączna kwota sprzedaży usług związanych z organizowaniem koncertów letnich wyniesie 35 000 zł, a kwota uzyskana z tytułu działalności edukacyjnej wyniesie 150 000 zł. Biorąc zatem powyższe pod uwagę tut. Organ stoi na stanowisku, iż Wnioskodawca jest zobowiązany sumować kwoty obrotów pochodzących z dwóch w/w działalności gospodarczych, a nadwyżkę ponad limit określony w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT opodatkować podatkiem VAT ze stawką 23%. Przy czym tut. Organ podatkowy zastrzega, iż do limitu obrotu określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT nie wlicza się kwoty obrotu wynikających ze świadczenia usług zwolnionych od podatku w przypadku opisanym we wniosku będą to usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym świadczone bezpośrednio przez Wnioskodawcę.
Zatem usługi organizowania koncertów letnich oraz usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym świadczone przez zatrudnionych nauczycieli będą korzystać ze zwolnienia podmiotowego (ze względu na wartość obrotów) określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, o ile wartość sprzedaży z tytułu wykonania tych usług nie przekroczy kwoty 150 000 zł. Z tego względu Wnioskodawca nie będzie (o ile wartość sprzedaży usług nie przekroczy kwoty 150 000 zł) zobowiązany do rejestracji jako czynny podatnik VAT.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniając całościowo należało uznać za nieprawidłowe.
Końcowo tut. Organ podatkowy informuje, iż przedmiotem merytorycznej analizy nie była kwestia zwolnienia na gruncie przepisów ustawy o VAT usług nauczania języków obcych, bowiem Wnioskodawca w tym zakresie nie przedstawił pytania oraz własnego stanowiska.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie