Temat interpretacji
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę, polegające na sprzedaży artystycznego wykonania spektaklu kabaretowego na rzecz podmiotu trzeciego, będącego organizatorem imprezy, nie mogą korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%, wskazanej w art. 41 ust. 2 w zw. art. 146a pkt 2 oraz poz. 181 załącznika Nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, lecz będą opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 23%, o której mowa w art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 cyt. ustawy.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2011r. (data wpływu 16 sierpnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 listopada 2011r. (data wpływu 24 listopada 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki podatku VAT dla sprzedaży usługi artystycznego wykonania spektaklu kabaretowego - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 sierpnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki podatku VAT dla sprzedaży usługi artystycznego wykonania spektaklu kabaretowego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 listopada 2011r. (data wpływu 24 listopada 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2-443-978/11-2/IZ z dnia 8 listopada 2011r. (data doręczenia 14 listopada 2011r.).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Firma jest agencją artystyczną reprezentującą artystów kabaretowych. Głównym przedmiotem działalności firmy, zgodnie z zaświadczeniem o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jest działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych (PKD 90.01.Z). Pozostała sprzedaż to sprzedaż biletów i wydawnictw na organizowane przez firmę spektakle.
Firma bywa organizatorem imprezy i przeprowadza ją na własny rachunek i ryzyko -wówczas dokonuje sprzedaży biletów na wystawione przedstawienia artystyczne oraz organizowane spektakle i występy artystyczne. Równie często zdarzają się przypadki, gdy organizatorem imprezy jest podmiot trzeci, który dokonuje sprzedaży biletów, natomiast Agencja Artystyczna X dokonuje sprzedaży usługi artystycznego wykonania spektaklu kabaretowego na rzecz tego podmiotu i takie przypadki są przedmiotem złożonego wniosku o interpretację. Wówczas organizator imprezy (podmiot trzeci) dokonuje sprzedaży biletów na własny rachunek i rozlicza się z Agencją Artystyczną z kwoty honorariów artystycznych, które są ustalane jako określona kwota lub udział we wpływach ze sprzedaży biletów. Agencja artystyczna dokonuje rozliczenia honorariów z poszczególnymi członkami zespołów artystycznych na podstawie umów o dzieło obejmujących przeniesienie praw.
W 2011 roku firma wystawiając faktury sprzedażowe związane z występami artystów stosuje stawkę VAT 8%. W latach poprzednich, zgodnie z pozycją 11 załącznika numer 4 do ustawy VAT firma posługująca się PKWiU 2004 o symbolu 92, stosowała przy sprzedaży występów artystycznych stawkę VAT zwolnioną. W związku ze zmianą w 2011 roku ustawy o VAT organizowane przez firmę występy artystów kabaretowych zgodnie z pozycją 181 załącznika numer 3 z ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podlegają stawce VAT 8%. Występy artystów podlegają Ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Każdy występ artystów jest zgłaszany do polskiej organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi twórców ZAIKS. Dodatkowo umowy z organizatorami występów zawierają zapis o tym kto pokrywa koszty Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.
Agencja w istocie świadczy usługi występów artystycznych w zakresie artystów reprezentowanych na wyłączność. Usługa ta polega bowiem na umówieniu poszczególnych członków zespołu artystycznego, przetransportowanie ich w miejsce występu oraz rozliczenie związanych z tym honorariów i kosztów oraz przeniesienie odpowiednich praw związanych z artystycznym wykonaniem. Co więcej, w celu realizacji usług występów artystycznych Agencja czynnie współpracuje z członkami zespołów artystycznych w zakresie tworzenia programów estradowych organizując próby, zapewniając konsultacje w zakresie scenariusza i reżyserii.
Agencja reprezentując na wyłączność artystów jest jedynym podmiotem na rynku realizującym w/w usługi, więc de facto świadczącym usługę występu artystycznego. Agencja sprawia, iż dany występ w ogóle może dojść do skutku, a następnie usługę występu artystycznego sprzedaje na rzecz podmiotów trzecich. Agencja nie nabywa usług występów artystycznych, lecz zatrudnia na podstawie umów cywilnoprawnych członków zespołów w celu dostarczenia usługi występu artystycznego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Agencja Artystyczna postępuje słusznie opodatkowując występy artystyczne stawką VAT 8%...
Zdaniem Wnioskodawcy, występy artystyczne zgodnie z pozycją 181 załącznika numer 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 z późn. zm) podlegają stawce VAT 8%. Występy artystów podlegają Ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Każdy występ artystów jest zgłaszany do polskiej organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi twórców ZAIKS. Dodatkowo umowy z organizatorami występów zawierają zapis o tym kto pokrywa koszty ZAIKS. Firma do występów artystycznych przyporządkowała symbol PKWiU 2008 - 90.01.10.0 (Usługi artystów wykonawców).
Agencja nie nabywa usług występów artystycznych, bowiem sama te usługi dostarcza - jak wykazano w opisie stanu faktycznego. W związku z tym Agencja stoi na stanowisku iż postępuje słusznie, opodatkowując usługi występów artystycznych stawką VAT 8%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Stosownie do art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23% (). Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.
Stosownie do art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 2 cyt. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 181, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.
Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług, wykaz towarów i usług objętych tym załącznikiem nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka 8%.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest firmą, Agencją Artystyczną reprezentującą artystów kabaretowych. Głównym przedmiotem działalności firmy jest działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych (PKD 90.01.Z). Pozostała sprzedaż to sprzedaż biletów i wydawnictw na organizowane przez firmę spektakle.
Strona wskazała, iż m.in. organizuje przedsięwzięcia, w których organizatorem imprezy jest podmiot trzeci, który dokonuje sprzedaży biletów, natomiast Wnioskodawca dokonuje sprzedaży usługi artystycznego wykonania spektaklu kabaretowego na rzecz tego podmiotu. Wówczas organizator imprezy (podmiot trzeci) dokonuje sprzedaży biletów na własny rachunek i rozlicza się z Agencją z kwoty honorariów artystycznych, które są ustalane jako określona kwota lub udział we wpływach ze sprzedaży biletów. Wnioskoodawca dokonuje rozliczenia honorariów z poszczególnymi członkami zespołów artystycznych na podstawie umów o dzieło obejmujących przeniesienie praw.
W 2011 roku Strona wystawiając faktury sprzedażowe związane z występami artystów stosuje stawkę VAT 8%. W 2011 roku organizowane przez firmę występy artystów kabaretowych zgodnie z pozycją 181 załącznika numer 3 z ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podlegają stawce VAT 8%. Występy artystów podlegają Ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Każdy występ artystów jest zgłaszany do polskiej organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi twórców - ZAIKS. Dodatkowo umowy z organizatorami występów zawierają zapis o tym kto pokrywa koszty Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.
Wnioskodawca w istocie świadczy usługi występów artystycznych w zakresie artystów reprezentowanych na wyłączność. Usługa ta polega bowiem na umówieniu poszczególnych członków zespołu artystycznego, przetransportowanie ich w miejsce występu oraz rozliczenie związanych z tym honorariów i kosztów oraz przeniesienie odpowiednich praw związanych z artystycznym wykonaniem. Co więcej, w celu realizacji usług występów artystycznych Wnioskodawca czynnie współpracuje z członkami zespołów artystycznych w zakresie tworzenia programów estradowych, organizując próby, zapewniając konsultacje w zakresie scenariusza i reżyserii.
Strona reprezentując na wyłączność artystów jest jedynym podmiotem na rynku realizującym w/w usługi, więc de facto świadczącym usługę występu artystycznego. Wnioskodawca sprawia, iż dany występ w ogóle może dojść do skutku, a następnie usługę występu artystycznego sprzedaje na rzecz podmiotów trzecich. Wnioskodawca nie nabywa usług występów artystycznych, lecz zatrudnia na podstawie umów cywilnoprawnych członków zespołów w celu dostarczenia usługi występu artystycznego.
W związku z tym, że usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, od dnia 1 stycznia 2011r. podlegają opodatkowaniu według stawki 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 cyt. ustawy, jako czynność wymieniona w poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy, ustalić należy czy Wnioskodawca w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym świadczy usługę, o której mowa w poz. 181 ww. załącznika. Natomiast jak Podatnik wskazał we wniosku, to Agencja dokonuje rozliczenia z honorariów z poszczególnymi członkami zespołów artystycznych na podstawie zawartych umów o dzieło, które obejmują również przeniesienie praw.
W ocenie Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi winny być opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 8%, z uwagi na fakt, iż Strona nie nabywa usług występów artystycznych, lecz sama te usługi dostarcza, co przejawia się w kompleksowym zorganizowaniu występu artystycznego i sprawia, iż występ w ogóle może dojść do skutku, a następnie usługę występu artystycznego sprzedaje na rzecz podmiotów trzecich.
Należy zaznaczyć, że fakt nabycia prawa autorskiego lub uzyskania zgody na korzystanie z utworu (licencji) od twórcy nie jest równoznaczne z tym, że sam Wnioskodawca uzyskuje miano twórcy danego utworu. Twórcą utworu nadal pozostaje ten, kto w okolicznościach określonych w art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych stworzył utwór.
W myśl art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 90 poz. 631 ze zm.), domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu. Wnioskodawca nie może zatem być uznany za twórcę w rozumieniu powyższego przepisu, gdyż nie przysługuje mu autorstwo utworów.
Dokonując z kolei interpretacji art. 85 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych należy uznać, że artystą wykonawcą jest w szczególności: aktor, recytator, dyrygent, instrumentalista, wokalista, tancerz i mim oraz inne osoby w sposób twórczy przyczyniający się do powstania wykonania. Pomimo, iż przepis ten zawiera katalog otwarty, to wyznacza pewien kierunek kwalifikacji poszczególnych podmiotów do objęcia ich zakresem znaczenia wyrażenia artysta wykonawca. Przepis powyższy poprzez przykładowe wyliczenie wskazuje, że za artystę wykonawcę mogą zostać uznane podmioty których działanie w stosunku do utworu ma charakter twórczy. Za takim rozumieniem powyższego przepisu przemawia również brzmienie art. 2 lit. a) traktatu WIPO sporządzonego w Genewie dnia 20 grudnia 1996r. o artystycznych wykonaniach i fonogramach (Dz. U. z 2004r. Nr 41, poz. 375), zgodnie z którym artyści wykonawcy to aktorzy, piosenkarze, muzycy, tancerze i inne osoby, które grają, śpiewają, wygłaszają, deklamują, występują, interpretują lub w inny sposób wykonują utwory literackie, artystyczne bądź dzieła sztuki ludowej.
Z okoliczności przedstawionych przez Stronę wynika, iż sam Wnioskodawca nie jest twórcą i artystą w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. lecz zatrudnia na podstawie umów cywilnoprawnych członków zespołów artystycznych. Zatem działalność Wnioskodawcy polegająca na sprzedaży usługi artystycznego wykonania spektaklu kabaretowego i związana z nią sprzedaż praw do artystycznego wykonania, które Strona nabywa od członków zespołów artystycznych, nie może zostać uznana za działalność artysty wykonawcy.
Z uwagi na powyższe usługi świadczone przez Wnioskodawcę, polegające na sprzedaży artystycznego wykonania spektaklu kabaretowego na rzecz podmiotu trzeciego, będącego organizatorem imprezy, nie mogą korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%, wskazanej w art. 41 ust. 2 w zw. art. 146a pkt 2 oraz poz. 181 załącznika Nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, lecz będą opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 23%, o której mowa w art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 cyt. ustawy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 453 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie