zwolnienie od podatku VAT usługi kompleksowego zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi - Interpretacja - IPTPP2/443-425/11-4/JS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 09.11.2011, sygn. IPTPP2/443-425/11-4/JS, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

zwolnienie od podatku VAT usługi kompleksowego zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2011r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 października 2011 r. (data wpływu 31 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usługi kompleksowego zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usługi kompleksowego zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 października 2011 r. (data wpływu 31 października 2011 r.) o doprecyzowanie pytania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i wykonuje w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej na rzecz kontrahentów - Wspólnot Mieszkaniowych oraz budynków stanowiących 100% własność Gminy - kompleksową usługę zarządzania nieruchomościami.

Usługa świadczona na podstawie umów zlecenia zarządzania nieruchomością wspólną sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 70.32.11, a także pod symbolem PKWiU z roku 2008 - 68.32.11.0 oraz 68.32.12.0 w skład której wchodzą usługi podstawowe, polegające na:

  • pobieraniu opłat za media i zarządzaniu nieruchomością wspólną,
  • podejmowaniu działań dla uzasadnionego inwestowania w nieruchomość,
  • obsłudze nieruchomości i terenu otaczającego nieruchomość (w tym sprzątania i konserwacji zieleni),
  • utrzymaniu nieruchomości w stanie niepogorszonym,
  • kontroli systemów ogrzewania wentylacji, klimatyzacji,
  • wykonywaniu drobnych napraw.

Usługi te, zgodnie z § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zdaniem Wnioskodawcy podlegają przedmiotowemu zwolnieniu od podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane we wniosku z dnia 25 października 2011 r.).

Czy usługa kompleksowego zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi (PKWiU 70.32.11 i PKWiU z roku 2008 68.32.11.0 oraz 68.32.12.0), na którą składają się:

  • obsługa nieruchomości i terenu otaczającego nieruchomość (w tym sprzątanie i konserwacja zieleni),
  • utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym,
  • kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji,
  • dokonywanie drobnych napraw,

wykonywana w ramach zawartej umowy zlecenia zarządzania nieruchomością wspólną objęta jest zwolnieniem od opodatkowania podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 185 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 115 poz. 741 ze zm.) zarządzanie nieruchomością polega na podejmowaniu decyzji i dokonaniu czynności mających na celu w szczególności:

  • zapewnienie właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości,
  • zapewnienie właściwej gospodarki energetycznej w rozumieniu przepisów prawa energetycznego,
  • bieżące administrowanie nieruchomością,
  • utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem,
  • kontrolę systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji,
  • wykonywanie drobnych napraw,
  • uzasadnione inwestowanie w nieruchomość.

Wnioskodawca uważa, iż może do całości usługi kompleksowej zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 5a ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy wskazać, iż od 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 2008 r., stanowiąca załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Przy czym stosownie do § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), dla celów podatku od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Natomiast w myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zasady gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność jednostek samorządu terytorialnego określa ustawa z dnia 21.08.1997r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 102, poz. 651 ze zm.).

Zgodnie z art. 184 ust. 1 ww. ustawy o gospodarce nieruchomościami, zarządzanie nieruchomościami jest działalnością zawodową wykonywaną przez zarządców nieruchomości na zasadach określonych w ustawie.

W myśl art. 185 ust. 1 cyt. ustawy o gospodarce nieruchomościami, zarządzanie nieruchomością polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności mających na celu w szczególności:

  1. zapewnienie właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości;
  2. zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości;
  3. zapewnienie właściwej gospodarki energetycznej w rozumieniu przepisów Prawa energetycznego;
  4. bieżące administrowanie nieruchomością;
  5. utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem;
  6. uzasadnione inwestowanie w nieruchomość.

Natomiast w myśl art. 185 ust. 2 tej ustawy, zarządca nieruchomości lub podmiot prowadzący działalność, o której mowa w art. 184 ust. 3, działa na podstawie umowy o zarządzanie nieruchomością, zawartej z jej właścicielem, wspólnotą mieszkaniową albo inną osobą lub jednostką organizacyjną, której przysługuje prawo do nieruchomości, ze skutkiem prawnym bezpośrednio dla tej osoby lub jednostki organizacyjnej.

Stosownie do ust. 3 tego artykułu, zakres uprawnień i obowiązków zarządcy wynika z przepisów ustawy, z przepisów odrębnych ustaw oraz z umowy o zarządzanie nieruchomością.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 6 obowiązującego od 1 stycznia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649), zastąpionego obowiązującym od 6 kwietnia 2011 r. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i wykonuje w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej na rzecz kontrahentów - Wspólnot Mieszkaniowych oraz budynków stanowiących 100% własność Gminy - kompleksową usługę zarządzania nieruchomościami. Usługa świadczona na podstawie umów zlecenia zarządzania nieruchomością wspólną sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 70.32.11, a także pod symbolem PKWiU z roku 2008 - 68.32.11.0 oraz 68.32.12.0 w skład której wchodzą usługi podstawowe, polegające na:

  • pobieraniu opłat za media i zarządzaniu nieruchomością wspólną,
  • podejmowaniu działań dla uzasadnionego inwestowania w nieruchomość,
  • obsłudze nieruchomości i terenu otaczającego nieruchomość (w tym sprzątania i konserwacji zieleni),
  • utrzymaniu nieruchomości w stanie niepogorszonym,
  • kontroli systemów ogrzewania wentylacji, klimatyzacji,
  • wykonywaniu drobnych napraw.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy czy usługa ww. kompleksowego zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi (PKWiU 70.32.11 i PKWiU z roku 2008 68.32.11.0 oraz 68.32.12.0) objęta jest zwolnieniem od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa, jak również przedstawiony we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, iż od 1 stycznia 2011 r. zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r., zastąpionym rozporządzeniem z dnia 4 kwietnia 2011 r., usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 6 ww. rozporządzenia, jeżeli mieszczą się w grupowaniu PKWiU z 2008 r. 68.32.11.0 oraz 68.32.12.0 i nie są usługami wyceny nieruchomości mieszkalnych.

W konsekwencji stanowisko strony należy uznać za prawidłowe.

Ponadto, należy podkreślić, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym tut. Organ odniósł się do klasyfikacji podanych przez Zainteresowanego we wniosku.

Stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi