Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku VAT. - Interpretacja - IPPP3/443-436/11-4/JK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13.06.2011, sygn. IPPP3/443-436/11-4/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16.03.2011 r. (data wpływu 21.03.2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30.05.2011 r. (data wpływu 31.05.2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-436/11-2/JK z dnia 18.05.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.03.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30.05.2011 r. (data wpływu 31.05.2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-436/11-2/JK z dnia 18.05.2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie jest zrzeszeniem o charakterze niezarobkowym osób fizycznych, mającym na celu działanie na rzecz obszarów wiejskich poprzez aktywację mieszkańców tych obszarów, polegającą na budowaniu potencjału społecznego, zwiększenie potencjału zdobywania środków finansowych i ich wykorzystania, a także polepszenie zarządzania zasobami i ich waloryzacja.

Podstawami prawnymi działania Stowarzyszenia są ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855) oraz statut Stowarzyszenia.

Działania Stowarzyszenia są działaniami nierynkowymi, które co do zasady oferowane będą bezpłatnie beneficjentom ostatecznym.

Stowarzyszenie stara się o pozyskanie środków finansowych w ramach Działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013, tj. operacji nieodpowiadającej warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniającej się do osiągnięcia celów tej osi. Środki finansowe pozyskane w ramach realizacji w/w operacji będą wykorzystane na utworzenie Zespołu Pieśni i Tańca. Założony Zespół przyczyni się do pełniejszego wykorzystania dziedzictwa kulturowego oraz promocję swego regionu. W skład kapeli wejdą dzieci i młodzież do lat 18: tancerze, wokaliści oraz instrumentaliści. Członkowie zespołu będą szkoleni przez zatrudnionych instruktorów: wokalu, tańca i gry na instrumentach. Uczestnicy projektu będą mieli możliwość zapoznania się z podlaskimi tańcami ludowymi, z tekstami pieśni ludowych i patriotycznych, nabędą umiejętność gry na instrumentach. Do tego celu zostaną zakupione instrumenty muzyczne, na których młodzież będzie ćwiczyła wybrane utwory. Na potrzeby występów i koncertów członkowie zespołu zostaną ubrani w jednakowe stroje, uszyte na miarę w profesjonalnej pracowni strojów ludowych. Zaplanowano wspólne występy z istniejącymi już zespołami, w których występują dorośli mieszkańcy gminy. Przewiduje się, iż założony Zespół Pieśni i Tańca będzie funkcjonował przez wiele lat, stale się rozwijał i kształcił umiejętności młodych osób.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu - utworzenie Zespołu Pieśni i Tańca Stowarzyszeniu przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji w/w projektu, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu - utworzenie Zespołu Pieśni i Tańca w zakresie małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007 - 2013, Stowarzyszenie nie będzie wykonywało czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (określonych w art. 5 ustawy), zatem nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, określone w art. 86 ust. 1 ustawy. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług stanowią, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie, gdy spełnione są dwa warunki:

  • beneficjent jest podatnikiem VAT,
  • zakupione przez beneficjenta towary i usługi wykorzystywane są przez beneficjenta do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przy zaprezentowanym stanie faktycznym warunki nie są spełnione. W związku z powyższym Stowarzyszenie nie jest uprawnione na płaszczyźnie obowiązujących przepisów podatkowych do obniżenia kwoty podatku należnego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji projektu. Tym samym, zgodnie z powołaną zasadą podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54 poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Natomiast przez dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 1 ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (). Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii - art. 2 pkt 6 ustawy.

Na podstawie art. 86 ust. 1 cyt. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymywanych przez podatnika (art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z ust. 2 działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podatnicy podatku od towarów i usług, u których kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, mają prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Stowarzyszenie jest zrzeszeniem o charakterze nie zarobkowym osób fizycznych, mającym na celu działanie na rzecz obszarów wiejskich poprzez aktywację mieszkańców tych obszarów, polegającą na budowaniu potencjału społecznego, zwiększenie potencjału zdobywania środków finansowych i ich wykorzystania, a także polepszenie zarządzania zasobami i ich waloryzacja. Działania Stowarzyszenia są działaniami nierynkowymi, które co do zasady oferowane będą bezpłatnie beneficjentom ostatecznym. Stowarzyszenie stara się o pozyskanie środków finansowych w ramach Działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013, które będą wykorzystane na utworzenie Zespołu Pieśni i Tańca. Założony Zespół przyczyni się do pełniejszego wykorzystania dziedzictwa kulturowego oraz promocję swego regionu. Uczestnicy projektu będą mieli możliwość zapoznania się z podlaskimi tańcami ludowymi, z tekstami pieśni ludowych i patriotycznych, nabędą umiejętność gry na instrumentach. Do tego celu zostaną zakupione instrumenty muzyczne, na których młodzież będzie ćwiczyła wybrane utwory. Na potrzeby występów i koncertów członkowie zespołu zostaną ubrani w jednakowe stroje, uszyte na miarę w profesjonalnej pracowni strojów ludowych.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi brak związku dokonywanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Stowarzyszenie nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu utworzenie Zespołu Pieśni i Tańca.

Końcowo zauważyć należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie