uznanie czy faktury, w tym korekty faktur, przesłane (udostępnione), zaewidencjonowane oraz przechowywane w sposób opisany przez Wnioskodawcę stanowią... - Interpretacja - IBPP2/443-666/11/WN

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.08.2011, sygn. IBPP2/443-666/11/WN, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

uznanie czy faktury, w tym korekty faktur, przesłane (udostępnione), zaewidencjonowane oraz przechowywane w sposób opisany przez Wnioskodawcę stanowią podstawę wystawienia prawidłowych faktur wewnętrznych, będących podstawą rozliczenia podatku naliczonego z importu usług w oparciu o mechanizm reverse charge

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2011r. (data wpływu 3 czerwca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy faktury, w tym korekty faktur, przesłane (udostępnione), zaewidencjonowane oraz przechowywane w sposób opisany przez Wnioskodawcę stanowią podstawę wystawienia prawidłowych faktur wewnętrznych, będących podstawą rozliczenia podatku naliczonego z importu usług w oparciu o mechanizm reverse charge jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy faktury, w tym korekty faktur, przesłane (udostępnione), zaewidencjonowane oraz przechowywane w sposób opisany przez Wnioskodawcę stanowią podstawę wystawienia prawidłowych faktur wewnętrznych, będących podstawą rozliczenia podatku naliczonego z importu usług w oparciu o mechanizm reverse charge.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie tłumaczeń oraz pokrewną. W ramach działalności nabywa oraz sprzedaje usługi, przy czym zarówno nabycie jak i sprzedaż może następować zarówno od jak i na rzecz podatników w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (dalej; u.p.t.u.) z terytorium Polski, jak i z innych krajów Unii Europejskiej oraz ze świata.

Wnioskodawca pragnie wprowadzić obrót elektroniczny fakturami zarówno wystawianymi przez niego, jak i otrzymywanymi od kontrahentów.

W odniesieniu do faktur zakupowych Wnioskodawca:

  • zamierza akceptować faktury zakupowe wystawione przez podatników zagranicznych, zapisane w formatach takich jak pdf, jpg czy tif (skany), i dokonywać na ich podstawie rozliczenia podatku VAT zarówno należnego, jak i naliczonego; będzie to dotyczyć także korekt faktur, w tym korekt takich faktur VAT, które zostały wystawione i przesłane Wnioskodawcy w formie papierowej;
  • wyżej opisane faktury mają być przesyłane na podany przez Wnioskodawcę adres poczty elektronicznej lub też zapisywane na udostępnionym przez niego w tym celu serwerze;
  • nie zamierza wymagać od wystawiającego faktury stosowania specjalnych zabezpieczeń takich jak podpisy elektroniczne czy certyfikaty uniemożliwiające dokument przed dokonaniem w nich zmian;
  • nie zamierza wymagać od kontrahentów przesyłania faktur, które zostały mu przesłane/udostępnione droga elektroniczną, w formie papierowej;
  • zamierza drukować i przechowywać otrzymane faktury jedynie w formie papierowej;
  • nie zamierza stosować narzędzi innych niż dotychczas w celu zaewidencjonowania daty wpływu faktury, a zatem ewidencjonowanie to będzie polegać na uczynieniu adnotacji na wydruku faktury o dacie jej dostarczenia.
  • zamierza wystawiać odpowiednie faktury wewnętrzne zgodnie z art. 106 ust. 7 u.p.t.u. oraz szczegółowymi przepisami w sprawie wystawiania tych faktur.

Powyższe zasady będą stosowane w sytuacji, gdy Wnioskodawca stwierdzi, iż zgodnie z zasadami opisanymi w rozdziale 3 ustawy o podatku od towarów i usług, winien on rozliczyć podatek z tytułu zakupionych za granicą usług.

Pokrótce ujmując zamiar Wnioskodawcy, sprowadza się on do wprowadzenia elektronicznego obrotu fakturami zakupowymi, w miejsce dotychczasowego obrotu dokumentami papierowymi, przesyłanymi pocztą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy faktury, w tym korekty faktur, przesłane (udostępnione), zaewidencjonowane oraz przechowywane w sposób opisany przez Wnioskodawcę stanowią podstawę wystawienia prawidłowych faktur wewnętrznych, będących - przy zachowaniu wymogów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - poprawną formalną podstawą rozliczenia, przez Wnioskodawcę, podatku naliczonego z importu usług w oparciu o mechanizm reverse charge...

Zdaniem Wnioskodawcy, faktury, w tym korekty faktur, przesłane (udostępnione), zaewidencjonowane oraz przechowywane w sposób opisany przez Wnioskodawcę stanowią podstawę wystawienia prawidłowych faktur wewnętrznych, będących - przy zachowaniu wymogów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - poprawną formalną podstawę rozliczenia, przez Wnioskodawcę, podatku naliczonego z importu usług w oparciu o mechanizm reverse charge.

Zgodnie z obowiązującym od 1.01.2010r. zasadami ustalania miejsca świadczenia usług na potrzeby podatku od towarów i usług, generalna zasada stanowi, iż miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 2fif ust 1, art. 28g ust 1, art. 281,28j 128n (art. 28b ust. 1 u.p.t.u.). Ustawa wprowadziła przy tym artykułem 28a u.p.t.u. definicję podatnika, która to definicja abstrahuje od możliwości rozliczenia podatku od wartości dodanej przez nabywcę.

W wypadku zakupu usług od podmiotu wypełniającego definicję podatnika z art. 28a u.p.t.u., nie podlegających szczegółowym zasadom ustalania miejsca świadczenia, Wnioskodawca dokona zatem tzw. importu usług (art. 2 pkt 9 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.t.u.), w związku z czym będzie obowiązany do rozliczenia podatku należnego (tzw. mechanizm reverse charge). Mechanizm ten polega na opodatkowaniu czynności w Polsce (wykazaniu podatku należnego), przy jednoczesnym wykazaniu podatku naliczonego, o ile prawo do obniżenia w danej sytuacji Wnioskodawcy przysługuje (art. 86 ust. 1 w zw. z ust. 2 pkt 4 u.p.t.u.). Wnioskodawca podkreśla, że jego pytanie sprowadza się tylko i wyłącznie do kwestii dokumentacyjnej i nie dotyczy w żadnym stopniu ani poprawności zastosowania mechanizmu reverse charge, ani też prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z poszczególnymi zakupionymi za granicą usługami.

W związku z dokonaniem importu usług Wnioskodawca będzie także obowiązany do wystawienia faktury wewnętrznej (art. 106 ust. 7 u.p.t.u.). Powołany przepis stanowi, iż w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktura ta musi spełniać wymogi wskazane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Przepisy nie precyzują, jak ma to miejsce przy wystawianiu i przesyłaniu drogą elektroniczną faktur własnych, warunków, jakie winny spełniać faktury otrzymywane przez podatnika, na podstawie których podatnik wystawia faktury wewnętrzne i dokonuje rozliczenia podatku należnego i naliczonego. Co więcej, trudno racjonalnie spodziewać się, iż faktury, wystawiane czasem przez podmioty nie objęte ujednoliconym system podatku od wartości dodanej, były zawsze sporządzane i przesyłane zgodnie z przepisami polskimi. Idąc dalej stwierdzić należy, że to nie faktury od zagranicznych kontrahentów, lecz wystawiona w oparciu o nie faktura wewnętrzna stanowi jedyny wpływający na rozliczenia podatku tytułu importu usług dokument, co do którego polski ustawodawca wyeksplikował wymogi formalne.

Z powyższego względu Wnioskodawca zamierza narzucić kontrahentom opisany w stanie faktycznym sposób przesyłania (udostępniania) mu plików stanowiących na ogół pliki pdf lub skany (obrazy) faktur, zapisane w formacie zabezpieczającym przed niezamierzoną utratą integralności dokumentu. Generalnie narzucone wymogi w zamyśle Wnioskodawcy mają stanowić lustrzane odbicie wymogów, jakie Wnioskodawca zamierza w oparciu o polskie oraz unijne przepisy wdrożyć u siebie w odniesieniu do wystawianych przezeń faktur. Na podstawie tychże dokumentów Wnioskodawca zamierzać wystawiać faktury wewnętrzne, stanowiące podstawę całościowego rozliczenia podatku VAT, tzn. zarówno podatku naliczonego, jak i należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, wskazuje, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stosownie do art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Faktura ta winna być wystawiona zgodnie regulacjami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Stosownie do § 24 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 ww. rozporządzenia przepisy § 5, 9-14, 16, 17, 21 i 22 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, z tym że w przypadku dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.

Faktury, o których mowa powyżej, można wystawić w 1 egzemplarzu i należy przechowywać wraz z całą dokumentacją dotyczącą podatku.

Z treści wniosku wynika, iż () w odniesieniu do faktur zakupowych wystawionych przez podatników zagranicznych Wnioskodawca:

  • zamierza akceptować faktury zakupowe wystawione przez tych podatników, zapisane w formatach takich jak pdf, jpg czy tif (skany), i dokonywać na ich podstawie rozliczenia podatku VAT zarówno należnego, jak i naliczonego; będzie to dotyczyć także korekt faktur, w tym korekt takich faktur VAT, które zostały wystawione i przesłane Wnioskodawcy w formie papierowej;
  • wyżej opisane faktury maja być przesyłane na podany przez Wnioskodawcę adres poczty elektronicznej lub też zapisywane na udostępnionym przez niego w tym celu serwerze;
  • nie zamierza wymagać od wystawiającego faktury stosowania specjalnych zabezpieczeń takich jak podpisy elektroniczne czy certyfikaty uniemożliwiające dokument przed dokonaniem w nich zmian;
  • nie zamierza wymagać od kontrahentów przesyłania faktur, które zostały mu przesłane/udostępnione droga elektroniczną, w formie papierowej;
  • zamierza drukować i przechowywać otrzymane faktury jedynie w formie papierowej;
  • nie zamierza stosować narzędzi innych niż dotychczas w celu zaewidencjonowania daty wpływu faktury, a zatem ewidencjonowanie to będzie polegać na uczynieniu adnotacji na wydruku faktury o dacie jej dostarczenia.
  • zamierza wystawiać odpowiednie faktury wewnętrzne zgodnie z art. 106 ust. 7 u.p.t.u. oraz szczegółowymi przepisami w sprawie wystawiania tych faktur.

Powyższe zasady będą stosowane w sytuacji, gdy Wnioskodawca stwierdzi, iż zgodnie z zasadami opisanymi w rozdziale 3 Ustawy o podatku od towarów i usług, winien on rozliczyć podatek z tytułu zakupionych za granicą usług.

Pokrótce ujmując zamiar Wnioskodawcy, sprowadza się on do wprowadzenia elektronicznego obrotu fakturami zakupowymi, w miejsce dotychczasowego obrotu dokumentami papierowymi, przesyłanymi pocztą.

Ww. przepisy nie wiążą obowiązku wystawienia faktury wewnętrznej z faktem otrzymania faktury od kontrahenta. Powyższe wynika z faktu, iż nie w każdym przypadku, kiedy nabywca będzie zobowiązany do wystawienia faktury wewnętrznej otrzyma fakturę od sprzedawcy.

Zatem w celu wystawienia faktury wewnętrznej nie jest konieczne otrzymanie faktury, a dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego wystarczająca jest informacja o tym, kiedy faktura została wystawiona, uzyskana np. poprzez otrzymanie faksu faktury lub otrzymanie jej treści drogą korespondencji elektronicznej.

Reasumując, skoro ww. przepisy nie wiążą obowiązku wystawienia faktury wewnętrznej z faktem otrzymania faktury od kontrahenta, to przesłane (udostępnione), zaewidencjonowane oraz przechowywane w sposób opisany przez Wnioskodawcę faktury, w tym korekty faktur, w zupełności stanowią podstawę wystawienia prawidłowych faktur wewnętrznych, będących podstawą rozliczenia przez Wnioskodawcę, podatku naliczonego z importu usług w oparciu o mechanizm reverse charge.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, m.in. kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Należy tutaj zauważyć, że w odróżnieniu od nabyć krajowych, kwota podatku naliczonego do obniżenia kwoty podatku należnego nie musi wynikać z otrzymanych faktur. W tym przypadku kwota podatku naliczonego wynika z samoobliczenia dokonanego przez podatnika za pomocą faktur wewnętrznych, które może być wykonane na podstawie otrzymanych faktur lub informacji zawartych na fakturze ale też na podstawie zawartej umowy handlowej czy też innego dokumentu określającego podstawę opodatkowania.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie przeniesienia obowiązku rozliczenia podatku VAT na nabywcę usługi, ani też prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z poszczególnymi zakupionymi za granicą usługami, bowiem Wnioskodawca nie sformułował pytania jak również w treści własnego stanowiska, jednoznacznie zaznaczył, iż w tym zakresie nie oczekuje interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach