Brak możliwości odliczenia i zwrotu podatku naliczonego z tytułu zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-267/11/AP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.05.2011, sygn. ITPP2/443-267/11/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak możliwości odliczenia i zwrotu podatku naliczonego z tytułu zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2011 r. (data wpływu 22 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Modernizacja obiektów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Modernizacja obiektów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina w dniu 26 sierpnia 2010 r. podpisała umowę z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie projektu: Zastosowanie OZE. Ww. umowa została zawarta w ramach Osi Priorytetowej 6 Środowisko Przyrodnicze, Działanie 6.2 Ochrona środowiska przed zanieczyszczeniami i zniszczeniami, Poddziałanie 6.2.1 Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii" Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Instytucja wdrażająca projekt upoważniła Szpital do ponoszenia wydatków związanych z realizacją zawartego w nim zadania. Szpital w dniu 13 września 2010 r. ogłosił postępowanie o zamówienie publiczne w trybie przetargu nieograniczonego na Modernizację obiektów. Umowa z wybraną firmą została zawarta w dniu 20 listopada 2010 r. Realizacja tego zadania w pełni będzie finansowana przez Szpital. W ramach umowy planowane jest m.in. wykonanie instalacji ciepłej wody i cyrkulacji, które to zadanie jest również przewidziane w projekcie dofinansowanym w ramach RPO (Zastosowanie OZE). Gmina jako beneficjent umowy otrzyma refundację na powyższe zadanie.

Szpital, jako Samodzielny Publiczny ZOZ działający w oparciu o przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o Zakładach Opieki Zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 ze zm.), świadczy usługi dla pacjentów, o których mowa w art. 43 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Szpital jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i co miesiąc składa do urzędu skarbowego deklaracje VAT-7. Czynności opodatkowane wynikają ze sprzedaży usług najmu lokalu przeznaczonych na działalność gospodarczą osób fizycznych i zużyte media. Nie dokonuje odliczeń, o których mowa w art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy.

Wykonana instalacja ciepłej wody i cyrkulacji będzie wykorzystywana wyłącznie do podstawowej działalności Szpitala, jaką jest wykonywanie usług medycznych na rzecz pacjentów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle stanu faktycznego Szpitalowi przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego, skoro świadczy usługi zwolnione od podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w poniesionych kosztach w związku z realizowanym zadaniem, ponieważ działalność jaką prowadzi, zgodnie ze statutem (usługi z zakresu opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia) są zwolnione z opodatkowania (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi oraz w sytuacji, gdy towary i usługi zostały nabyte przez podmiot inny niż podatnik VAT czynny (z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie).

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W rozdziale 9 obowiązującego do 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Od dnia 6 kwietnia 2011 r. powyższe kwestie regulują tożsame przepisy rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Ze złożonego wniosku wynika, że w dniu 26 sierpnia 2010 r. Gmina podpisała umowę o dofinansowanie projektu: Zastosowanie OZE. Ww. umowa została zawarta w ramach Osi Priorytetowej 6 Środowisko Przyrodnicze, Działanie 6.2 Ochrona środowiska przed zanieczyszczeniami i zniszczeniami, Poddziałanie 6.2.1 Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii" Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Instytucja wdrażająca projekt upoważniła Szpital do ponoszenia wydatków związanych z realizacją zawartego w nim zadania, które w pełni będzie finansował Szpital. W ramach umowy planowane jest m.in. wykonanie instalacji ciepłej wody i cyrkulacji, które to zadanie jest również przewidziane w dofinansowanym projekcie Zastosowanie OZE. Gmina jako beneficjent umowy otrzyma refundację na powyższe zadanie.

Szpital, działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o Zakładach Opieki Zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 ze zm.) i świadczy usługi dla pacjentów, o których mowa w art. 43 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Szpital jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i co miesiąc składa do urzędu skarbowego deklaracje VAT-7. Czynności opodatkowane wynikają ze sprzedaży usług najmu lokalu przeznaczonych na działalność gospodarczą osób fizycznych i zużyte media. Nie dokonuje odliczeń, o których mowa w art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy. Wykonana instalacja ciepłej wody i cyrkulacji będzie wykorzystywana wyłącznie do podstawowej działalności Szpitala, jakim jest wykonywanie usług medycznych na rzecz pacjentów.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że o ile jak wskazano we wniosku - wykonana instalacja ciepłej wody i cyrkulacji będzie wykorzystywana wyłącznie do działalności zwolnionej na podstawie art. 43 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, Szpitalowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie będzie istniał związek towarów i usług nabywanych w ramach przedmiotowego projektu z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki przeznaczone na dofinansowanie projektu nie stanowią środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia.

Należy dodać, iż tut. organ nie rozstrzygał kwestii zwolnienia od podatku usług świadczonych przez Szpital, gdyż z wniosku nie wynika, aby intencją Szpitala było uzyskanie interpretacji przepisów prawa w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy