
Temat interpretacji
Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu .
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2011r. (data wpływu 1 września 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 września 2011r. (data wpływu 29 września 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 września 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu . Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 września 2011r. (data wpływu 29 września 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP4/443-1328/11/AW z dnia 22 września 2011r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:
W dniu 10 maja 2010 roku Fundacja w odpowiedzi na ogłoszony konkurs złożyła do Biura Lokalnej Grupy Działania wniosek o przyznanie pomocy na realizację operacji . Decyzją Urzędu Marszałkowskiego wniosek o przyznanie pomocy złożony w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii Rozwoju Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 dla małych projektów tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi został rozpatrzony pozytywnie. Fundacja zawarła w dniu 5 maja 2011 roku umowę o przyznanie pomocy z Samorządem Województwa. Celem dopełnienia formalności Fundacja do wniosku o udzielenie pomocy złożyła Oświadczenie o kwalifikowalności VAT. W oświadczeniu tym stwierdzono, że Fundacja ubiegając się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, na realizację operacji w zakresie działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT, realizując powyższą operację nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT. Jako podstawę prawną tego faktu podano art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).
Z tytułu wykonania zadania Fundacja będzie regulowała zobowiązania za wykonane w ramach projektu prace na podstawie 1 faktury VAT i 2 rachunki do umów o dzieło wystawione przez osobę fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej oraz przez firmę nie będącą płatnikiem podatku VAT. Na dokumentach tych figuruje jako nabywca Fundacja.
Celem projektu jest opracowanie i wydrukowanie publikacji tematycznych promujących walory turystyczne i kulturowe Gminy ze szczególnym uwzględnieniem Zamku.
Wnioskodawcą realizacji operacji jest Fundacja - organizacja pożytku publicznego. Siedziba Fundacji znajduje się w S., rozpoczęła ona swą działalność w 1997 roku. Celem organizacji jest opieka nad Zamkiem, polegająca na ochronie, konserwacji i rewaloryzacji zabytku, wspieraniu działalności naukowej i badawczej związanej z historią Zamku, a także pogłębianiu i popularyzacji wiedzy o historii obiektu, rozwoju osadnictwa, rzemiosła, kultury i obyczajów mieszkańców. Celem projektu jest opracowanie i wydrukowanie publikacji tematycznych promujących walory turystyczne i kulturowe Gminy - jej najcenniejszego zabytku jakim jest Zamek biskupów. Realizacja wskazanych działań przyczyni się do rozwoju turystyki na obszarze objętym Lokalną Strategią Rozwoju poprzez utworzenie narzędzi przekazu informacji o atrakcjach regionu i rzetelnie udokumentowane tychże atrakcji.
W ramach projektu zostanie opracowana i wydrukowana książka w nakładzie 3000 egzemplarzy. Zostaną opracowane i wydrukowane foldery z nakładzie 11000 sztuk.
Wszystkie publikacje opracowane i wydrukowane w ramach realizacji operacji udostępniane będą osobom zainteresowanym nieodpłatnie, będą one ogólnodostępne dla turystów i dystrybuowane głównie na terenie Zamku przez przedstawicieli Fundacji.
Właścicielem Zamku, którego dotyczyć będą wydane publikacje, jest Gmina. Zamek jest ogólnie dostępny, a za wstęp nie są pobierane opłaty. Takie nieodpłatne jest uczestnictwo w imprezach kulturalnych organizowanych na Zamku.
Publikacje (towary i usługi) nabyte w związku z realizacją operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Fundacja nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT a tym samym nie składa deklaracji VAT-7.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Fundacji przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013...
Stanowisko Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 27 września 2011r.):
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) wydatki ponoszone na towary i usługi zakupione w ramach realizacji operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Fundacji nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. operacji. Fundacja nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 jako podatnika VAT zwolnionego.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 dla małych projektów.
W ramach projektu zostanie opracowana i wydrukowana książka w nakładzie 3000 egzemplarzy. Zostaną opracowane i wydrukowane foldery z nakładzie 11000 sztuk.
Z tytułu wykonania zadania Fundacja będzie regulowała zobowiązania za wykonane w ramach projektu prace na podstawie 1 faktury VAT i 2 rachunki do umów o dzieło wystawione przez osobę fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej oraz przez firmę nie będącą płatnikiem podatku VAT. Na dokumentach tych figuruje jako nabywca Fundacja.
Wszystkie publikacje opracowane i wydrukowane w ramach realizacji operacji udostępniane będą osobom zainteresowanym nieodpłatnie, będą one ogólnodostępne dla turystów i dystrybuowane głównie na terenie Zamku przez przedstawicieli Fundacji.
Zamek jest ogólnie dostępny, a za wstęp nie są pobierane opłaty. Takie nieodpłatne jest uczestnictwo w imprezach kulturalnych organizowanych na Zamku.
Publikacje (towary i usługi) nabyte w związku z realizacją operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Fundacja nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT a tym samym nie składa deklaracji VAT-7.
Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.
Ponadto, jak wynika z cytowanego na wstępie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a dokumentem, stanowiącym podstawę dokonania odliczenia podatku jest faktura VAT dokumentująca nabycie towarów i usług. Zatem nie ma możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z dokumentów innych niż wymienione przez ustawodawcę w przepisach o podatku od towarów i usług czyli np. z rachunków, o których Wnioskodawca wspomina.
Należy zauważyć, iż rachunek jest jak najbardziej dokumentem potwierdzającym dokonanie przez Wnioskodawcę nabycia towarów i usług, jednakże w żadnej mierze nie stanowi podstawy do dokonania odliczenia podatku VAT nawet gdyby pojawiła się sytuacja, że podatek ten został w nim wykazany.
Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT, a zatem dokonywane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu .
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym Fundacji nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
