Temat interpretacji
prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu zakup strojów
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2012r. (data wpływu 13 lipca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 września 2012r. (data wpływu 5 października 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 lipca 2012r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 17 września 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu .
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca działa od prawie 100 lat. Obecnie prowadzona jest działalność OSP w formie Stowarzyszenia zarejestrowanego w Krajowym Rejestrze Sądowym. Głównym celem jednostki jest prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z instytucjami i stowarzyszeniami, branie udziału w akcjach ratowniczych, informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych, rozwijanie wśród członków ochotniczej straży pożarnej kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej, uczestniczenie i reprezentowanie OSP w organach samorządowych i przedstawicielskich, wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz statutu, a takżekultywowanie wieloletniej tradycji Ochotniczej Straży Pożarnej. Wnioskodawca w 2012r. będzie realizować projekt pt. w ramach Działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Głównym celem operacji jest kultywowanie tradycji OSP poprzez zakup 15 kompletów strojów galowych oraz opracowanie w 2012r. monografii o historii OSP w wersji elektronicznej. Projekt zgodny z celem ogólnym II - zachowanie dziedzictwa kulturowego i odnowa obszaru LGD, celem szczegółowym II.2 Kultywowanie tradycji i tożsamości kulturowej społeczności lokalnych, przedsięwzięcie 11.2.1 - organizowanie lokalnych wydarzeń promocyjno-kulturalnych prezentujących lokalny folklor, twórców i artystów oraz produkty lokalne. W ciągu roku Wnioskodawca uczestniczy z pocztem sztandarowym w uroczystościach strażackich, samorządowych i kościelnych w sąsiednich gminach i powiatach. Obecnie Wnioskodawca przygotowuje się do ważnego święta stowarzyszenia, bowiem w roku 2014 Wnioskodawca będzie obchodzić 100 - lecia utworzenia OSP. W związku z tym Wnioskodawca postanowił, iż postara się zebrać pełne informacje dotyczące historii jednostki i opracuje je w formie monografii. Drugi ważny cel to doposażenie stowarzyszenia w 15 kompletów strojów galowych. Wnioskodawca bardzo dba o te mundury galowe, które ma, jednak nie da się ich już tak zreperować by dobrze się prezentowały. Wnioskodawca prowadzi na bieżąco nabory nowych członków OSP i do doposażenie w umundurowanie galowe jest niezbędne by dobrze prezentować się w wydarzeniach, w których uczestniczy. Wnioskodawca chce się również dobrze przygotować i prezentować się podczas obchodów rocznicowych w 2014r.
Stowarzyszenie Ochotnicza Straż Pożarna "OSP" będzie zrealizowała projekt w ramach Działania 4.1/413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju", z zakresu małych projektów, na realizację operacji, pt. "" zgodnie ze złożonym wnioskiem zaakceptowanym do dofinansowania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W ramach planowanego projektu zakupione zostanie 15 kompletów strojów galowych oraz opracowana zostanie monografii o historii OSP w wersji elektronicznej, która umieszczona zostanie na stronie internetowej Stowarzyszenia OSP. Zgodnie : zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, ar:. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy spełnione są określone warunki, tzn. gdy odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz wtedy gdy nabyte towary i usługi są wykorzystywane przez tego podatnik w sposób bezpośredni do wykonywanych przez niego czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
OSP nie figuruje w rejestrze płatników podatku VAT, nie jest czynnym płatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Nie prowadzi również działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. W ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż. Towary i usługi nabywane w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich2007-2013, Oś 4 , Działanie 4.1 "Wdrażanie Lokalnych strategii rozwoju obszarów wiejskich w zakresie Małych Projektów", nie będą wykorzystywane przez OSP do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu są udokumentowane fakturą VAT, wystawioną na Ochotniczą Straż Pożarną. Zakupione umundurowanie galowe nie będzie wypożyczane, jak również udostępniane odpłatnie. Monografia o historii OSP w wersji elektronicznej będzie ogólnie dostępna i nieodpłatna.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 17 września 2012r.):
Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego projektu...
Stanowisko wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 17 września 2012r.):
Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni ,poprzez złożenie deklaracji VAT-7.
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu są udokumentowane fakturą VAT, wystawioną na Ochotniczą Straż Pożarną. Zakupione umundurowanie galowe nie będzie wypożyczane, jak również udostępniane odpłatnie. Monografia o historii OSP w wersji elektronicznej będzie ogólnie dostępna i nieodpłatna. Towary i usługi nabywane w ramach programu nie będą wykorzystywane przez OSP do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z nabywanymi towarami i usługami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem dokonane zakupy nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług generujących podatek należny. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu .
Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia i zwrotu kosztów podatku od towarów i usług należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach