w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT - Interpretacja - IPPP1/443-1031/12-2/ISZ

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 09.11.2012, sygn. IPPP1/443-1031/12-2/ISZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 11.10.2012 r. (data wpływu 15.10.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.10.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja jest organizacją pozarządową non-profit, nie prowadzi działalności gospodarczej i z tego tytułu nie osiąga przychodów. Fundacja nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 i 9. Fundacja realizuje projekty finansowane z funduszy europejskich i budżetu państwa. Obecnie Fundacja jest beneficjentem środków otrzymanych w ramach EFI program Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz budżetu państwa. Dofinansowanie jest w 75% ze środków europejskich, w 10% z budżetu państwa, w 15% są to środki własne. Celami projektu są: wydawanie bezpłatnego miesięcznika po ukraińsku dla imigrantów z Ukrainy, rozbudowanie strony internetowej NW, przygotowanie i prowadzenie forum na portalu internetowym, dyskusje publiczne. Wymienione czynności są bezpłatne, nie przynoszą korzyści finansowych, nie generują zysku i tym samym nie stanowią obrotu o którym mowa w art. 29 ust. 1. ustawy o VAT. Dotacja pozyskana w ramach EFI przeznaczona jest na pokrycie kosztów służących realizacji projektu ma charakter zakupowy, nie ma związku ze sprzedażą nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi i nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Fundację do wykonywania czynności opodatkowanych VAT

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Fundacja jest uprawniona do odzyskania podatku VA T zapłaconego w cenie towarów i usług opłaconych w ramach realizacji projektu finansowanych w 75% ze środków Unii Europejskiej (Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich), w 15% ze środków budżetu państwa, w pozostałych 15% ze środków własnych skoro nie wykonuje czynności opodatkowanych i nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy

Fundacja uważa, że nie jest uprawniona do odzyskania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług. Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VA T, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Jednocześnie Wnioskodawca uważa, że jeśli wystąpiły przesłanki do zarejestrowania Fundacji jako czynnego podatnika VAT to i tak Fundacja nie miałaby możliwości odzyskania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług w ramach projektu EFI Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich, ponieważ nie występują czynności opodatkowane. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z opisu przedstawionego we wniosku stanu sprawy wynika, że Wnioskodawca działający w formie fundacji prowadzący działalność statutową realizuje projekty finansowane z funduszy europejskich i budżetu państwa. Obecnie Fundacja jest beneficjentem środków otrzymanych w ramach EFI program Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz budżetu państwa. Dofinansowanie jest w 75% ze środków europejskich, w 10% z budżetu państwa, w 15% są to środki własne. Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione obydwa podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz dokonane zakupy w ramach projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy w ramach zrealizowanego projektu. Ponadto należy uznać, iż Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym opisie sprawy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 288 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie