
Temat interpretacji
Możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2012 r. (data wpływu 28 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
W 2012 roku Gmina rozpoczęła inwestycję, polegającą na budowie targowicy miejskiej, której realizacja będzie trwała w latach 2012-2014. Na realizację inwestycji Gmina uzyskała dofinansowanie w ramach działania, objętego PROW na lata 2007-2013, natomiast pozostałe nakłady inwestycyjne ponosi Gmina ze środków budżetu. W projekcie tym podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym. Po zakończeniu budowy majątek wytworzony w wyniku procesu inwestycyjnego zostanie przekazany na mocy umowy dzierżawy spółce, w której Gmina posiada 100% udziałów. Tym samym Gmina będzie dokonywała sprzedaży opodatkowanej - dzierżawy majątku na rzecz spółki. Spółka przy wykorzystywaniu dzierżawionego majątku będzie prowadziła działalność opodatkowaną - związaną z wynajmem powierzchni handlowych osobom fizycznym i innym podmiotom gospodarczym oraz pobieraniem opłaty targowej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Gmina ma prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT od budowanej targowicy miejskiej w okresie trwania inwestycji, jeżeli będzie czerpać dochód w przyszłości z dzierżawy ww. inwestycji...
Gmina uważa, iż art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, ma prawo - jako czynny podatnik - do obniżenia kwoty podatku należnego, gdyż nabywane usługi inwestycyjne zostaną wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych, co nastąpi w wyniku sprzedaży usług dzierżawy na rzecz spółki. Zdaniem Gminy w okresie trwania inwestycji ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie otrzymanych faktur VAT za budowę targowicy miejskiej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Z treści wniosku wynika, że Gmina w 2012 roku rozpoczęła inwestycję, polegającą na budowie targowicy miejskiej, której realizacja będzie trwała w latach 2012-2014. Na realizację inwestycji Gmina uzyskała dofinansowanie w ramach działania, objętego PROW na lata 2007-2013, natomiast pozostałe nakłady inwestycyjne ponosi Gmina ze środków budżetu. Po zakończeniu budowy majątek wytworzony w wyniku procesu inwestycyjnego zostanie przekazany na mocy umowy dzierżawy spółce, w której Gmina posiada 100% udziałów. Tym samym Gmina będzie dokonywała sprzedaży opodatkowanej - dzierżawy majątku na rzecz spółki, która będzie prowadziła działalność opodatkowaną - związaną z wynajmem powierzchni handlowych osobom fizycznym i innym podmiotom gospodarczym oraz z pobieraniem opłaty targowej.
Na tle przedstawionej we wniosku sytuacji stwierdzić należy, iż skoro poniesione na realizację projektu nakłady mają jak wskazano we wniosku związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Gminę, to przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonanych nakładów.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy