Temat interpretacji
sprzedaż ruchomości wniesionych uprzednio do spółki jako element składowy zorganizowanej części przedsiębiorstwa
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2012r. (data wpływu 21 sierpnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży ruchomości wniesionych uprzednio do spółki jako element składowy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprzedaży ruchomości wniesionych uprzednio do spółki jako element składowy zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:
Z S.A. w dniu 31 grudnia 2010 r. dokonał na rzecz Wnioskodawcy (spółki) Z Sp. z o.o. aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP), w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. W skład ZCP wchodziły m.in. środki trwałe i wyposażenie takie jak: prasa mimośrodowa, nożyce, młyn do tworzyw, automat szczotkarski oraz inne składniki majątku ruchomego. Z S.A. prowadził i nadal prowadzi działalność podlegającą opodatkowaniu VAT. Środki trwałe wchodzące w zakres ZCP były przez niego wykorzystywane do działalności gospodarczej (między innymi do produkcji). Podatek VAT, który został zapłacony przy nabyciu rzeczy ruchomych został również odliczony w deklaracji VAT.
Wnioskodawca również prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną. Nabyte w ramach ZCP m. in. środki trwałe i wyposażenie spółka wykorzystuje do prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskodawca dokonuje sprzedaży niektórych składników majątku, które nabyła w ramach aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca będzie mógł sprzedać składniki majątku ruchomego otrzymane w ramach aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako zwolnione z podatku VAT, korzystając z zapisów art. 43 ust. 1 pkt 2, w związku z art. 43 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...
Czy Wnioskodawca postępuje prawidłowo nie dokonując analizy czy wnoszący aport (Z S.A.), w przypadku zakupu ruchomych środków trwałych miał prawo do odliczenia podatku VAT, aby na tej podstawie sprzedawane środki trwałe i wyposażenie opodatkować podstawową stawką podatku VAT 23%...
Zdaniem Wnioskodawcy, ustawodawca przewidział w ustawie o podatku VAT szereg wyjątków od podstawowych zasad opodatkowania dostawy towarów podatkiem VAT. Jeden z takich wyjątków zawarty jest w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Stanowi on, że pod określonymi warunkami dostawa rzeczy ruchomych może korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Przepis ten ma zastosowanie do dostawy towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego". Z kolei zgodnie z art. 43 ust. 2 ww. ustawy, poprzez towary używane, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 rozumie się ruchomości których okres użytkowania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel". W przypadku sprzedaży przedmiotowych ruchomości przez Spółkę obydwa warunki, od których ustawodawca uzależnia istnienie prawa do skorzystania ze zwolnienia z VAT są spełnione.
Wnioskodawca wszedł w posiadanie tych składników majątku przez otrzymanie aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP), która to transakcja znajdowała się poza regulacjami ustawy o podatku VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ww. ustawy. Sprzedaż ZCP nie podlega opodatkowaniu VAT jako transakcja wyłączona z zakresu obowiązywania ustawy o VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Spółka nie miała prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP), więc spełnia przesłankę zwolnienia od podatku wymienioną w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.
Ponadto przedmiotowe rzeczy środki trwałe i wyposażenie mają status używanych w rozumieniu art. 43 ust. 2 ww. ustawy, gdyż są to ruchome składniki majątku i są wykorzystywane przez Spółkę od chwili ich nabycia w grudniu 2010 r., a wiec przez okres dłuższy jak pół roku.
W związku z tym, że przedmiotowe rzeczy ruchome spełniają wszystkie warunki, jakie przewidują przepisy prawa do zastosowania zwolnienia z podatku VAT, Wnioskodawca uważa, że ma prawo do ich sprzedaży jako towarów zwolnionych z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Pogląd powyższy podzielił Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 26 maja 2010 r. (IBPP3/443-200/10/ŁW).
Wnioskodawca postępuje również prawidłowo nie dokonując analizy, czy wnoszący aport (Z SA), w przypadku zakupu ruchomych środków trwałych miał prawo do odliczenia podatku VAT, aby na tej podstawie sprzedawane przez spółkę środki trwałe i wyposażenie opodatkować podstawową stawką podatku VAT 23%, poprzez kontynuację praw nabytych przez Z S.A. Powyższe jest zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2, ponieważ zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego". Dokonującym dostawy jest Z Sp. z o.o., której nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku przy nabyciu rzeczy ruchomych, które obecnie sprzedaje.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.
Jak stanowi pkt 22 powyższego artykułu, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży, rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Według art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne lub zwolnienie od podatku.
Stosownie do brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel (ust. 2 powyższego artykułu).
Wyrażony w cytowanym wyżej przepisie art. 43 ust. 2 ustawy, wymóg używania ruchomości odnosi się bezpośrednio do zbywcy i dotyczy faktycznego używania towaru. Przez używanie, w myśl Słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN SA, strona internetowa www.sjp.pwn.pl), należy rozumieć posługiwanie się, wykorzystywanie czegoś w charakterze narzędzia. Nie jest zatem wystarczające samo tylko posiadanie danego towaru, czy też prawa własności do towaru, przez wskazany przepisem czas, jeśli posiadaniu nie będzie towarzyszyć faktyczne wykorzystywanie towaru.
Zatem, dokonującym sprzedaży towaru używanego, w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy, jest jedynie taki jego właściciel, który korzysta z towaru w ten sposób, że faktycznie go używa, a nie tylko pobiera z tego towaru pożytki cywilne i inne dochody. Rzecz ruchoma może być uznana za towar używany wyłącznie wówczas, gdy przed sprzedażą była używana przez zbywcę co najmniej przez pół roku. Przez używanie, o którym mowa w ustawie, należy rozumieć faktyczne posługiwanie się zbywaną rzeczą.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w dniu 31 grudnia 2010 r. Wnioskodawca nabył od Z S.A. w drodze aportu zorganizowana część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. W skład ZCP wchodziły m.in. środki trwałe i wyposażenie takie jak: prasa mimośrodowa, nożyce, młyn do tworzyw, automat szczotkarski oraz inne składniki majątku ruchomego. Z S.A. prowadził i nadal prowadzi działalność podlegającą opodatkowaniu VAT. Wnioskodawca również prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną. Nabyte w ramach ZCP m. in. środki trwałe i wyposażenie spółka wykorzystuje do prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskodawca dokonuje sprzedaży niektórych składników majątku, które nabyła w ramach aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma prawo do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy w związku ze sprzedażą składników nabytych w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Składniki te zostały nabyte w drodze aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa a więc w drodze czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zatem Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ww. składniki zorganizowanej części przedsiębiorstwa były wykorzystywane przez Wnioskodawcę przez okres przekraczający pół roku. Zatem transakcja sprzedaży ww. składników korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż w związku z tym, że przedmiotowe rzeczy ruchome spełniają wszystkie warunki, jakie przewidują przepisy prawa do zastosowania zwolnienia z podatku VAT, Wnioskodawca uważa, że ma prawo do ich sprzedaży jako towarów zwolnionych z VAT na podstawie art. 43 ust. l pkt 2 ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.
Przechodząc do oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 tzn. czy Wnioskodawca postępuje prawidłowo nie dokonując analizy czy wnoszący aport (Z S.A.), w przypadku zakupu ruchomych środków trwałych miał prawo do odliczenia podatku VAT, w kontekście art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT należy mieć na uwadze, że powyższy przepis odnosi się stricte do podmiotu dokonującego dostawy towaru używanego. W tym konkretnym przypadku istotnym jest prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów, które przysługiwało bądź nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy, czyli Wnioskodawcy. W sytuacji opisanej we wniosku prawo to nie przysługiwało Wnioskodawcy, bowiem nabył on te towary w drodze aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czyli w ramach czynności niepodlegającej VAT. Tym samym prawo do odliczenia podatku naliczonego, które przysługiwało wnoszącemu aport ZCP do Wnioskodawcy nie wpływa na sposób opodatkowania towarów używanych przez Wnioskodawcę w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, bowiem Wnioskodawcy przy nabyciu tych towarów nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego jak również Wnioskodawca użytkował te towary powyżej pół roku. Zatem stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowo w przedmiotowej sprawie wypada zauważyć, że konsekwencje w zakresie podatku naliczonego, uprzednio odliczonego przed podmiot wnoszący zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa, jakie ciążą na podmiocie otrzymującym zorganizowaną część przedsiębiorstwa w drodze aportu reguluje art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, stanowiący, że w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zatem to nabywca, który dokonuje sprzedaży ruchomości ze stawką zwolnioną, otrzymanych w drodze aportu, przy nabyciu których wnoszącemu aport przysługiwało prawo do odliczenia, winien dokonać analizy pod kątem obowiązków wynikających z ww. przepisu.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Niniejsza interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie zadanego pytania. Nie rozstrzyga natomiast w zakresie konsekwencji w zakresie podatku od towarów i usług wynikających z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT dotyczących nabywcy zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Zmiana któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiana stanu prawnego, powoduje, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach