Temat interpretacji
Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu, ponieważ dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2012 r. (data wpływu 1 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym pismami z dnia 15 października 2012 r. (data wpływu 17 października 2012 r.) i 22 października 2012 r. (data wpływu 26 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania .. - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania .
Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 15 października 2012 r. i 22 października 2012 r. poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego, przeformułowanie zadanego pytania, własnego stanowiska oraz o kwestie związane z reprezentacją.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w pismach stanowiących uzupełnienia wniosku).
Wnioskodawca jako jednostka budżetowa Miasta, powołana stosownie do art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19 poz. 115 z późn. zm.) wykonuje zadania Miasta w zakresie zarządzania drogami, w tym również prowadzenia inwestycji i remontów, na drogach krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych.
W związku z ubieganiem się Wnioskodawcy o dofinansowanie z środków Unii Europejskiej - działanie III.4 Rozwój otoczenia biznesu w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2014 na realizację projektu pn. ,, istnieje konieczność posiadania interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości odzyskania podatku VAT od wybudowanej infrastruktury.
W ramach realizacji zadania inwestycyjnego przewiduje się:
- rozbiórkę istniejących elementów zagospodarowania pasa drogowego: nawierzchnie dróg, chodniki, zjazdy, elementy istniejącego uzbrojenia, itp.,
- przebudowę ulicy polegającą na budowie nawierzchni, przebudowie wlotów ulicy na skrzyżowaniach z ulicami , budowie skrzyżowania z ulicą, na odcinku 630 m,
- budowę nawierzchni chodników na odcinku 630 m,
- przebudowę nawierzchni istniejących zjazdów i budowę nowych zjazdów,
- rozbudowę odwodnienia - budowę nowych wpustów ulicznych wraz z przykanalikami do istniejących kanałów deszczowych, wymianie i regulacji istniejącej infrastruktury technicznej,
- budowę oświetlenia ulicznego,
- budowę przejazdu przez tor kolejowy (bocznicy),
- wykonanie oznakowania pionowego i poziomego oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
- gospodarkę zieleni pasa drogowego - wyręby drzew, odtworzenie zieleńców.
Ponadto Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - VAT. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego zadania wystawione będą na Wnioskodawcę.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 15 października 2012 r.).
Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku VAT od robót budowlanych wykonanych w ramach realizacji zadania ...
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 15 października 2012 r.), zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie wówczas kiedy nabywane towary lub usługi wiążą się z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Wnioskodawca stanowi jednostkę budżetową Miasta, wykonującą w imieniu i na rzecz Prezydenta Miasta funkcję zarządcy drogi i organizatora transportu zbiorowego. Wytworzona w ramach przedmiotowego projektu infrastruktura zostanie bezpłatnie udostępniona użytkownikom drogi a zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - VAT.
W tej sytuacji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją inwestycji.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług, jako jednostka budżetowa Miasta, powołana stosownie do art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, wykonuje zadania Miasta w zakresie zarządzania drogami, w tym również prowadzenia inwestycji i remontów, na drogach krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych.
Zainteresowany ubiega się o dofinansowanie z środków Unii Europejskiej - działanie III.4 Rozwój otoczenia biznesu w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2014 na realizację projektu pn. ,,. W ramach realizacji zadania inwestycyjnego przewiduje się:
- rozbiórkę istniejących elementów zagospodarowania pasa drogowego: nawierzchnie dróg, chodniki, zjazdy, elementy istniejącego uzbrojenia, itp.,
- przebudowę ulicy polegającą na budowie nawierzchni, przebudowie wlotów ulicy na skrzyżowaniach z ulicami, budowie skrzyżowania z ulicą, na odcinku 630 m,
- budowę nawierzchni chodników na odcinku 630 m,
- przebudowę nawierzchni istniejących zjazdów i budowę nowych zjazdów,
- rozbudowę odwodnienia - budowę nowych wpustów ulicznych wraz z przykanalikami do istniejących kanałów deszczowych, wymianie i regulacji istniejącej infrastruktury technicznej,
- budowę oświetlenia ulicznego,
- budowę przejazdu przez tor kolejowy (bocznicy),
- wykonanie oznakowania pionowego i poziomego oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
- gospodarkę zieleni pasa drogowego - wyręby drzew, odtworzenie zieleńców.
Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - VAT. Wytworzona w ramach przedmiotowego projektu infrastruktura zostanie bezpłatnie udostępniona użytkownikom drogi. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego zadania wystawione będą na Wnioskodawcę.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego zadania. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu , ponieważ dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 447 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi