Temat interpretacji
Czy poniesiony przez Wnioskodawcę koszt podatku VAT, w przypadku realizacji zadania może zostać w jakikolwiek sposób przez nie odliczony lub zwrócony?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2012 r. (data wpływu 28 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 12 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 12 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Uchwałą Komitet Stowarzyszenia postanowił wybrać do dofinansowania złożony przez Wnioskodawcę wniosek o przyznanie pomocy w ramach środka 4.1. Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności, na operację - kampania promocyjna. Przedmiotem operacji jest zintegrowana kampania promocyjna, polegająca na prezentacji walorów turystyczno-przyrodniczych i kulturowych obszaru ze szczególnym uwzględnieniem gmin z powiatu. Na poszczególne elementy prezentacji składają się:
- 23 panoramy z wysokości 180 m;
- 23 panoramy z wysokości 50-70 m;
- 140 panoramy z ziemi;
- 50 zdjęć z lotu ptaka; -100 zdjęć z ziemi;
- 8 migawek filmowych do 1,5 min. każda.
Pokazanie obszaru poprzez panoramy 360o z balonu umożliwi oglądanie sfotografowanego terenu z perspektywy lotu ptaka, z możliwością przesuwania obrazu w poziomie i pionie oraz jego przybliżania i oddalania. Panoramy umieszczone w internecie (m.in. na stronie internetowej Wnioskodawcy i gmin do LGR) będą atrakcyjnym sposobem poznania i inspiracją do przyjazdu dla potencjalnych turystów. Mieszkańcy będą mogli natomiast poznać swoje miejsce zamieszkania z innej perspektywy. Koszt zadania wynosi 54.488,00 zł. Kolejnym elementem kampanii jest wydanie folderu 5000 sztuk. W części poświęconej turystyce zamieszczone zostaną informacje o głównych atrakcjach, jakie oferują poszczególne gminy. Folder będzie zawierał także opis najważniejszych imprez kulturalnych organizowanych w powiecie oraz mapę powiatu z wydzielonymi gminami. Folder udostępniany będzie podczas targów, eventów, konferencji oraz seminariów poświęconych turystyce. Będzie go można otrzymać również w ramach działalności Wnioskodawcy i Punktów Informacji Turystycznej z powiatu. Elementem kończącym kampanię będzie wydanie informatora turystyczno-przyrodniczego 1000 sztuk (wymiary 18/24,5 - około 120 stron). Publikacja będzie zawierała szczegółowe informacje na temat obszaru pod kątem walorów turystyczno-przyrodniczych oraz kulturowych. Publikacja ma na celu przekazanie większej ilości informacji, które mogą być przydatne podczas poznawania obszaru, jak i również planowania i realizacji wypoczynku zwłaszcza na terenie gmin z powiatu. Ważniejsze elementy informatora to: charakterystyka przyrodnicza (ukształtowanie terenu, wody, klimat, flora i fauna, formy ochrony przyrody, pomniki przyrody, użytki ekologiczne, obszary NATURA 2000), kultura (wartości kulturowe) oraz krajobraz i turystyka. Informator będzie zawierał także pakiety turystyczne opracowane zgodnie z obowiązującymi trendami. Uatrakcyjnieniem tej publikacji będą liczne zdjęcia lotnicze i z ziemi. Kampania promocyjna prowadzona będzie przez cały czas od momentu uruchomienia strony internetowej Wnioskodawca. Na stronie internetowej będzie umieszczona prezentacja multimedialna oraz zdjęcia przedstawiające najcenniejsze atrakcje przyrodnicze i kulturowe. Kampania promocyjna prowadzona będzie także w punktach informacji turystycznej oraz na spotkaniach branżowych. Informator turystyczno-przyrodniczy posłuży do promowania obszaru podczas takich wydarzeń. Wszelkie koszty związane z realizacją zadania ponosi Wnioskodawca, który nie uzyska żadnych przychodów z tytułu realizacji zadania. Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. W zawiązku z realizacją dofinansowanego zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, co skutkuje brakiem podstaw do odliczenia lub zwrotu podatku VAT zawartego w fakturach z realizacji zadania.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy poniesiony przez Wnioskodawcę koszt podatku VAT, w przypadku przedmiotowej realizacji zadania może zostać w jakikolwiek sposób przez nie odliczony lub zwrócony...
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przedmiotowej sprawie, na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, nie przysługuje możliwość odzyskania w żaden sposób uiszczonego podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 tej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.
Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca, nie będący czynnym podatnikiem VAT, będzie realizował projekt, w ramach środka 4.1. Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności. Celem operacji jest zintegrowana kampania promocyjna, polegająca na prezentacji walorów turystyczno-przyrodniczych i kulturowych obszaru. Z treści wniosku wynika, iż realizacja działania nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro realizowany projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego działania. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, które otrzyma nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 1024 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy