Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawy nieruchomości. - Interpretacja - ITPP1/443-1238/11/AJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 25.11.2011, sygn. ITPP1/443-1238/11/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawy nieruchomości.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2011 r. (data wpływu 6 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność deweloperską. W ramach tej działalności nabywa grunty pod budowę wielorodzinnych budynków mieszkalnych lub mieszkalno-usługowych z przewagą lokali mieszkalnych, z przeznaczeniem na sprzedaż. W związku z prowadzoną sprzedażą lokali mieszkalnych lub usługowych Spółka zawiera umowy przedwstępne, które obligują do przeniesienia własności wybudowanych lokali na nabywców, w formie aktu notarialnego. W umowach określone są m.in. wstępna cena sprzedaży i harmonogram płatności za przedmiot umowy. Zgodnie z tymi zapisami klienci dokonują wpłat zaliczek na poczet przedmiotu umowy ratami, w całym okresie trwania budowy, kiedy budynek nie jest jeszcze wybudowany lub po zakończeniu budowy, kiedy pozostaną pojedyncze lokale niesprzedane. Każda wpłata klienta jest dokumentowana fakturą VAT zaliczkową i wprowadzana do pamięci drukarki fiskalnej.

Ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego za pomocą drukarki fiskalnej Spółka rozpoczęła w 1998 roku.

Ponadto, Spółka planuje wprowadzić dodatkowy punkt sprzedaży w ramach powyższej działalności w innej miejscowości niż prowadzi aktualnie sprzedaż. Spowodowane jest to koniecznością dotarcia do szerszego grona potencjalnych nabywców i rozpoczęciem budowy wielorodzinnych budynków mieszkalnych i mieszkalno-usługowych w innej miejscowości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Spółka może zaprzestać ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego za pomocą drukarki fiskalnej otrzymywanych wpłat na poczet prowadzonej sprzedaży lokali mieszkalnych lub usługowych...
  2. Czy Spółka ma obowiązek instalować kasę fiskalną w dodatkowym punkcie sprzedaży opisanym w pkt 2 opisu z poz. 68, jeżeli będzie tam prowadzona jedynie sprzedaż lokali mieszkalnych lub usługowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, Spółka może zaprzestać ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego za pomocą drukarki fiskalnej otrzymywanych wpłat na poczet prowadzonej sprzedaży lokali mieszkalnych lub usługowych, ponieważ są one dokonywane na poczet czynność wymienionej w poz. 35 załącznika do powyższego rozporządzenia dostawa nieruchomości.

Ponadto, w ocenie Spółki, na podstawie ww. rozporządzenia, Spółka nie ma obowiązku instalowania kasy fiskalnej w dodatkowym punkcie sprzedaży, jeżeli będzie tam prowadzona jedynie sprzedaż lokali mieszkalnych lub usługowych, ponieważ w poz. 35 załącznika do powyższego rozporządzenia jest wymieniona jako czynność zwolniona z obowiązku ewidencjonowania dostawa nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 35 tego załącznika wymieniono dostawę nieruchomości.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Spółka rozpoczęła ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego za pomocą drukarki fiskalnej w 1998 roku. W ramach prowadzonej działalności deweloperskiej buduje budynki mieszkalne wielorodzinne lub mieszkalno-usługowe z przewagą lokali mieszkalnych, z przeznaczeniem na sprzedaż. Klienci dokonują wpłat zaliczek na poczet przedmiotu umowy ratami, w całym okresie trwania budowy, kiedy budynek nie jest jeszcze wybudowany lub po zakończeniu budowy, kiedy pozostaną pojedyncze lokale niesprzedane. Każda wpłata klienta jest dokumentowana fakturą VAT zaliczkową i wprowadzana do pamięci drukarki fiskalnej. Ponadto, Spółka planuje wprowadzić dodatkowy punkt sprzedaży w ramach powyższej działalności w innej miejscowości niż prowadzi aktualnie sprzedaż.

W tym miejscu należy zauważyć, iż obowiązek wystawienia paragonu fiskalnego czy faktury nie wynika z faktu otrzymania kwoty ale z faktu, że kwota ta dotyczy przedpłaty na poczet sprzedaży konkretnego świadczenia. Zatem przekazane przez nabywcę zaliczki związane są ściśle z określonym świadczeniem, na które obowiązuje odpowiednia stawka podatkowa. Z wystawionych dokumentów, w tym paragonu fiskalnego, musi zatem wynikać z jaką czynnością są one związane.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w odniesieniu do powołanych przepisów należy stwierdzić, iż stosownie do zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 35 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w zakresie dokonywanej dostawy nieruchomości, do dnia 31 grudnia 2012 r. Spółka może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu drukarki fiskalnej zarówno w istniejącym punkcie sprzedaży, jak i nowym punkcie sprzedaży, którego otwarcie Spółka planuje. Tym samym, Spółka może zaprzestać prowadzonej dotychczas ewidencji przy zastosowaniu drukarki fiskalnej w zakresie opisanych we wniosku czynności.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 544 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy