
Temat interpretacji
opodatkowanie podatkiem VAT transakcji nabycia nieruchomości oraz prawo do odliczenia podatku VAT w związku z przedmiotowym zakupem
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2012 r. (data wpływu 11 czerwca 2012 r.) uzupełnionym w dniu 8 sierpnia 2012 r. (data wpływu 9 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT transakcji nabycia nieruchomości oraz prawa do odliczenia podatku VAT w związku z przedmiotowym zakupem jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 czerwca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT transakcji nabycia nieruchomości oraz prawa do odliczenia podatku VAT w związku z przedmiotowym zakupem.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 8 sierpnia 2012 r. (data wpływu 9 sierpnia 2012 r.) pismem stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2/443-545/12-2/KG z dnia 3 sierpnia 2012 r. (skutecznie doręczonym w dniu 6 sierpnia 2012 r.)
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca zamierza nabyć od firmy W. lokal użytkowy o powierzchni 335,36 m2 wraz z udziałem w gruncie 36/100 m2. Firma E. kupiła spółdzielcze prawo do tego lokalu od Spółdzielni Budowlano Mieszkaniowej w dniu 19 grudnia 2008 r. zgodnie z aktem notarialnym bez podatku VAT. E. to nazwa Spółki W. (informacja potwierdzona w KRS). Opisywany lokal położony jest w W.
Spółka będąc właścicielem lokalu przeprowadziła w nim generalny remont polegający na wymianie instalacji wodno kanalizacyjnych i grzewczych. Kosztorys z kwietnia 2010 r. opiewał na kwotę 925.763,40 zł netto. W ślad za tym została podpisana umowa z wykonawcą i w miesiącu maju 2010 r. przystąpiono do remontu. Remont ukończono w czerwcu 2011 r. Wystawione faktury VAT na kwotę netto 925.163,40 zł zostały rozliczone przez Spółkę W. z urzędem skarbowym. Ww. Spółka nabyła lokal za kwotę 3.000.000 zł bez podatku VAT.
W uzupełnieniu do złożonego wniosku Spółka wskazała, iż transakcja zakupu przez Sprzedającego nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, lokal nabyto na podstawie umowy kupna sprzedaży. Lokal, jaki Spółka ma zamiar nabyć nie był przedmiotem najmu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w opisanej sytuacji Sprzedający ma obowiązek naliczyć podatek VAT i wystawić fakturę VAT przy sprzedaży ww. lokalu...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług strony, jeżeli dokonując transakcji (dostawca i nabywca) są zarejestrowani jako podatnicy VAT oraz zostanie złożone oświadczenie stron właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, przysługuje prawo opodatkowania lokalu podatkiem VAT.
W uzupełnieniu do złożonego wniosku Spółka wskazała, iż zdaniem Wnioskodawcy planowana transakcja korzystać będzie ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, w związku z czym Strony będą miały możliwość wyboru opodatkowania przedmiotowej transakcji. Wnioskodawca zamierza wystąpić o zwrot podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zakres tych czynności sformułowany został odpowiednio w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy.
I tak, zgodnie z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (). Przy czym przez towary stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 () - art. 8 ust. 1 cyt. ustawy.
Zgodnie z dyspozycją art. 29 ust. 5 cyt. ustawy, w przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są budynki lub budowle trwale z gruntem związane albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki, budowle lub ich części posadowione na tym gruncie. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzystać będzie ze zwolnienia od podatku.
Co do zasady, stosownie do art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl natomiast art. 146a pkt 1 cyt. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług ustawodawca przewidział obniżenie stawek podatku do wysokości: 8%, 5% i 0%. Natomiast zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone w art. 43 cyt. ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Natomiast definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 cyt. ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik (bądź podmiot trzeci) wybuduje obiekt, lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem, które to czynności będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zauważyć należy, iż zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa, czy najem, wykonywane przez podatników podatku VAT są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.
Podkreślić należy w tym miejscu, iż pojęcie oddanie do użytkowania", o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy należy rozumieć jako objęcie faktycznego władztwa nad budynkami, budowlami lub ich częściami, możliwości dysponowania nimi, używania ich jak właściciel. Obiekty te nie muszą zostać faktycznie zamieszkane przez nabywcę, aby były oddane do użytkowania.
Wskazać również należy, iż zgodnie z uregulowaniami zawartymi w art. 43 ust. 10 cyt. ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
- są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
- złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
W myśl art. 43 ust. 11 cyt. ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:
- imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
- planowana datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
- adres budynku, budowli lub ich części.
Podkreślenia wymaga fakt, iż wybór opcji opodatkowania przysługuje jedynie w przypadku, gdy dostawa budynków, budowli lub ich części będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Wybór opodatkowania nie ma zastosowania w przypadku zwolnienia budynków, budowli lub ich części w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. ustawy. W przypadku zatem wyboru opcji opodatkowania dla dostawy budynków, budowli lub ich części, korzystającego ze zwolnienia na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy, zastosowanie znajdzie właściwa stawka podatku VAT dla danego przedmiotu dostawy.
Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza nabyć lokal użytkowy wraz z udziałem w gruncie. Dokonujący transakcji sprzedaży nabył przedmiotowy lokal w wykonaniu czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Nieruchomość o której mowa we wniosku nie była przedmiotem najmu ani żadnej innej podobnej umowy. Dokonujący dostawy Nieruchomości ponosił wydatki na jej ulepszenie, jednak ich wysokość nie przekroczyła 30 % wartości początkowej obiektu.
Analizując powyżej przedstawione okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż planowana transakcja odbywać się będzie w ramach pierwszego zasiedlenia. Powyższe wynika z faktu, iż dokonujący transakcji sprzedaży nabył przedmiotową nieruchomość w wykonaniu czynności niepodlegających opodatkowaniu. Zgodnie z informacjami wskazanymi zarówno w złożonym wniosku, jak i jego uzupełnieniu, lokal jaki Wnioskodawca ma zamiar nabyć nie był oddany do użytkowania w wykonaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, iż planowana transakcja korzystać będzie ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Nie został bowiem wypełniony podstawowy warunek wskazany w powołanym przepisie, tj. transakcja ta będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.
Z uwagi na niewypełnienie warunków dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust.1 pkt 10 ustawy o VAT, należy pod rozwagę wziąć art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa powyżej, pod warunkiem że:
- w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
- dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Przy czym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b ustawy o VAT, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a).
Sformułowanie w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oznacza, że dokonującemu dostawy budynków i budowli nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zarówno z tytułu nabycia/wybudowania budynków i budowli jak i w trakcie ich użytkowania.
Z powyżej cytowanych przepisów wynika, że aby sprzedaż nieruchomości mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule tj. sprzedającemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu budynków i budowli, oraz sprzedający nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Ze złożonego wniosku wynika, iż dokonujący dostawy Lokalu ponosił nakłady na jego ulepszenie, jednak nakłady te nie przekroczyły 30 % wartości początkowej obiektu. Ponadto, Sprzedającemu nie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w stosunku do tego obiektu. Tym samym za spełnione należy uznać warunki dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lit a) ustawy o VAT.
Reasumując, planowana transakcja zakupu lokalu wraz z udziałem w gruncie korzystać będzie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a w powiązaniu z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.
Końcowo zaznaczyć należy, iż możliwość wyboru opcji opodatkowania podatkiem VAT planowanej transakcji na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT jest przewidziane jedynie w odniesieniu do dostawy nieruchomości korzystającej ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Z uwagi na fakt, iż w przedmiotowej sprawie, nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, tym samym Strony nie będą miały możliwości wyboru opodatkowania podatkiem VAT przedmiotowej transakcji, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W związku z powyższym, w analizowanej sprawie znajdzie zastosowanie art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem nieruchomości będącej przedmiotem niniejszej interpretacji, ze względu na fakt, iż przedmiotowa transakcja podlegała zwolnieniu z podatku VAT, w związku z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. jedn. Dz. U. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 329 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie