wypłata stypendium w ramach projektu - Interpretacja - IBPP4/443-1429/11/EJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.10.2011, sygn. IBPP4/443-1429/11/EJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

wypłata stypendium w ramach projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2011r. (data wpływu 21 września 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części związanego z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części związanego z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w latach 2004-2007 zrealizował 6 projektów stypendialnych dla uczniów i studentów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 2.2 ZPORR. W 3 projektach były ponoszone wydatki zawierające podatek VAT.

Sytuacja taka dotyczy projektu pt. . Okres realizacji projektu: 17 lipca 2006 30 września 2007r.

Wydatkami kwalifikowanymi w tym projekcie były przede wszystkim stypendia wypłacane uczniom. Wydatkami zawierającymi podatek VAT były: papier ksero, tusze do drukarki, segregatory, skoroszyty zawieszkowe, materiały biurowe wykorzystane na potrzeby projektu, wykonanie oznakowania projektu (tablice informacyjne), promocyjny artykuł prasowy, papier ozdobny na zaproszenia na konferencję o projekcie, materiały promocyjne dla uczestników konferencji, szafy biurowe na dokumenty projektów, film promocyjny o projekcie. Nie były one związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT Miasta. Podatek VAT w projekcie został wykazany jako wydatek kwalifikowany.

Zgodnie z podręcznikiem Europejski Fundusz Społeczny w ZPORR - kwalifikowalność wydatków z dnia 24 kwietnia 2006r., jeżeli ostateczny odbiorca ma status podatnika VAT, należy stwierdzić, czy zakup ma bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi - związek taki powoduje powstanie prawa do odliczenia podatku i wyklucza jego kwalifikowalność.

Do projektu zostało złożone oświadczenie o kwalifikowalności VAT, zawierające informację, iż Miasto, realizując projekty nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT w całości lub w części. Urząd Marszałkowski Województwa zobowiązał Wnioskodawcę do dostarczenia indywidualnej interpretacji czy beneficjent ma czy nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu stypendialnego pn. , istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, że zakupione w ramach projektu towary i usługi nie są wykorzystywane do dalszej sprzedaży opodatkowanej, Miasto nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług w przypadku, gdy nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanym przez podatnika dofinansowanym zakupem towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi lub też zakupione towary i usługi związane z realizacją projektów nie będą wykorzystywane do dalszej sprzedaży, wówczas podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia stanu faktycznego się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r., Dz. U. Nr 177, poz. 1054) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swoich zadań zrealizował projekt pn. . W ramach realizacji ww. projektu dokonano przede wszystkim wypłat stypendiów dla uczniów. Dokonano również zakupy zawierające podatek VAT: papier ksero, tusze do drukarki, segregatory, skoroszyty zawieszkowe (tj. materiały biurowe wykorzystane na potrzeby projektu), wykonanie oznakowania projektu (tablice informacyjne), promocyjny artykuł prasowy, papier ozdobny na zaproszenia na konferencję o projekcie, materiały promocyjne dla uczestników konferencji, szafy biurowe na dokumenty projektów, film promocyjny o projekcie. Jak wskazał Wnioskodawca wydatki te nie były związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, że nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Miasto nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Ponadto nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowaniem ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach