Prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją operacji dofinansowanej ze środków UE, dotyczącej organizacji igrzysk sportowych... - Interpretacja - ITPP2/443-1183/11/KT

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.10.2011, sygn. ITPP2/443-1183/11/KT, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją operacji dofinansowanej ze środków UE, dotyczącej organizacji igrzysk sportowych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z wydatkami w ramach realizacji operacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z wydatkami w ramach realizacji operacji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie, w dniu 12 kwietnia 2011 r., podpisało z Samorządem Województwa umowę o przyznanie pomocy na rok 2010, w ramach działania 421 Wdrażanie projektów współpracy, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2007-2013. W ramach ww. działania finansowane były koszty zakupu materiałów promocyjnych, wynagrodzenia personelu oraz zespołów artystycznych, koszty opieki medycznej oraz transport. Projekt miał na celu budowanie kapitału społecznego, w szczególności poprzez: popularyzację piłki nożnej, propagowanie aktywnego wypoczynku, jako zdrowego stylu życia, połączenie sportowej rywalizacji z rekreacją i zabawą, promocję utalentowanych zawodników, integrację grupy docelowej, wzrost identyfikacji oraz poczucia przynależności grupy docelowej projektu do sieci LGD, poprzez organizację sportowo-kulturalnego wydarzenia. Operacja, uwzględniająca przeprowadzenie na terenie większości LGD eliminacyjnych rozgrywek w piłce nożnej oraz udział w rozgrywkach o Mistrzostwo, miała na celu budowanie kapitału społecznego poprzez sportową aktywizację i propagowanie aktywnego wypoczynku, jako zdrowego stylu życia oraz promocję integracji, jako formy funkcjonowania w lokalnym środowisku, przede wszystkim wśród najmłodszych członków społeczności zamieszkującej obszar LGD. Poprzez stworzenie oferty spędzania wolnego czasu, przyczyni się do wzrostu atrakcyjności życia na wsi, realizując jednocześnie cele zapisane w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny, na podstawie art. 96 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 tej ustawy. Nie prowadzi działalności gospodarczej, a działalność statutowa kwalifikuje się do usług zwolnionych od podatku, wymienionych w poz. 10 zał. nr 4 do ww. ustawy. W wyniku realizacji działań objętych umową z Samorządem Województwa, Stowarzyszenie nie osiągnie żadnych przychodów. Jego działanie nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Rezultaty działań podejmowanych przez Stowarzyszenie w żaden sposób nie będą związane z czynnościami objętymi podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  • Czy Stowarzyszenie miało możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. operacji w roku 2010...
  • Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług poprzez jego zwrot na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie było i nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowej operacji. W ocenie Stowarzyszenia, ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Stowarzyszenie wskazało na jedną z nich, w myśl której obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20, a które w niniejszej sprawie nie mają zastosowania. W konsekwencji Stowarzyszenie uznało, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest więc bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. W ocenie Stowarzyszenia, ww. zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Stowarzyszenie zaakcentowało, iż zakupy dokonywane w 2010 r. w żaden sposób nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wobec tego, powołując się na art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdziło, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług, bowiem dokonane zakupy nie służą sprzedaży opodatkowanej. Ponadto Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (art. 96 ust. 1 ustawy), a otrzymane dofinansowanie nie stanowi środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Stowarzyszenie wskazało, iż w roku 2010 również nie było czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a zakupy dokonywane w ramach realizacji ww. operacji w 2010 r., w żaden sposób nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a otrzymane dofinansowanie nie stanowiło środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Powołane przez Stowarzyszenie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), które obowiązywało do dnia 31 grudnia 2009 r., regulowało powyższą kwestię w analogiczny sposób w rozdziale 10 oraz § 8 ust. 3 i 4, natomiast rozporządzenie z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), które obowiązywało do dnia 31 grudnia 2010 r., regulowało powyższą kwestię w analogiczny sposób w rozdziale 9 oraz § 7 ust. 3 i 4.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż wydatki związane z realizacją ww. operacji nie miały i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż uzyskane dofinansowanie nie stanowi środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Jednocześnie wskazuje się, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, czy wykonywane przez Stowarzyszenie czynności są zwolnione od podatku od towarów i usług, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska, ani nie postawiono pytania, a udzielając niniejszej interpretacji tut. organ powyższe przyjął jako element stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy