Temat interpretacji
Zbiorcze faktury VAT korygujące, które zamierza wystawiać Wnioskodawca dla swojego kontrahenta, zgodne będą z uregulowaniem zawartym w przepisie § 13 ust. 1, 2 i 5 rozporządzenia, bowiem tak skonstruowane faktury korygujące zawierać będą wszystkie wymagane elementy wynikające z powyższych przepisów. W związku z tym, wystawianie zbiorczych faktur VAT korygujących za dany okres rozliczeniowy w zaprezentowanej przez Wnioskodawcę formie nie będzie naruszać obowiązujących przepisów prawa tym zakresie i należy uznać je za dopuszczalne.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20.07.2010r. (data wpływu 23.07.2010r.), uzupełnione pismem z dnia 09.08.2010r. (data wpływu 10.08.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania zbiorczych faktur korygujących jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23.07.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania zbiorczych faktur korygujących. Przedmiotowy wniosek zawierał braki w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 30.07.2010r. znak IPPP2/443-540/10-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki. Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Sp. z o.o. (dalej: Spółka), prowadząca działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży produktów kosmetycznych, zawarła w dniu 15 kwietnia 2010r., umowę o współpracy z firmą x (dalej: Kontrahent), prowadzącą wielkopowierzchniowe salony sprzedaży kosmetyków. W ramach tej współpracy, Spółka dostarcza swoje towary Kontrahentowi za zapłatą ustalonego wynagrodzenia. Jednocześnie, w celu zmaksymalizowania poziomu sprzedaży na rzecz Kontrahenta, Spółka zgodnie z zawartą umową o współpracy zobowiązała się do udzielenia Kontrahentowi rabatu kwotowego w określonej procentowo wysokości, liczonego od wartości zakupów netto dokonanych przez Kontrahenta w kwartalnym okresie rozliczeniowym. Rabat ten ma charakter wartościowy i skutkuje koniecznością obniżenia ceny za sprzedane Kontrahentowi produkty oraz koniecznością wystawienia faktur VAT korygujących do faktur VAT pierwotnych, wystawionych w danym kwartalnym okresie rozliczeniowym, ze względu na zmianę rzeczywistej ceny dostawy towarów. W związku z faktem, iż w każdym okresie rozliczeniowym następuje co najmniej kilkadziesiąt dostaw towaru odrębnie fakturowanych, Spółka zamierza wystawiać zbiorcze faktury VAT korygujące wartość dostarczonych towarów o kwotę udzielonych rabatów, z których każda faktura korygująca będzie zawierać zbiorcze zestawienie dokonanych dostaw towarów za dany okres rozliczeniowy, udokumentowanych stosownymi fakturami VAT pierwotnymi.
Nadto każda faktura VAT korygująca będzie zawierać szczegółowe oznaczenie wszystkich faktur VAT pierwotnych, których będzie dotyczyć (w formie załącznika do faktury VAT korygującej stanowiącego wykaz faktur VAT pierwotnych). Zbiorcza faktura VAT korygująca zawierać będzie wszystkie dane z faktur pierwotnych związanych z rozliczeniem danego okresu rozliczeniowego, niezbędne w świetle przepisów prawa do prawidłowego sporządzenia tego dokumentu oraz niezbędne dane faktury korygującej. Faktura ta będzie wystawiona po zakończeniu danego kwartalnego okresu rozliczeniowego, w oparciu o dokumenty przygotowane przez Spółkę i zweryfikowane przez Kontrahenta wskazujące wysokość należnego Kontrahentowi rabatu. Dokumenty te będą stanowiły podstawę wystawienia faktury VAT korygującej, związanej z udzielonym rabatem, i nie później niż w terminie 7 dni od daty ich doręczenia Kontrahentowi, zostanie wystawiona stosowna faktura VAT korygująca.
Zbiorcza faktura VAT korygująca zawierać będzie:
- Numer kolejny oraz datę jej wystawienia,
- Dane zawarte w fakturach, których dotyczy faktura korygująca, tj.:
a. imiona i nazwiska lub nazwy skrócone Wnioskodawcy i kontrahenta oraz ich adresy
b. NIP Wnioskodawcy i kontrahenta
c. numer kolejny faktury oznaczonej jako Faktura VAT
d. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury - Nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętej rabatem,
- Kwotę i rodzaj udzielonego rabatu,
- Kwotę zmniejszenia podatku należnego,
- Wyraz KOREKTA albo wyrazy FAKTURA KORYGUJĄCA.
W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, że zamierza wystawiać zbiorcze faktury VAT korygujące wartość dostarczonych towarów o kwotę udzielonych rabatów, z których każda faktura korygująca będzie zawierać zbiorcze zestawienie dokonanych dostaw towarów za dany okres rozliczeniowy. Jednocześnie, stosownie do przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, każda z faktur korygujących będzie zawierała m.in. nazwy (rodzaje) towarów objętych rabatem oraz kwotę udzielonego rabatu. W związku z powyższym, Wnioskodawca wskazuje, iż z wystawianych zbiorczych faktur korygujących będzie wynikać jakich konkretnie towarów dotyczyć będzie rabat i o jaką kwotę skorygowano ich wartość.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy dopuszczalne jest wystawianie przez Spółkę zbiorczych faktur korygujących dokumentujących udzielone Kontrahentowi rabaty w danym okresie rozliczeniowym, na warunkach wskazanych w powyżej opisanym stanie faktycznym...
Zdaniem Spółki, w opisanym stanie faktycznym możliwe jest wystawianie faktur korygujących na warunkach wskazanych w opisanym stanie faktycznym. Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy Podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b. W przypadku, gdy podstawa opodatkowania wynika z wystawionej faktury zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy konieczne jest posiadanie stosownej faktury korygującej za dany okres rozliczeniowy dla zastosowania operacji obniżenia podstawy opodatkowania. W obecnym stanie prawnym brak jest szczególnych regulacji w zakresie wystawiania zbiorczych faktur korygujących. Pozwala to stwierdzić, że wystawienie tego rodzaju dokumentu powinno być dopuszczalne, o ile nastąpi to w zgodzie ze wszystkimi przepisami dotyczącymi faktur korygujących. Zbiorcza faktura korygująca powinna przede wszystkim zawierać wszelkie obowiązkowe elementy faktury korygującej, wymienione w Rozporządzeniu. Zgodnie z § 13 Rozporządzenia, faktura korygująca związana z udzielonymi rabatami winna zawierać: 1) numer kolejny oraz datę jej wystawienia; 2) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca: a) określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4 rozporządzenia b) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem; 3) kwotę i rodzaj udzielonego rabatu; 4) kwotę zmniejszenia podatku należnego oraz 5) wyraz KOREKTA albo wyrazy FAKTURA KORYGUJĄCA. W opisanym stanie faktycznym w zbiorczych fakturach korygujących zawarte będą wszystkie elementy wymagane przez przepisy prawa, a nadto szczegółowo zostaną opisane faktury korygowane oraz ilość i wartość towarów objętych rabatem. Zbiorcza faktura korygująca będzie dotyczyć wyłącznie faktur korygowanych, które były wystawione dla tego konkretnego Kontrahenta.
Spółka pragnie ponadto wskazać, iż na dopuszczalność wystawienia zbiorczych faktur korygujących wskazuje dotychczasowa praktyka oraz stanowiska organów podatkowych wyrażane w wydawanych interpretacjach indywidualnych m.in. w Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 3 lipca 2008 r., sygn. ILPP2/443-366/08-2/JK, Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 01 grudnia 2009r., sygn. IPPP1-443-920/09-4/JB, jak również w Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 marca 2010r., sygn. IPPP1/443-156/10-2/AW.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zwaną dalej ustawą o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.
Stosownie do przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.
Zgodnie natomiast z § 13 ust. 2 rozporządzenia, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:
- numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
- dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
a) określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
b) nazwę towaru lub usługi objętych rabatem; - kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
- kwotę zmniejszenia podatku należnego.
Stosownie do treści § 13 ust. 5 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz KOREKTA albo wyrazy FAKTURA KORYGUJĄCA.
Zaznaczyć należy, iż przepisy prawa podatkowego nie stanowią wprost o zbiorczej fakturze korygującej, lecz wystawienie takiego dokumentu, o ile dokumentuje prawnie dopuszczalną zmianę obrotu i zawiera wszystkie wymagane dla faktury korygującej elementy, należy uznać za prawidłowe. Dlatego też nie ma przeszkód, by wystawiać zbiorcze faktury korygujące do co najmniej kilku faktur dokumentujących pierwotną sprzedaż. Na takiej fakturze powinny być podane jednak wszystkie informacje dotyczące faktur pierwotnych, które pozwolą jednoznacznie stwierdzić, których faktur pierwotnych przedmiotowa faktura korygująca dotyczy, wskazywać których towarów i usług korekta dotyczy oraz wymieniać elementy kwotowe związane z korektą.
A zatem, dopuszczalne jest udokumentowanie rabatu za pomocą zbiorczych faktur korygujących, pod warunkiem, że faktury te spełniają warunki określone dla faktur korygujących, wynikające z § 13 rozporządzenia.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży produktów kosmetycznych. W kwietniu 2010r. Wnioskodawca zawarł umowę ze swoim kontrahentem, na mocy której zobowiązał się dostarczać swoje towary kontrahentowi za zapłatą określonego wynagrodzenia. Umowa ta w swojej treści przewiduje, że Wnioskodawca jest zobowiązany do udzielania rabatu kwotowego w określonej procentowo wysokości, liczonego od wartości zakupów netto dokonanych przez kontrahenta w kwartalnym okresie rozliczeniowym. Rabat ten ma charakter wartościowy i skutkuje koniecznością obniżenia ceny za sprzedane Kontrahentowi produkty oraz koniecznością wystawienia faktur VAT korygujących do faktur VAT pierwotnych, wystawionych w danym kwartalnym okresie rozliczeniowym, ze względu na zmianę rzeczywistej ceny dostawy towarów. W związku z faktem, iż w każdym okresie rozliczeniowym następuje co najmniej kilkadziesiąt dostaw towaru odrębnie fakturowanych, Spółka zamierza wystawiać zbiorcze faktury VAT korygujące wartość dostarczonych towarów o kwotę udzielonych rabatów, z których każda faktura korygująca będzie zawierać zbiorcze zestawienie dokonanych dostaw towarów za dany okres rozliczeniowy, udokumentowanych stosownymi fakturami VAT pierwotnymi. Zbiorcza faktura VAT korygująca zawierać będzie wszystkie dane z faktur pierwotnych związanych z rozliczeniem danego okresu rozliczeniowego, niezbędne w świetle przepisów prawa do prawidłowego sporządzenia tego dokumentu oraz niezbędne dane faktury korygującej. Faktura ta będzie wystawiona po zakończeniu danego kwartalnego okresu rozliczeniowego, w oparciu o dokumenty przygotowane przez Spółkę i zweryfikowane przez Kontrahenta wskazujące wysokość należnego Kontrahentowi rabatu. Dokumenty te będą stanowiły podstawę wystawienia faktury VAT korygującej, związanej z udzielonym rabatem, i nie później niż w terminie 7 dni od daty ich doręczenia Kontrahentowi, zostanie wystawiona stosowna faktura VAT korygująca. Z uzupełnienia do przedmiotowego wniosku wynika ponadto, iż z wystawianych zbiorczych faktur korygujących będzie wynikać jakich konkretnie towarów dotyczyć będzie rabat i o jaką kwotę skorygowano ich wartość. Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest czy w warunkach wskazanych w opisanym zdarzeniu przyszłym dopuszczalne jest wystawianie przez Spółkę zbiorczych faktur korygujących dokumentujących udzielone kontrahentowi rabaty w danym okresie rozliczeniowym.
Biorąc pod uwagę opisaną we wniosku treść zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, iż zbiorcze faktury VAT korygujące, które zamierza wystawiać Wnioskodawca dla swojego kontrahenta, zgodne będą z uregulowaniem zawartym w przepisie § 13 ust. 1, 2 i 5 rozporządzenia, bowiem tak skonstruowane faktury korygujące zawierać będą wszystkie wymagane elementy wynikające z powyższych przepisów. W związku z tym, wystawianie zbiorczych faktur VAT korygujących za dany okres rozliczeniowy w zaprezentowanej przez Wnioskodawcę formie nie będzie naruszać obowiązujących przepisów prawa tym zakresie i należy uznać je za dopuszczalne.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje
ILPP2/443-366/08-2/JK, interpretacja indywidualna
IPPP1/443-156/10-2/AW, interpretacja indywidualna
IPPP1-443-920/09-4/JB, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie