Przewoźnik lotniczy wykonujący głównie rejsy w transporcie międzynarodowym, dokumentacja uprawniająca do zastosowania stawki 0%? - Interpretacja - ILPP4/443-323/11-5/EWW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.08.2011, sygn. ILPP4/443-323/11-5/EWW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Przewoźnik lotniczy wykonujący głównie rejsy w transporcie międzynarodowym, dokumentacja uprawniająca do zastosowania stawki 0%?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2011 r. (data wpływu 22 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 lipca 2011 r. (data wpływu 25 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku 0% stosowanej do dnia 1 czerwca 2011 r. na podstawie oświadczeń przewoźników lotniczy o wykonywaniu przez nich głównie rejsów w transporcie międzynarodowym jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku 0% stosowanej do dnia 1 czerwca 2011 r. na podstawie oświadczeń przewoźników lotniczy o wykonywaniu przez nich głównie rejsów w transporcie międzynarodowym. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 lipca (data wpływu 25 lipca 2011 r.) o przeformułowanie pytania, stanowiska własnego oraz brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka świadczy usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz inne o podobnym charakterze na rzecz przewoźników lotniczych i innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dokonuje ona również dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (tankowanie statków powietrznych), zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Jako dokumentację, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy, potwierdzającą prawo do zastosowania stawki podatku 0%, do dnia 31 marca 2011 r. Wnioskodawca stosował, podpisane przez osoby uprawnione do reprezentowania podmiotów nabywających usługi i towary, oświadczenia potwierdzające, iż dany podmiot w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, wykonuje głównie rejsy w transporcie międzynarodowym w rozumieniu przepisów ustawy i Dyrektywy UE 2006/112/WE, przy czym udział rejsów w ruchu międzynarodowym stanowi więcej niż 60% ogólnej ilości rejsów.

Stosowanie oświadczeń jako dokumentów wystarczających do potwierdzenia uprawnień do stosowania preferencyjnej stawki VAT, zostało wielokrotnie potwierdzone przez Ministerstwo Finansów w udzielonych interpretacjach.

Zastosowanie powyższego oświadczenia miało miejsce w następujących przypadkach:

  1. Dostawy towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego podmiotom posiadającym miejsce zamieszkania, siedziby lub miejsce prowadzenia działalności na terytorium kraju, sprzedawane są:
    - z zastosowaniem 0% VAT po podpisaniu stosownego oświadczenia, że dany przewoźnik lotniczy jest nabywcą towarów i usług świadczonych przez Zainteresowanego, a w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, wykonuje głównie rejsy w transporcie międzynarodowym (udział rejsów w ruchu międzynarodowym stanowi więcej niż 60% ogólnej ilości rejsów);
    - z zastosowaniem stawki 23% VAT przy braku stosownego oświadczenia;
  2. Dostawy towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego podmiotom nieposiadającym miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju, sprzedawane są:
    - z zastosowaniem 0% VAT po podpisaniu stosownego oświadczenia, że dany przewoźnik lotniczy jest nabywcą towarów i usług świadczonych przez Spółkę, a w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, wykonuje głównie rejsy w transporcie międzynarodowym (udział rejsów w ruchu międzynarodowym stanowi więcej niż 60% ogólnej ilości rejsów);
    - z zastosowaniem stawki 23% VAT przy braku stosownego oświadczenia.

Od dnia 1 kwietnia 2011 r. zapisy art. 83 ustawy uległy zmianie, w związku ze zmianą ustawy o podatku towarów i usług oraz ustawy Prawo o miarach (Dz. U. z 2011 r. Nr 64, poz. 332). W szczególności zmieniono brzmienie art. 83 ust. 1 pkt 8 i 18 oraz doprecyzowano warunki jakie należy spełnić łącznie aby można zastosować stawkę VAT 0%, poprzez dodanie do art. 83 ust. 1a do 1f.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

sprecyzowane ostatecznie w odpowiedzi na wezwanie.

Czy w okresie do dnia 1 czerwca 2011 r., tj. do czasu opublikowania listy przewoźników lotniczych w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, uprawniającej do skorzystania ze stawki VAT 0% w stosunku do importu, dostaw i usług, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 8 i 18, Spółka może stosować stawkę podatku VAT 0% na podstawie dotychczas gromadzonych dokumentów, w tym: oświadczeń, że dany przewoźnik lotniczy jest nabywcą towarów i usług świadczonych przez Spółkę, w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej i wykonuje głównie rejsy w transporcie międzynarodowym (udział rejsów w ruchu międzynarodowym stanowi więcej niż 60% ogólnej ilości rejsów)...

Zdaniem Wnioskodawcy, do dnia opublikowania w Dzienniku Urzędowym Lotnictwa Cywilnego pierwszej listy przewoźników lotniczych uprawniającej do skorzystania ze stawki VAT 0% w stosunku do importu, dostaw i usług, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 8 i 18, tj. do dnia 1 czerwca 2011 r., stosuje on wszelką dotychczas praktykowaną formę dokumentowania, w tym: oświadczenie przewoźnika, że w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, wykonuje głównie rejsy w transporcie międzynarodowym (udział rejsów w ruchu międzynarodowym stanowi więcej niż 60% ogólnej ilości rejsów). Podany procent stanowi podstawę do zastosowania stawki VAT 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz inne o podobnym charakterze na rzecz przewoźników lotniczych i innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy. Dokonuje również dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (tankowanie statków powietrznych), zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki obniżone oraz zwolnienia od podatku.

Jednym z wyjątków od stosowania podstawowej stawki podatku jest art. 83 ustawy, w którym wskazane zostały czynności, dla których stosuje się stawkę 0%.

W dniu 1 kwietnia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332). Zmiana przepisów objęła zmianę art. 83 ustawy. M.in. zmianie uległo brzmienie przepisów art. 83 ust. 1 pkt 8 i 18, jak również przepisy tego artykułu zostały uzupełnione o nowe ust. 1a do 1f.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Natomiast art. 83 ust. 2 ustawy wskazuje, iż opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż do dnia 31 marca 2011 r. jako dokumentację, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy, potwierdzającą prawo do zastosowania stawki podatku 0%, Wnioskodawca stosował, podpisane przez osoby uprawnione do reprezentowania podmiotów nabywających usługi i towary, oświadczenia potwierdzające, iż dany podmiot w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, wykonuje głównie rejsy w transporcie międzynarodowym w rozumieniu przepisów ustawy i Dyrektywy UE 2006/112/WE, przy czym udział rejsów w ruchu międzynarodowym stanowi więcej niż 60% ogólnej ilości rejsów.

Zaznaczyć należy, że stosownie do art. 83 ust. 1a ustawy, przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o którym mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się przewoźników lotniczych, u których udział:

  1. przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,
  2. zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,
  3. liczby pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem

wynosił w każdej z tych trzech kategorii w poprzednim roku podatkowym co najmniej 60%.

W przypadku przewoźników lotniczych rozpoczynających w trakcie danego roku podatkowego działalność polegającą na międzynarodowych przewozach lotniczych określenie udziału w każdej z trzech kategorii, o których mowa w ust. 1a, jest dokonywane na podstawie danych prognozowanych na dany rok podatkowy (art. 83 ust. 1b ustawy).

Zgodnie z art. 83 ust. 1c ustawy, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłasza do dnia 31 marca danego roku podatkowego, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, na okres od dnia 1 kwietnia danego roku podatkowego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego, na podstawie danych uzyskanych od przewoźników lotniczych.

W myśl art. 83 ust. 1d ustawy, przewoźnicy lotniczy przekazują Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego dane potwierdzające spełnienie kryteriów, o których mowa w ust. 1a, najpóźniej do dnia 20 lutego danego roku podatkowego.

Na wniosek przewoźnika rozpoczynającego działalność w trakcie danego roku podatkowego, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego uwzględnia tego przewoźnika na liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, jeżeli spełnia kryteria, o których mowa w ust. 1a, na podstawie prognozowanych danych uzyskanych od tego przewoźnika. Wpis na listę jest dokonywany na okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu ogłoszenia obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego (art. 83 ust. 1e ustawy).

Przewoźnikiem lotniczym, stosownie do przepisu art. 2 pkt 16 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696 ze zm.) jest podmiot uprawniony do wykonywania przewozów lotniczych na podstawie koncesji - w przypadku polskiego przewoźnika lotniczego, lub na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu obcego państwa - w przypadku obcego przewoźnika lotniczego.

Na podstawie danych otrzymanych od przewoźników Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego sporządza listę przewoźników lotniczych, którzy spełniają powyższe kryteria.

Podmioty, które znajdą się na liście, są uprawnione do korzystania ze stawki 0% w stosunku do usług i dostaw towarów, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 8 i 18 ustawy od dnia 1 kwietnia danego roku podatkowego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego. Lista publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Przewoźnicy chcący znaleźć się na liście publikowanej przez Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego zobowiązani są do przesłania Prezesowi Urzędu danych potwierdzających spełnienie kryteriów z art. 83 ust. 1a ustawy, do dnia 20 lutego danego roku podatkowego.

Na podstawie art. 83 ust. 1c ustawy, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydał w dniu 18 maja 2011 r. obwieszczenie nr 7 w sprawie ogłoszenia listy przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Obowiązuje ono w okresie od dnia 1 czerwca 2011 r. do dnia 31 marca 2012 r.

Wskazać należy, że w odniesieniu do roku 2011 zastosowanie mają przepisy przejściowe w zakresie terminów przekazania przez przewoźników lotniczych stosownych danych do Prezesa Urzędu, terminu publikacji listy przewoźników uprawnionych do korzystania ze stawki 0% oraz okresu obowiązywania tej listy. Zgodnie z art. 7 wspomnianej wyżej ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo o miarach, w roku 2011 lista przewoźników lotniczych ogłaszana jest przez Prezesa Urzędu do dnia 31 maja 2011 r. i obowiązuje od dnia 1 czerwca 2011 r. do dnia 31 marca 2012 r.

W odniesieniu zatem do zadanego pytania, mając na uwadze powołane przepisy stwierdzić należy, że w okresie do dnia 1 czerwca 2011 r., czyli dnia opublikowania w Dzienniku Urzędowym Lotnictwa Cywilnego pierwszej listy przewoźników lotniczych uprawniającej do skorzystania ze stawki 0% w stosunku do usług i dostaw towarów, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 8 i 18, Zainteresowany może stosować dotychczas praktykowaną formę dokumentowania, w tym: oświadczenie przewoźnika, że w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, wykonuje głównie rejsy w transporcie międzynarodowym (udział rejsów w ruchu międzynarodowym stanowi więcej niż 60% ogólnej ilości rejsów).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej interpretacji indywidualnej załatwiono wniosek w zakresie stawki podatku 0% stosowanej do dnia 1 czerwca 2011 r. na podstawie oświadczeń przewoźników lotniczy o wykonywaniu przez nich głównie rejsów w transporcie międzynarodowym. Natomiast w pozostałych kwestiach wydane zostały w dniu 5 sierpnia 2011 r. odrębne interpretacje indywidualne nr ILPP4/443-323/11-4/EWW, nr ILPP4/443-323/11-6/EWW, nr ILPP4/443 323/11-7/EWW i nr ILPP4/443-323/11-8/EWW oraz postanowienie nr ILPP4/443-323/11 9/EWW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

ILPP4/443-323/11-4/EWW, interpretacja indywidualna
ILPP4/443-323/11-6/EWW, interpretacja indywidualna
ILPP4/443-323/11-7/EWW, interpretacja indywidualna
ILPP4/443-323/11-8/EWW, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu