Temat interpretacji
Z uwagi na fakt niespełnienia podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2011 r. (data wpływu 15 czerwca 2011 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku w ramach realizacji projektu pod nazwą Budowa sportowego boiska wielofunkcyjnego, dostosowanego również dla osób niepełnosprawnych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 czerwca 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku w ramach realizacji projektu pod nazwą Budowa sportowego boiska wielofunkcyjnego, dostosowanego również dla osób niepełnosprawnych.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina w ramach Programu Operacyjnego Zrównoważony sektor sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013 zamierza ubiegać się o dofinansowanie w ramach środka 4.1. Rozwój obszarów zależnych od rybactwa operacji pod nazwą Budowa sportowego boiska wielofunkcyjnego, dostosowanego również dla osób niepełnosprawnych.
Przedmiotem projektu jest budowa boiska sportowego, wielofunkcyjnego dostosowanego również dla osób niepełnosprawnych oraz jego wyposażenie w odpowiedni sprzęt sportowy. Korzystanie z infrastruktury powstałej w ramach projektu będzie nieodpłatne dla wszystkich użytkowników, zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Realizowany projekt nie będzie generował zysku. Na realizację projektu składają się koszty kwalifikowane (koszty związane z budową boiska, oświetleniem, zakupem i montażem sprzętu i urządzeń oraz koszty związane z projektem i nadzorem planowanej inwestycji). Powstały obiekt sportowy będzie ogólnodostępny, publiczny i nieodpłatny dla wszystkich użytkowników. Ponoszone wydatki w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę. Usługi świadczone w związku z realizacją ww. projektu, związane są z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, a Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem tego podatku. Wnioskodawca wskazuje także, iż w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Gmina realizując opisany projekt będzie posiadła możliwość odliczenia podatku od towarów i usług, co ma wpływ na uznanie podatku VAT jako koszt kwalifikowany przy aplikowaniu o środki...
Stanowisko Wnioskodawcy.
W ocenie Zainteresowanego, w związku z realizowanym projektem Gmina nie będzie posiadała możliwości odliczenia podatku VAT. Powyższe wynika z faktu, iż korzystanie z infrastruktury powstałej w ramach projektu będzie nieodpłatne dla wszystkich użytkowników, zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, realizowany projekt nie będzie generował zysku, a ponadto aplikując o dofinansowanie opisanego projektu Wnioskodawca zamierza realizować zadania własne. W związku z powyższym, Gmina poniesiony podatek VAT może uznać jako koszt kwalifikowany przy realizacji operacji.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwana dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl ust. 6 ww. artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powyższego przepisu wynika zatem, że organy władzy publicznej oraz urzędy administracji publicznej działają w charakterze podatnika w sytuacji gdy wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań, do realizacji których zostały powołane, wykonują czynności mieszczące się w ramach ich zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy).
Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina zamierza zrealizować zadanie pod nazwą Budowa sportowego boiska wielofunkcyjnego, dostosowanego również dla osób niepełnosprawnych. Przedmiotem projektu jest budowa boiska sportowego, wielofunkcyjnego dostosowanego również dla osób niepełnosprawnych oraz jego wyposażenie w odpowiedni sprzęt sportowy. Korzystanie z infrastruktury powstałej w ramach projektu będzie nieodpłatne dla wszystkich użytkowników, zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Realizowany projekt nie będzie generował zysku.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na fakt niespełnienia podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.
Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153 poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy