Odliczenie podatku naliczonego w związku z realizacją projektu wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, brak zwią... - Interpretacja - ILPP2/443-661/11-4/MN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.07.2011, sygn. ILPP2/443-661/11-4/MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Odliczenie podatku naliczonego w związku z realizacją projektu wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, brak związku z czynnościami opodatkowanymi.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii, przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2011 r. (data wpływu 11 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 czerwca 2011 r. (data wpływu 4 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania współfinansowanego ze środków pochodzących od Marszałka Województwa jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania współfinansowanego ze środków pochodzących od Marszałka Województwa. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 czerwca 2011 r. (data wpływu 4 lipca 2011 r.) o doprecyzowanie opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Parafia stara się o dotację na konserwację i rekonstrukcję ołtarza głównego kościoła parafialnego, obiektu zabytkowego wpisanego do rejestru zabytków. Wartość zadania ustalono na podstawie kosztorysu inwestorskiego opracowanego przez dypl. konserwatora dzieł sztuki. Kosztorys na prace opracowano na podstawie stanu zachowania obiektu (stopień rewaloryzacji), wymiarów jego poszczególnych elementów i stawki podstawowej stosowanej w IV kwartale 2010 r. z uwzględnieniem podatku od towarów i usług VAT (cena brutto). Podmiot wdrażający oczekuje od beneficjenta oświadczenia, iż podatek naliczony w zakupach i usługach inwestycyjnych nie podlega odliczeniu, tzn. jest kosztem kwalifikowanym u podmiotu zwolnionego od podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż towary i usługi są nabywane w ramach realizacji opisanego we wniosku zadania, tj. renowacji zabytkowego ołtarza (kościół wpisany do rejestru zabytków), który służy wyłącznie kultowi religijnemu, a więc czynnościom nieopodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Czynności nabycia towarów i usług związanych z realizacją ww. zadania udokumentowane zostaną fakturą VAT wystawioną na Wnioskodawcę. Parafia nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podmiot zwolniony na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizowanych zakupach i usługach inwestycyjnych pochodzących z dotacji w ramach zadań współfinansowanych ze środków pochodzących od Marszałka Województwa...

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl ustawy o podatku od towarów i usług VAT, podmiot zwolniony w trybie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. a nie ma prawa do korzystania z odliczenia podatku naliczonego w trybie przewidzianym w art. 86 ust. 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z kolei, stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy, zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez:

  1. kościoły i związki wyznaniowe, o których mowa w przepisach o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w przepisach o stosunku Państwa do kościołów i innych związków wyznaniowych,
  2. organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim

   - w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Z opisu sprawy wynika, że Parafia stara się o dotację na konserwację i rekonstrukcję ołtarza głównego kościoła parafialnego, obiektu zabytkowego wpisanego do rejestru zabytków. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji opisanego we wniosku zadania, tj. renowacji zabytkowego ołtarza (kościół wpisany do rejestru zabytków), który służy wyłącznie kultowi religijnemu, przeznaczone są do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Czynności nabycia towarów i usług związanych z realizacją ww. zadania udokumentowane zostaną fakturą VAT wystawioną na Wnioskodawcę. Parafia nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Wnioskodawca nabywanych towarów i usług związanych z realizacją przedstawionej inwestycji nie będzie wykorzystywał do czynności opodatkowanych, a ponadto Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W zakresie ww. inwestycji Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego zadania współfinansowanego ze środków pochodzących od Marszałka Województwa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu