Temat interpretacji
Usługi edukacji świadczone przez jednostkę oświatową podlegają zwolnieniu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku szkoleń informatycznych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 czerwca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku szkoleń informatycznych.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Spółka prowadzi ośrodek szkoleniowy, w tym szkołę policealną, która ma nadane uprawnienia szkoły publicznej. W ramach ww. ośrodka prowadzone są liczne pozaszkolne formy kształcenia. Ośrodek posiada wpis do RIS WUP oraz autoryzację dwóch firm na prowadzenie szkoleń graficznych. Prowadzone są szkolenia informatyczne posiadające akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz nie posiadające tej akredytacji. Szkolenia, na które Spółka nie uzyskała akredytacji, nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Ze względu na finansowanie szkolenia można podzielić na: finansowane w całości ze środków prywatnych lub ze środków publicznych, finansowane częściowo ze środków publicznych (w 85% lub 75% - dotyczy szkoleń realizowanych w ramach projektów EFS finansowanych z Unii Europejskiej). Nabywcami szkoleń są: Powiatowe Urzędy Pracy, Wojewódzkie Urzędy Pracy oraz Urząd Marszałkowski. Zdaniem Spółki brak jest przepisów regulujących opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług szkoleń, które nie posiadają akredytacji oraz nie są w całości finansowane ze środków publicznych. Powyższe dotyczy szkoleń informatycznych np.:
- projektowanie stron www,
- fotograficzne laboratorium,
- cyfrowa obróbka zdjęć,
- montaż wideo,
- projektowanie graficzne,
- 3ds Max,
- Auto Desk Inwestor,
- kosztorysowanie w programie Norma Pro,
- Solid Works,
- MS Word,
- MS Excell,
- MS Projekt zarządzanie projektami,
- kasy fiskalne,
- MS Power Point,
- profesjonalne techniki sprzedaży,
- negocjacje handlowe z elementami NLP,
- Google ADWords.
Od 1991 r. przeprowadzając szkolenia Spółka działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania jako jednostka kształcenia ustawicznego. Świadcząc poszczególne szkolenia działa na podstawie wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek, zgodnie z ww. ustawą (Urząd Miejski, Wydział Edukacji i Kultury Fizycznej - zaświadczenie z 24/XI/2004 r.).
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy prowadzone przez Spółkę ww. szkolenia, nie posiadające akredytacji, są zwolnione od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a)...
- Czy te same szkolenia korzystają ze zwolnienia, jeżeli finansowane są częściowo ze środków publicznych, a częściowo z prywatnych...
Zdaniem Wnioskodawcy, wymienione we wniosku szkolenia korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż działa w zakresie prowadzonych szkoleń jako jednostka objęta systemem oświaty na podstawie wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Powyższe stanowisko potwierdza pośrednio interpretacja indywidualna ITPP2/443-297/11/AP. Spółka wskazała, że z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, która uchyliła załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, przenosząc uregulowania do treści ustawy. W odniesieniu do działalności edukacyjnej znaczenie mają dodane do art. 43 ust. 1 ustawy, punkty 26-29 regulujące zwolnienia od podatku w tym zakresie. Po powołaniu treści art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, Spółka stwierdziła, iż z analizy ww. przepisu wynika, że warunkiem zwolnienia od podatku dla świadczonych usług w zakresie kształcenia jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką (bez względu, czy ma charakter publiczny, czy niepubliczny) objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, o czym stanowi art. 2 pkt 2 oraz art. 5 ust. 1 i 3 tej ustawy, których treść powołała.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ww. ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca zwolnił od podatku usługi świadczone przez:
- jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
- uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,
oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Natomiast z ust. 1 pkt 29 powyższego artykułu wynika, że zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
- prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
- świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
- finansowane w całości ze środków publicznych
oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.)., państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Analizując regulację zawartą w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a) ustawy należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług, oprócz spełnienia przesłanki przedmiotowej w zakresie kształcenia i wychowania, jest spełnienie także przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką (bez względu na to, czy ma ona charakter publiczny, czy niepubliczny) objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. z 2004 r. Dz. U. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty obejmuje szkoły:
- podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
- gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
- ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
- artystyczne.
System oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, o czym stanowi pkt 3a) powyższego artykułu.
Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.
Na podstawie art. 82 ust. 1 tej ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Zgodnie z ust. 2b powyższego artykułu, organ, o którym mowa w ust. 1a, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje organowi podatkowemu, a w przypadku szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne również właściwemu kuratorowi oświaty.
Z treści art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że normy prawne w nim zawarte mają zastosowanie, jeżeli podmiot świadczący usługi nie spełnia wymogów określonych w ust. 1 pkt 26 powyższego artykułu.
Z przedmiotowego wniosku wynika, iż Spółka prowadzi ośrodek szkoleniowy (w tym szkołę policealną), w ramach którego prowadzone są pozaszkolne formy kształcenia - szkolenia informatyczne posiadające akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz nie posiadające akredytacji. Szkolenia, na które Spółka nie uzyskała akredytacji nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Szkolenia finansowane są w całości ze środków prywatnych lub publicznych, albo finansowane częściowo ze środków publicznych (w 85% lub 75%). Od 1991 r. w zakresie przeprowadzania szkoleń Spółka działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty jako jednostka kształcenia ustawicznego. Posiada wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że w związku z tym, iż prowadzone szkolenia informatyczne są wykonywane przez Spółkę będącą jednostką objętą systemem oświaty, wpisaną do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek, spełnione są przesłanki wynikające z treści art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a) ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem świadczenie przedmiotowych usług, bez względu na fakt posiadania akredytacji i źródło pochodzenia środków (prywatne, publiczne), z których szkolenia te są finansowane, korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy