
Temat interpretacji
prawo do doliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na przebudowie boisk z zapleczem
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2011r. (data wpływu 1 lutego 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do doliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 lutego 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do doliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. .
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):
Gmina Miasto w grudniu 2010r. zakończyła realizacja projektu pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, poddziałanie 1.4.2 usługi turystyczne i rekreacyjno-sportowe świadczone przez sektor publiczny.
Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu § 9 ust. 15 beneficjent - Gmina Miasto, co rok przez okres 5 lat począwszy od daty rozpoczęcia realizacji projektu ma obowiązek składania pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z ww. inwestycją
Ww. projekt polegał na przebudowie i unowocześnieniu infrastruktury sportowej i rekreacyjnej byłego stadionu miejskiego.
Zakres inwestycji obejmował: przebudowę istniejącego stadionu piłkarskiego (wykonanie nowej płyty boiska wraz z drenażem, bieżni okólnej, trybun, półkoli wewnętrznych z urządzeniami lekkoatletycznymi, ogrodzeń, itd.), przebudowę dwóch boisk treningowych, budowę pawilonu zaplecza sportowego (klubowego i pawilonu zaplecza sportowego boisk treningowych), przebudowę budynku biurowego na socjalny, parking dla samochodów.
Inwestycja ta powstała w ramach zadań własnych gminy tj. art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym.
Natomiast towary i usługi nabyte w ramach realizacji ww. projektu nie mają i nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.
Właścicielem nieruchomości jest Gmina Miasto, natomiast obiektem administruje Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji. Przekazanie ww. majątku Gminy (stadionu) nastąpiło w postaci umowy użyczenia i jest to umowa nieodpłatna. Jednocześnie po stronie Gmina Miasto nie wystąpił podatek należny.
Nowopowstałe boiska mają charakter otwarty, publiczny i dostęp do nich mają wszyscy zainteresowani. Korzystanie z boisk ma charakter nieodpłatny. Dostęp do boisk jest regulowany przez pracownika MOSiR na podstawie kolejności zgłoszeń. Na terenie obiektu nie są i nie będą wykonywane czynności związane z działalnością opodatkowaną takie jak: wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie obiektu i sprzętu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w związku z realizacją i funkcjonowaniem powstałej inwestycji Gmina Miasto ma prawo do odliczenia podatku VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją i funkcjonowaniem powstałej inwestycji.
Wprawdzie Gmina jest czynnym podatnikiem VAT z tytułu czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych dotyczących sprzedaży działek, lokali mieszkalnych i użytkowych, dzierżawy i najmu pomieszczeń biurowych, jednakże czynności te nie są związane w żaden sposób z daną inwestycją. Inwestycja ta należy do zadań własnych gminy tj. art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym.
Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z inwestycją.
Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie miały i nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną Gminy. Podatek w dalszym ciągu traktowany jest jako koszt kwalifikowany projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zakończył realizację projektu pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, poddziałanie 1.4.2 usługi turystyczne i rekreacyjno-sportowe świadczone przez sektor publiczny.
Ww. projekt polegał na przebudowie i unowocześnieniu infrastruktury sportowej i rekreacyjnej byłego stadionu miejskiego.
Inwestycja ta powstała w ramach zadań własnych gminy tj. art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym.
Natomiast towary i usługi nabyte w ramach realizacji ww. projektu nie mają i nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.
Właścicielem nieruchomości jest Gmina Miasto, natomiast obiektem administruje Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji. Przekazanie ww. majątku Gminy (stadionu) nastąpiło w postaci umowy użyczenia i jest to umowa nieodpłatna. Jednocześnie po stronie Gmina Miasto nie wystąpił podatek należny.
Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Analiza wniosku w sposób jednoznaczny wskazuje, iż w omawianej sprawie nie występuje związek dokonanych przez Wnioskodawcę nabyć towarów i usług na potrzeby zrealizowanego projektu ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.
Zatem ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą .
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.
Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku prowadzonej inwestycji mienia (przebudowanych boisk sportowych) do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Ponadto tut. organ pragnie zauważyć, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podatku VAT natomiast przedstawione we wniosku informacje o koszcie kwalifikowanym potraktowano jako dodatkowe informacje przedstawione przez Wnioskodawcę.
Organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.
Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.
Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach