Stawki podatku VAT dla opłat z tytułu użytkowania wieczystego gruntu. - Interpretacja - ITPP1/443-135/11/MN

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.04.2011, sygn. ITPP1/443-135/11/MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Stawki podatku VAT dla opłat z tytułu użytkowania wieczystego gruntu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2011 r. (data wpływu 1 lutego 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla opłat z tytułu użytkowania wieczystego gruntu - prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla opłat z tytułu użytkowania wieczystego gruntu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest właścicielem działek, które na podstawie aktów notarialnych zostały oddane w wieczyste użytkowanie osobom fizycznym oraz osobom prawnym. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, wieczyste użytkowanie ustanowione po dniu 1 maja 2004 r. podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jako dostawa towaru. Zgodnie z przepisami, w odniesieniu do ustanowienia prawa wieczystego użytkowania obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności poszczególnych opłat pobieranych z tego tytułu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z wejściem w życie w dniu 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 146a ustawy o VAT stanowiącego w streszczeniu, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13 , art. 109 ust. 2 i art. 110 , wynosi 23% (w tym również dot. opłat za wieczyste użytkowanie) Gmina we wskazanym okresie powinna opodatkować opłaty za wieczyste użytkowanie ustanowione po dniu 1 maja 2004 r., a przed dniem 1 stycznia 2011 r. stawką 23%...

Zdaniem Wnioskodawcy, ustanowienie wieczystego użytkowania jest dostawą towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Za dostawę towarów uznaje się również czynność przeniesienia prawa wieczystego użytkowania gruntów. Oznacza to, że dostawa towarów następuje z chwilą wydania gruntu do używania i z tą chwilą jest w całości wykonana. Zgodnie z art. 41 ust. 14a przepisów przejściowych ustawy o VAT, w przypadku czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem, która została wykonana przed dniem zmiany stawki podatku, dla której obowiązek podatkowy powstaje w dniu zmiany stawki podatku lub po tym dniu, czynność ta podlega opodatkowaniu według stawek podatku obowiązujących dla tej czynności w momencie jej wykonania. W związku z powyższym zapisem, Gmina stoi na stanowisku, iż opłaty ponoszone w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., dotyczące prawa wieczystego użytkowania ustanowionego w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. powinny podlegać opodatkowaniu stawką 22%. Zdaniem Wnioskodawcy sporządzenie aktu notarialnego, dokumentującego ustanowienie wieczystego użytkowania jest potwierdzeniem faktu dokonania dostawy towaru, a co za tym idzie dokumentuje również wykonanie czynności dostawy towaru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy