Temat interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na wypłacie stypendium
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2010r. (data wpływu 15 listopada 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 grudnia 2010r. (data wpływu 28 grudnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 listopada 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 grudnia 2010r. (data wpływu 28 grudnia 2010r.).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca realizował projekt w ramach Działania 2.2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) pn. , w terminie 3 lipca 2006 24 kwietnia 2007r. Beneficjentem projektu była jednostka samorządu terytorialnego (Miasto na prawach powiatu), ale projekt realizowała jednostka organizacyjna jednostki samorządu terytorialnego (Wnioskodawca). Celem projektu było umożliwienie studentom własnego rozwoju edukacyjnego na poziomie wyższym. Pomoc stypendialna była skierowana do studentów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej. Warunkami koniecznymi do otrzymania stypendium w formie finansowej była spełnianie kryterium dochodowego oraz przedłożenie zaświadczenia potwierdzającego pobieranie nauki na wyższej uczelni. Realizacja projektu nie stanowiła czynności opodatkowanych. Nie ponoszone były koszty związane z zakupami, a wydatki osobowe dotyczyły wypłaty stypendiów. Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług.
W piśmie z dnia 17 grudnia 2010r. Wnioskodawca wskazał, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, tym samym nie składa w Urzędzie Skarbowym deklaracji VAT-7. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego projektu przez Wnioskodawcę...
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowanym w piśmie z dnia 17 grudnia 2010r.), z uwagi na to, że nie jest płatnikiem podatku VAT a środki finansowe przeznaczone na realizację projektu nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do projektu zrealizowanego w ramach Działania 2.2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) nr pn. ..
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt pn. . Celem projektu było umożliwienie studentom własnego rozwoju edukacyjnego na poziomie wyższym. Realizacja projektu nie stanowiła czynności opodatkowanych. Nie ponoszone były koszty związane z zakupami, a wydatki osobowe dotyczyły wypłaty stypendiów. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.
Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Prawo to przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym jako podatnicy VAT czynni, składającym deklaracje VAT-7.
Należy również wskazać, iż przesłanką w kontekście której należy rozpatrywać ewentualne prawo do dokonania odliczenia podatku VAT jest dokonanie nabycia towarów i usług w cenie których zawarty jest podatek naliczony.
Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a ponadto Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT. Zatem w omawianej sytuacji nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.
Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest dokonanie nabycia towarów lub usług oraz zarejestrowanie się dla potrzeb podatku od towarów i usług.
W sytuacji zatem gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług nie może być mowy o możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego projektu.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach