W zakresie uznania Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej za podatnika. - Interpretacja - ITPP2/443-1296a/10/RS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.03.2011, sygn. ITPP2/443-1296a/10/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

W zakresie uznania Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej za podatnika.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2010 r. (data wpływu 20 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniach 21 i 27 stycznia 2011 r. (daty wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej za podatnika - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 21 i 27 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej za podatnika.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stacje sanitarno - epidemiologiczne, pomimo że wykonują działalność kontrolną oraz badawczą w ramach czynności urzędowych, są zakładami opieki zdrowotnej i świadczą usługi dla ludności związane z tzw. medycyną profilaktyczną. Stanowią także jednostki organizacyjne Państwowej Inspekcji Sanitarnej, która jest powołana do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego, w szczególności poprzez sprawowanie nadzoru sanitarnego w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych, zapobiegania powstawaniu chorób, w tym zakaźnych i zawodowych. Badania i pomiary wykonywane usługowo przez Stacje dla ludności, które także mieszczą się w zakresie zapobiegania chorobom, prowadzone są w oparciu o kryteria higieniczne, określone w przepisach prawa lub innych normach. Jest to działalność w zakresie medycyny zapobiegawczej, profilaktycznej. Stąd też stacje sanitarno - epidemiologiczne utrzymują status zakładu opieki zdrowotnej (wcześniej zwane jednostkami służby zdrowia, a w przyszłości podmiotami leczniczymi). W ramach tej działalności wykonywane są następujące badania oraz pomiary wyrobów i elementów środowiska człowieka, które mogą wpłynąć na jego zdrowie:

I. W zakresie typowo medycznej diagnostyki pacjentów:

  1. wykonywanie badań w kierunku nosicielstwa pałeczek Salmonella i Shigella osób wykonujących czynności, przy których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia;
  2. badanie weryfikacyjne szczepów drobnoustrojów;
  3. bakteriologiczna kontrola skuteczności przeprowadzanych procesów sterylizacji;
  4. wykonywanie badań serologicznych i wirusologicznych mających na celu zapobieganie szerzeniu się chorób występujących epidemicznie;
  5. wykonywanie badań parazytologicznych w kierunku identyfikacji pasożytów odpowiedzialnych za inwazje układu pokarmowego;
  6. badanie próbek materiału środowiskowego na obecność przetrwalników laseczki wąglika.

II. W zakresie badania żywności i innych wyrobów celem zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego:

  1. badanie zanieczyszczeń fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych środków spożywczych, substancji dodatkowych i kosmetyków;
  2. oznaczanie zawartości składników odżywczych znajdujących się w żywności oraz wartości energetycznej produktów;
  3. oznaczanie zawartości dozwolonych i niedozwolonych substancji dodatkowych w środkach spożywczych;
  4. oznaczanie parametrów fizykochemicznych żywności określających jej jakość zdrowotną;
  5. ocena organoleptyczna/sensoryczna środków spożywczych;
  6. ocena sposobu żywienia w zakładach żywienia zbiorowego zamkniętego;
  7. ocena znakowania środków spożywczych i substancji dodatkowych;
  8. badanie fizykochemiczne materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością;
  9. wykrywanie i oznaczanie pierwiastków promieniotwórczych w produktach spożywczych;
  10. oznaczanie ilościowe DNA genetycznie modyfikowanego organizmu w żywności przetworzonej i nieprzetworzonej oraz paszach i komponentach do pasz;
  11. oznaczanie jakościowe DNA genetycznie modyfikowanego organizmu w żywności przetworzonej i nieprzetworzonej oraz w paszach i komponentach do pasz;
  12. badanie kosmetyków.

III. W zakresie zapobiegania chorobom zawodowym pracowników w zakładach pracy:

  1. badanie czynników chemicznych na stanowiskach pracy;
  2. badanie czynników biologicznych na stanowiskach pracy;
  3. ocena wydatku energetycznego na stanowiskach pracy;
  4. badanie hałasu na stanowiskach pracy;
  5. pomiary drgań mechanicznych ogólnych i miejscowych oddziałujących na organizm człowieka na stanowiskach pracy;
  6. badanie stężenia pyłu całkowitego i respirabilnego na stanowiskach pracy oraz stężenia wolnej krystalicznej krzemionki w pyle;
  7. pomiary obciążenia termicznego, w tym mikroklimatu gorącego, zimnego i umiarkowanego;
  8. pomiary oświetlenia.

IV. W zakresie badań innych elementów środowiska człowieka, mających wpływ na zdrowie:

  1. pobieranie próbek oraz wykonywanie badań fizykochemicznych i mikrobiologicznych wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi w ramach monitoringu kontrolnego i przeglądowego;
  2. wykonywanie badań jakości wód w kąpieliskach śródlądowych;
  3. prowadzenie badań fizykochemicznych i mikrobiologicznych wód mineralnych, źródlanych, stołowych, wody ciepłej użytkowej, wód z basenów kąpielowych;
  4. badanie mikrobiologiczne czystości piasku na placach zabaw;
  5. badanie gleby, osadów ściekowych i ścieków;
  6. analiza zagrożeń, pobieranie próbek oraz prowadzenie badań emisji związków szkodliwych z elementów wyposażenia wnętrz w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi, identyfikacja związków chemicznych emitowanych z materiałów budowlanych;
  7. pobieranie próbek oraz wykonywanie badań mikrobiologicznych wewnątrz pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi;
  8. dokonywanie oceny funkcjonowania systemu jakości w laboratoriach wodociągowych ubiegających się o zatwierdzenie Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
  9. badanie fizykochemiczne preparatów dezynfekcyjnych i ich roztworów użytkowych;
  10. badanie hałasu w pomieszczeniach przeznaczonych na stały pobyt ludzi;
  11. wykrywanie i oznaczanie pierwiastków promieniotwórczych w paszach, wodzie, glebie, materiałach budowlanych i próbkach środowiskowych;
  12. wykonywanie badań niejonizującego promieniowania elektromagnetycznego w środowisku i w środowisku pracy;
  13. wykonywanie badań promieniowania jonizującego w środowisku i w środowisku pracy;
  14. wykonywanie testów kontroli jakości urządzeń radiologicznych;
  15. pomiary mocy dawki promieniowania jonizującego w środowisku.

Wykonywane usługi są świadczone odpłatnie na podstawie umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym zadano, w uzupełnieniu wniosku, następujące pytanie:

Czy Stacja jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu świadczonych usług wymienionych w punktach I IV...

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonego w uzupełnieniu, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu wykonywania czynności wymienionych w punktach I IV.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl ust. 6 powyższego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na mocy art. 1 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (t.j. z 2006 r. Dz. U. Nr 122, poz. 851), Państwowa Inspekcja Sanitarna jest powołana do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego, w szczególności poprzez sprawowanie nadzoru nad warunkami:

  1. higieny środowiska,
  2. higieny pracy w zakładach pracy,
  3. higieny radiacyjnej,
  4. higieny procesów nauczania i wychowania,
  5. higieny wypoczynku i rekreacji,
  6. zdrowotnymi żywności, żywienia i przedmiotów użytku,
  7. higieniczno - sanitarnymi, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne

  • w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych, zapobiegania powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ww. ustawy, Państwową Inspekcją Sanitarną kieruje Główny Inspektor Sanitarny jako centralny organ administracji rządowej.

Na podstawie art. 15 ust. 1 powołanej ustawy, państwowy inspektor sanitarny wykonuje zadania przy pomocy podległej mu stacji sanitarno - epidemiologicznej, będącej zakładem opieki zdrowotnej, finansowanym z budżetu państwa.

Biorąc pod uwagę treść wniosku oraz regulacje zawarte w art. 7 ust. 2 oraz art. 15 ust. 1 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej należy stwierdzić, że Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna wykonując przedmiotowe czynności działa jako urząd obsługujący organ władzy publicznej. Zatem wykonując czynności o charakterze publicznoprawnym w ramach sprawowanego władztwa publicznego jako urząd obsługujący organ władzy, Stacja jest wyłączona z kategorii podatników w zakresie wykonywanych czynności. Jednakże z uwagi na fakt, że w przedstawionej sytuacji przedmiotowe usługi świadczone są na podstawie umów cywilnoprawnych nie ma zastosowania wyłączenie zawarte w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec powyższego Stacja jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia wskazanych usług.

Jednocześnie informuje się, że w kwestii prawa do zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych przez stacje sanitarno - epidemiologiczną usług wydano interpretację indywidualną nr ITPP2/443-1296b/10/RS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Referencje

ITPP2/443-1296b/10/RS, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy