Temat interpretacji
W zakresie uznania Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej za podatnika.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2010 r. (data wpływu 20 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniach 21 i 27 stycznia 2011 r. (daty wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej za podatnika - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 grudnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 21 i 27 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej za podatnika.
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Stacje sanitarno - epidemiologiczne, pomimo że wykonują działalność kontrolną oraz badawczą w ramach czynności urzędowych, są zakładami opieki zdrowotnej i świadczą usługi dla ludności związane z tzw. medycyną profilaktyczną. Stanowią także jednostki organizacyjne Państwowej Inspekcji Sanitarnej, która jest powołana do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego, w szczególności poprzez sprawowanie nadzoru sanitarnego w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych, zapobiegania powstawaniu chorób, w tym zakaźnych i zawodowych. Badania i pomiary wykonywane usługowo przez Stacje dla ludności, które także mieszczą się w zakresie zapobiegania chorobom, prowadzone są w oparciu o kryteria higieniczne, określone w przepisach prawa lub innych normach. Jest to działalność w zakresie medycyny zapobiegawczej, profilaktycznej. Stąd też stacje sanitarno - epidemiologiczne utrzymują status zakładu opieki zdrowotnej (wcześniej zwane jednostkami służby zdrowia, a w przyszłości podmiotami leczniczymi). W ramach tej działalności wykonywane są następujące badania oraz pomiary wyrobów i elementów środowiska człowieka, które mogą wpłynąć na jego zdrowie:
I. W zakresie typowo medycznej diagnostyki pacjentów:
- wykonywanie badań w kierunku nosicielstwa pałeczek Salmonella i Shigella osób wykonujących czynności, przy których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia;
- badanie weryfikacyjne szczepów drobnoustrojów;
- bakteriologiczna kontrola skuteczności przeprowadzanych procesów sterylizacji;
- wykonywanie badań serologicznych i wirusologicznych mających na celu zapobieganie szerzeniu się chorób występujących epidemicznie;
- wykonywanie badań parazytologicznych w kierunku identyfikacji pasożytów odpowiedzialnych za inwazje układu pokarmowego;
- badanie próbek materiału środowiskowego na obecność przetrwalników laseczki wąglika.
II. W zakresie badania żywności i innych wyrobów celem zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego:
- badanie zanieczyszczeń fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych środków spożywczych, substancji dodatkowych i kosmetyków;
- oznaczanie zawartości składników odżywczych znajdujących się w żywności oraz wartości energetycznej produktów;
- oznaczanie zawartości dozwolonych i niedozwolonych substancji dodatkowych w środkach spożywczych;
- oznaczanie parametrów fizykochemicznych żywności określających jej jakość zdrowotną;
- ocena organoleptyczna/sensoryczna środków spożywczych;
- ocena sposobu żywienia w zakładach żywienia zbiorowego zamkniętego;
- ocena znakowania środków spożywczych i substancji dodatkowych;
- badanie fizykochemiczne materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością;
- wykrywanie i oznaczanie pierwiastków promieniotwórczych w produktach spożywczych;
- oznaczanie ilościowe DNA genetycznie modyfikowanego organizmu w żywności przetworzonej i nieprzetworzonej oraz paszach i komponentach do pasz;
- oznaczanie jakościowe DNA genetycznie modyfikowanego organizmu w żywności przetworzonej i nieprzetworzonej oraz w paszach i komponentach do pasz;
- badanie kosmetyków.
III. W zakresie zapobiegania chorobom zawodowym pracowników w zakładach pracy:
- badanie czynników chemicznych na stanowiskach pracy;
- badanie czynników biologicznych na stanowiskach pracy;
- ocena wydatku energetycznego na stanowiskach pracy;
- badanie hałasu na stanowiskach pracy;
- pomiary drgań mechanicznych ogólnych i miejscowych oddziałujących na organizm człowieka na stanowiskach pracy;
- badanie stężenia pyłu całkowitego i respirabilnego na stanowiskach pracy oraz stężenia wolnej krystalicznej krzemionki w pyle;
- pomiary obciążenia termicznego, w tym mikroklimatu gorącego, zimnego i umiarkowanego;
- pomiary oświetlenia.
IV. W zakresie badań innych elementów środowiska człowieka, mających wpływ na zdrowie:
- pobieranie próbek oraz wykonywanie badań fizykochemicznych i mikrobiologicznych wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi w ramach monitoringu kontrolnego i przeglądowego;
- wykonywanie badań jakości wód w kąpieliskach śródlądowych;
- prowadzenie badań fizykochemicznych i mikrobiologicznych wód mineralnych, źródlanych, stołowych, wody ciepłej użytkowej, wód z basenów kąpielowych;
- badanie mikrobiologiczne czystości piasku na placach zabaw;
- badanie gleby, osadów ściekowych i ścieków;
- analiza zagrożeń, pobieranie próbek oraz prowadzenie badań emisji związków szkodliwych z elementów wyposażenia wnętrz w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi, identyfikacja związków chemicznych emitowanych z materiałów budowlanych;
- pobieranie próbek oraz wykonywanie badań mikrobiologicznych wewnątrz pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi;
- dokonywanie oceny funkcjonowania systemu jakości w laboratoriach wodociągowych ubiegających się o zatwierdzenie Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
- badanie fizykochemiczne preparatów dezynfekcyjnych i ich roztworów użytkowych;
- badanie hałasu w pomieszczeniach przeznaczonych na stały pobyt ludzi;
- wykrywanie i oznaczanie pierwiastków promieniotwórczych w paszach, wodzie, glebie, materiałach budowlanych i próbkach środowiskowych;
- wykonywanie badań niejonizującego promieniowania elektromagnetycznego w środowisku i w środowisku pracy;
- wykonywanie badań promieniowania jonizującego w środowisku i w środowisku pracy;
- wykonywanie testów kontroli jakości urządzeń radiologicznych;
- pomiary mocy dawki promieniowania jonizującego w środowisku.
Wykonywane usługi są świadczone odpłatnie na podstawie umów cywilnoprawnych.
W związku z powyższym zadano, w uzupełnieniu wniosku, następujące pytanie:
Czy Stacja jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu świadczonych usług wymienionych w punktach I IV...
Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonego w uzupełnieniu, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu wykonywania czynności wymienionych w punktach I IV.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl ust. 6 powyższego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Na mocy art. 1 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (t.j. z 2006 r. Dz. U. Nr 122, poz. 851), Państwowa Inspekcja Sanitarna jest powołana do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego, w szczególności poprzez sprawowanie nadzoru nad warunkami:
- higieny środowiska,
- higieny pracy w zakładach pracy,
- higieny radiacyjnej,
- higieny procesów nauczania i wychowania,
- higieny wypoczynku i rekreacji,
- zdrowotnymi żywności, żywienia i przedmiotów użytku,
- higieniczno - sanitarnymi, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne
- w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych, zapobiegania powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych.
Stosownie do art. 7 ust. 2 ww. ustawy, Państwową Inspekcją Sanitarną kieruje Główny Inspektor Sanitarny jako centralny organ administracji rządowej.
Na podstawie art. 15 ust. 1 powołanej ustawy, państwowy inspektor sanitarny wykonuje zadania przy pomocy podległej mu stacji sanitarno - epidemiologicznej, będącej zakładem opieki zdrowotnej, finansowanym z budżetu państwa.
Biorąc pod uwagę treść wniosku oraz regulacje zawarte w art. 7 ust. 2 oraz art. 15 ust. 1 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej należy stwierdzić, że Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna wykonując przedmiotowe czynności działa jako urząd obsługujący organ władzy publicznej. Zatem wykonując czynności o charakterze publicznoprawnym w ramach sprawowanego władztwa publicznego jako urząd obsługujący organ władzy, Stacja jest wyłączona z kategorii podatników w zakresie wykonywanych czynności. Jednakże z uwagi na fakt, że w przedstawionej sytuacji przedmiotowe usługi świadczone są na podstawie umów cywilnoprawnych nie ma zastosowania wyłączenie zawarte w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec powyższego Stacja jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia wskazanych usług.
Jednocześnie informuje się, że w kwestii prawa do zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych przez stacje sanitarno - epidemiologiczną usług wydano interpretację indywidualną nr ITPP2/443-1296b/10/RS.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Referencje
ITPP2/443-1296b/10/RS, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy