Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Urzędu Sk... - Interpretacja - US IV/II/443-55/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.10.2006, sygn. US IV/II/443-55/06, Urząd Skarbowy w Olsztynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19.07.2006 r., uzupełnionego pismami z dnia 27.08.2006 r. oraz z dnia 29.09.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczonych usług zaklasyfikowanych wg PKWiU:
do grupowania 92.72.12-00.00,
do grupowania 92.34.13-00.00
- uznaje stanowisko Pana za nieprawidłowe.

Pismem z dnia 19.07.2006 r. skierowanym do tut. Organu i pismem z dnia 19.07.2006 r. skierowanym do Ministerstwa Finansów, zwrócił się Pan o interpretację przepisów prawa podatkowego, dotyczących świadczonych przez Pana usług zaklasyfikowaych do grupowania 92.72.12-00.00 - usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane.

Do wniosku załączył Pan m.in. kserokopię zapytania z dnia 06.03.1998 r. skierowanego do Urzędu Statystycznego w Olsztynie w sprawie klasyfikacji statystycznej wykonywanych przez Pana czynności oraz odpowiedź Urzędu Statystycznego w Olsztynie z dnia 17.03.1998 r.

Z pisma z dnia 27.08.2006 r. złożonego jako uzupełnienie wniosku oraz wspomnianego wyżej pisma Urzedu Statystycznego w Olsztynie wynika, że z zaliczanych do grupowania PKWiU 92.72.12 - "usług rekreacyjnych pozostałych, gdzie indziej nie sklasyfikowanych", świadczy Pan usługi polegające na:
1) organizowaniu imprez folklorystycznych, turystycznych i rekreacyjno - sportowych dla grup zorganizowanych jak również przyjmuje Pan zgłoszenia indywidualne na zasadzie wstępu; imprezy te są prowadzone w oparciu o scenariusze organizatora lub własne. Przykładem imprezy folklorystycznej jest np. "Chłopskie Wesele" obejmujące swym programem:
- usadowienie i przewóz "gości" zaprzęgami konnymi do punktu docelowego,
- wybór "młodej pary", i jej koronacja wieńcami weselnymi wykonanymi z kwiatów polnych lub sztucznych,
- prezentacja koni, zaprzęgów i powożących biorących udział w "Weselu",
- porwania "nowożeńców" przez "amazonki i jeżdźców na koniach weselnych",
- wyścigi zaprzęgów (na życzenie z udziałem gości),
- przyjęcie weselne z tańcami, muzyką ludową (akordeon) i poczęstunkiem gości kiełbaskami pieczonymi w ognisku przez uczestników oraz napojami chłodzącymi lub kawą i herbatą,
- zwiedzaniu obejścia - zabudowań stajni, koziarni, Chaty Warmińskiej,
- powrót zaprzęgami do miejsca wyjazdu.

Program może być rozszerzony o wyżywienie np. bigos, pierogi, gulasz strogonow, sporządzany i dowożony w termosach przez firmę zewnętrzną.
2)organizowaniu zajęć tematycznych dla zorganizowanych grup dzieci i młodzieży ze szkół i przedszkoli; w ich ramach grupa jest przewożona zaprzęgami do miejsca, w którym ma się odbyć prezentacja historii i kultury regionu oraz zabawy ruchowe przy ognisku i w obiektach gospodarskich (powyższa działalność nie jest nastawiona na osiąganie zysków),
3)organizowaniu czynnego wypoczynku w formie przejażdżek rekreacyjnych w siodle, na oklep i zaprzęgami jedno lub parokonnymi,
4)świadczeniu usług transportowych - przewozy bryczkami osób z okazji wesel, chrzcin i innych imprez okolicznościowych przy uwzględnieniu życzeń co do oprawy zaprzęgów, strojów powożących, przybrania, rodzju uprzęży.

W międzyczasie zwrócił się Pan do Urzędu Statystycznego w Łodzi o zaklasyfikowanie do odpowiedniego grupowania kompleksowych usług organizowania imprez folklorystycznych w oparciu o scenariusz organizatora np. "Chłopskie Wesele" polegające na usadownieniu i przewozie gości zaprzęgiem konnym do punktu docelowego, wyborze "pary młodej" i jej ukoronowaniu wieńcem weselnym, prezentacji koni, zaprzęgów i powożących biorących udział w weselu, porwaniu "nowożeńców" przez "konie weselne", wyścigu zaprzęgów, zorganizowaniu przyjęcia weselnego z tańcami, muzyką ludową i poczęstunkiem gości kiełbaskami pieczonymi w ognisku oraz napojami chłodzącymi lub gorącymi, zwiedzaniu obejścia - stajni, koziarni, Chaty Warmińskiej ( z możliwością rozszerzenia programu o wyżywienie np. bigos, pierogi, gulasz strogonow itp sporządzane i dowożone przez firmę zewnętrzną ).

Z pisma Urzędu Statystycznego w Łodzi wynika, iż kompleksowe usługi organizowania imprez folklorystycznych w oparciu o scenariusz organizatora, np "Chłopskie Wesele", o których mowa w punkcie 1 postanowienia należy klasyfikować w grupowaniu PKWiU 92.34.13-00.00 "usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane"

W tej sytuacji tut. Organ uznał, iż zapytanie dotyczy zarówno usług o symolu 92.72.12-00.00 "usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane" jak i usług o symbolu 92.34.13-00.00 " usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane".

Urzędy skarbowe nie są właściwe do klasyfikowania towarów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Zatem tut. Organ nie odniósł się do prawidłowości zaklasyfikowania wykonywanych przez Pana czynności do podanych wyżej grupowań statystycznych.

Podał Pan, że w/w usługi organizuje Pan tylko na zamówienia indywidualne i zbiorowe i mają one charakter imprez zamkniętych. Do końca maja 2005 r. usługi te korzystały ze zwolnienia od podatku VAT, natomiast od 01.06.2005 r. opodatkowuje je Pan 22% stawką podatku od towarów i usług.

Pana zamiarem w prowadzonej działalności jest systematyczne osiąganie zysków, aczkolwiek zyski te maleją z roku na rok.

Pana zdaniem, usługi te podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług, na podstawie załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług poz. 159a jako, że działalność ta ma charakter zamknięty, tylko na zamówienia indywidualne i zbiorowe wyłącznie w zakresie wstępu.

Stanowisko Pana w przedmiotowych sprawach jest nieprawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z póź. zm.) podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 cytowanej wyżej ustawy zwolnione od podatku są usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod poz. 11 wymieniono usługi oznaczone symbolem PKWiU ex 92 tj., usługi związane z kulturą, w tym usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem 1) - z wyłączeniem:
1)usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
2)usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz fimów reklamowych i promocyjnych,
3)usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
4) wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
5) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13 ) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5 ),
5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.120, usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex92.72),
6) działalności agencji informacyjnych,
7) usług wydawniczych,
8) usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem pkt 12.

Z objaśnienia1) do w/w załącznika nr 4 wynika, iż zwolnienie dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Prowadząc działalność gospodarczą ma Pan na celu osiąganie zysków, tak więc zwolnienie, o którym mowa wyżej nie ma zastosowania do świadczonych przez Pana usług rekreacyjnych zaklasyfikowanych wg PKWiU do grupowania 92.72.12-00.00 - "usługi rekreacyjne pozostałe".

Do usług tych nie ma również zastosowania 7% stawka podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 41 ust. 2 w/w ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%. W poz. 159a tego załącznika wyszczególnione są usługi rekreacyjne pozostałe (ex 92.72) - wyłącznie w zakresie wstępu.

Zgodnie z definicją zawartą w "Słowniku języka polskiego" Wydawnictwo PWN, przez "wstęp" rozumie się "możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestnictwa w czymś". Definicja ta nie zawęża w żaden sposób grona osób, które mogą uczestniczyć w czymś lub gdzieś wejść. Z definicji tej wynika, że każda z dowolnych osób, która zechce wziąć udział w organizowanych przez Pana imprezach ma do tego prawo i nie może być ograniczona tym, że impreza ma charakter zamknięty.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że usługi rekreacyjne, o których mowa w zapytaniu, organizuje Pan tylko na zamówienia indywidualne i zbiorowe oraz że mają one charakter imprez zamkniętych. Są więc one przeznaczone dla ściśle określonej grupy uczestników. W związku z tym usługi te nie odbywają się na zasadzie "wstępu".

Zatem świadczone przez Pana usługi rekreacyjne nie są wymienione w poz. 159a załacznika nr 3 tj. usługi rekreacyjne pozostałe wyłącznie w zakresie wstępu.

W związku z powyższym, stosownie do art. 41 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy, w/w usługi rekreacyjne podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług.

Kompleksowe usługi folklorystyczne "Chłopskie Wesele" zaklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.34.13-00.00 - "usługi rozrywkowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane", są sklasyfikowane w tej samej grupie co koncerty, spektakle, usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych czy też usługi w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego. Nie są one tożsame z usługami rekreacyjnymi. Zatem wyłączenie zawarte w objaśnieniu1) do załącznika nr 4 ustawy nie dotyczy tych usług.

Świadczone przez Pana usługi rozrywkowe pozostałe zaklasyfikowane wg PKWiU do grupowania 92.34.13 -00.00, jako nie wymienione w pkt 1 - 8 poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 cytowanej ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta; wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Stosownie do art. 222 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie oraz powinno zawierać znaki opłaty skarbowej (o wartości 5,00 zł od pisma i o wartości 0,50 zł od każdego załącznika).

Urząd Skarbowy w Olsztynie