POSTANOWIENIE - Interpretacja - VI/443-228/06/JW

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.10.2006, sygn. VI/443-228/06/JW, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 23.06.2006r. (data wpływu do tut. Urzędu 06.07.2006r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie prawa do odliczenia kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku, w przypadku potrąceń z tytułu należnych zaliczek na poczet opłaty przekazanej na konto Agencji Rynku Rolnego z tytułu przekroczenia przez rolnika ryczałtowego indywidualnej ilości referencyjnej mleka tzw. kwoty mlecznej, w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

Uzasadnienie

Podatnik, jako podmiot skupujący, nabywa mleko od rolników ryczałtowych i zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy o VAT wystawia faktury VAT RR. Faktura zawiera m.in. kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku ustaloną od wartości netto nabytego mleka.

Zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u Podatnika - nabywcy produktów rolnych, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, w rozliczeniu za miesiąc, w którym zapłata została dokonana, przy spełnieniu warunków określonych w art. 116 ust. 6 - 9. Spółka dokonuje płatności na rachunek bankowy rolników ryczałtowych nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 i art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz.U. z 2004r. Nr 93, poz. 897 z późn. zm.) podmiot skupujący jest obowiązany do skupu mleka wyłącznie od producentów posiadających indywidualne ilości referencyjne dla dostaw.

W przypadku przekroczenia krajowej ilości referencyjnej przeznaczonej dla dostawców hurtowych albo dla dostawców bezpośrednich producent, który w roku kwotowym wprowadził do obrotu mleko lub przetwory mleczne w ilości przekraczającej swoją indywidualną ilość referencyjną przysługującą za dany okres dostaw, według stanu na ostatni dzień roku kwotowego, jest obowiązany do uiszczenia opłaty. Na poczet tej opłaty, z tytułu przekroczenia indywidualnej ilości referencyjnej, dostawca hurtowy jest obowiązany do wnoszenia zaliczki w wysokości 20 groszy za każdy kilogram mleka przeliczonego na mleko o referencyjnej zawartości tłuszczu, wprowadzony do obrotu w ilości przekraczającej w danym okresie dostaw, indywidualną, własną ilość referencyjną, zadeklarowaną w celu dostarczenia podmiotowi skupującemu. Podmiot skupujący zobowiązany jest do obliczenia zaliczki od dnia przekroczenia przez dostawcę hurtowego indywidualnej ilości referencyjnej przysługującej na dany okres dostaw, zadeklarowanej w celu dostarczenia podmiotowi skupującemu oraz do jej potrącenia przy zapłacie należności za mleko dostarczone przez dostawcę hurtowego. W obecnie trwającym roku kwotowym 2006/2007 podmioty skupujące nie przekazują na wyodrębnione rachunki bankowe oddziałów terenowych Agencji Rynku Rolnego (dalej Agencja) kwot pobranych od dostawców hurtowych zaliczek z tytułu przekroczonych indywidualnych ilości referencyjnych, lecz gromadzą kwoty potrąconych zaliczek na własnych rachunkach bankowych.

Natomiast dyrektorzy oddziałów terenowych Agencji dokonują do dnia 15 sierpnia każdego roku rozliczenia wykorzystania indywidualnych ilości referencyjnych przysługujących za dany okres dostaw, według stanu na ostatni dzień roku kwotowego oraz rozliczenia pobranych zaliczek na poczet opłaty i ustalenia wysokości należnej opłaty, pobieranej od dostawców hurtowych. Również do 15 sierpnia w drodze decyzji określają wysokość należnych dopłat od dostawców za okres rozliczeniowy, albo zwrotów zaliczek. Na podstawie ww. decyzji dostawca hurtowy otrzymuje zwrot wpłaconych zaliczek, jeżeli krajowa ilość referencyjna nie została przekroczona, otrzymuje zwrot części wpłaconych zaliczek, jeżeli należna opłata jest niższa od sumy wpłaconych zaliczek lub jest obowiązany do wniesienia podmiotowi skupującemu do dnia 31 sierpnia, dopłaty stanowiącej różnicę między wysokością należnej opłaty a sumą wpłaconych zaliczek.

Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem, czy Podatnik zachowuje prawo do otrzymania zryczałtowanego zwrotu podatku jeżeli dokona potrącenia z należności za mleko, przekazywanej na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, zaliczki na należną od dostawcy opłatę z tytułu przekroczenia indywidualnej ilości referencyjnej przysługującej za dany okres dostaw, zadeklarowanej w celu dostarczenia podmiotowi skupującemu.

Zdaniem Podatnika, potrącając z należności za mleko zaliczkę na poczet ewentualnej opłaty z tytułu przekroczenia indywidualnej ilości referencyjnej, Podatnik zachowuje prawo do zryczałtowanego zwrotu podatku VAT wykazanego w fakturach VAT RR w pełnej wysokości.

Podatnik podnosi, iż obowiązek wniesienia przez dostawcę hurtowego zaliczki na poczet opłaty, jak również dopłaty stanowiące różnicę między wysokością należnej opłaty, a sumą wpłaconych zaliczek w konsekwencji zmniejszają należność za mleko, o której mowa w art. 116 ust. 8, nie są zaś w żadnym przypadku potrąceniami z tytułu należności podmiotu skupującego za towary i usługi dostarczone rolnikowi ryczałtowemu, które zostały wymienione art. 116 ust. 9 ustawy o VAT. Wypłacone dostawcom hurtowym należności za dostarczone mleko, po potrąceniu zaliczek na poczet opłat nie są należnościami ostatecznymi. Ostateczne rozliczenie z dostawcami hurtowymi nastąpi bowiem po rozliczeniu przez Agencję krajowej ilości referencyjnej.

W świetle powyższego - zdaniem Wnioskodawcy - zachowanie przez Podatnika prawa do zryczałtowanego zwrotu podatku VAT w pełnej wysokości, wykazanego w fakturach VAT RR nie narusza przepisów ustawy o VAT.

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

W ustawie o VAT, zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego określone zostały w Dziale IX w art. 86-95. Z ogólnej zasady zawartej w tych przepisach (art. 86 ust. 1) wynika, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Natomiast kwotę podatku naliczonego - z zastrzeżeniem ust. 3-7 - stanowi m.in. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6 (art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 116 ust. 6 pkt 1 - 3 ustawy o VAT, zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

  1. nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną,
  2. zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności,
  3. w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty, o której mowa w pkt 2, zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie produktów rolnych.

Natomiast w myśl art. 116 ust. 8 ustawy o VAT, warunek, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, dotyczy tej części zapłaty, która stanowi różnicę między kwotą należności za dostarczone produkty rolne a kwotą należności za towary i usługi dostarczone rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę tych produktów rolnych.

Zgodnie z art. 116 ust. 9 ustawy o VAT, przez należności za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu, o których mowa w ust. 8, rozumie się również potrącenia z tytułu spłat rat pożyczek i zaliczek udzielanych rolnikowi ryczałtowemu dostarczającemu produkty rolne, dokonane przez podatnika nabywającego te produkty, pod warunkiem że:

  1. zaliczka została przekazana na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, a na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu potwierdzającego dokonanie tej wpłaty;
  2. raty i pożyczki wynikają z umów zawartych w formie pisemnej.

Na mocy art. 1 ustawy z dnia 13 lipca 2006r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 143, poz. 1029) w ustawie o VAT w art. 116 dodano ust. 9a, w myśl którego przez należność za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu, o których mowa w ust. 8, rozumie się również potrącenia z zapłaty należności za dostarczone mleko opłat określonych w art. 33 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 244, poz. 2081 oraz z 2006 r. Nr 50, poz. 363).

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Podatnik dokonuje potrącenia z zapłaty należności za dostarczone mleko opłat określonych w art. 33 ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych, zgodnie z którym (ust. 1-3):

  1. W przypadku przekroczenia krajowej ilości referencyjnej przeznaczonej dla dostawców hurtowych albo dla dostawców bezpośrednich producent, który w roku kwotowym wprowadził do obrotu mleko lub przetwory mleczne w ilości przekraczającej indywidualną ilość referencyjną przysługującą na dany dzień roku, według stanu na ostatni dzień roku kwotowego, jest obowiązany do uiszczenia opłaty określonej w rozporządzeniu, o którym mowa w pkt 2 załącznika, zwanej dalej "opłatą".
  2. Na poczet opłaty dostawca hurtowy jest obowiązany do wnoszenia zaliczki w wysokości 20 groszy za każdy kilogram mleka przeliczonego na mleko o referencyjnej zawartości tłuszczu, wprowadzony do obrotu w ilości przekraczającej indywidualną ilość referencyjną przysługującą na dany dzień roku, zadeklarowaną w celu dostarczenia podmiotowi skupującemu.
  3. Zaliczkę, o której mowa w ust. 2, podmiot skupujący oblicza od dnia przekroczenia przez dostawcę hurtowego indywidualnej ilości referencyjnej przysługującej na dany dzień roku zadeklarowanej w celu dostarczenia podmiotowi skupującemu oraz potrąca przy zapłacie należności za mleko dostarczone przez dostawcę hurtowego.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem tut. Organu, potrącając z należności za dostarczone przez rolnika ryczałtowego mleko zaliczkę na poczet ewentualnej opłaty z tytułu przekroczenia indywidualnej ilości referencyjnej, Podatnik ma prawo do zryczałtowanego zwrotu podatku VAT wykazanego w fakturach VAT RR w pełnej wysokości.

Pomorski Urząd Skarbowy