Temat interpretacji
Postanowienie
Na podstawie art.216, art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. nr 8 poz. 60 z 2005r. z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 07.12.2005r. wpłynął Pana wniosek (uzupełniony w dniu 25.01.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu i zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:
Podatnik jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie udzielonego pełnomocnictwa i właściwej umowy doradca z biura rachunkowego prowadzi księgowość prowadzonej przez Podatnika firmy.
Zapytanie dotyczy możliwości podpisywania deklaracji podatkowych VAT-7 Podatnika przez doradcę podatkowego na podstawie udzielonego pełnomocnictwa.
Zajęto następujące stanowisko. Zdaniem Podatnika, udzielone pełnomocnictwo uprawnia doradcę podatkowego do podpisywania deklaracji podatkowych VAT-7.
Zgodnie z art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U nr 8 poz. 60 z 2005r. z późn.zm.) stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco.
Zgodnie z art.99 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54 poz.535 z 2004r. z późn. zm.) - podatnicy o których mowa w art.15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art.133.
Deklaracje te składane są wg ustalonego wzoru określonego w przepisach wydanych na podstawie delegacji ustawowych.
Wzór deklaracji dla podatku od towarów i usług reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 września 2005r. - w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 185 poz.1545). Deklaracja podatkowa VAT-7 w poz. 68 zawiera zapis "podpis (i pieczątka) podatnika lub osoby reprezentującej podatnika".
W myśl postanowień art.136 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 8 poz.60 tekst jednolity z 2005r.) Strona może działać przez pełnomocnika, chyba, że charakter czynności wymaga jej osobistego działania.
Z art. 137 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa wynika, że pełnomocnikiem strony może być osoba fizyczna mająca zdolność do czynności prawnych. Pełnomocnictwo zgodnie z art.137 § 2 powinno być udzielone na piśmie lub zgłoszone ustnie do protokołu.
Składana przez podatnika deklaracja ma charakter oświadczenia wiedzy, a nie woli, co wyklucza złożenie jej przez pełnomocnika. Wobec powyższego należy stwierdzić, iż deklaracje podatkowe VAT-7 są dowodami pełniącymi szczególne funkcje w prowadzonych przez organy podatkowe czynnościach sprawdzających, postępowaniach kontrolnych i podatkowych. Informują one organ podatkowy o wysokości należnego zobowiązania podatkowego, nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy podatnika i zawierają dane pozwalające na zweryfikowanie przez organy podatkowe obliczenia podatku. Stanowią one pisemne oświadczenie wiedzy podatników, za które pod rygorem skutków karnych ponoszą oni odpowiedzialność.
Wobec powyższego deklaracje VAT-7 nie mogą być podpisywane przez pełnomocnika, lecz powinny być potwierdzone podpisem i pieczęcią podatnika lub osoby reprezentującej podatnika.
Biorąc powyższe pod uwagę przedstawione przez Pana w zapytaniu stanowisko jest nieprawidłowe.
Jednocześnie tutejszy Organ podatkowy informuje, że odpowiedzi na wniosek udzielono bez poddania ocenie prawnej wzoru pełnomocnictwa szczególnego - załączonego do wniosku.
Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art.14a § 4 w związku z art.236 § 1 i § 2 pkt. 1 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.