Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kartuzach działając w oparciu o przepisy:
- art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.)
po rozpatrzeniu wniosku ..................... z dnia 30.06.2006 r. (data wpływu do tut. Organu podatkowego 03.07.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług zamiany gruntów
stwierdza
że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
W dniu 03.07.2006 r. ........................ złożyła w tut. Organie podatkowym wniosek w trybie art. 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika.
Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, że Gmina zamierza przeprowadzić transakcje zamiany gruntów niezabudowanych należących do osoby fizycznej (nie będącej podatnikiem podatku od towarów i usług), które w ewidencji gruntów zostały sklasyfikowane jako "B" (brak miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego) i mają stanowić docelowo drogi gminne, na grunty niezabudowane będące własnością Gminy (brak aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego). W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego obowiązującym do dnia 31.12.2003 r. teren ten był przeznaczony pod drogi i budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne, natomiast obecnie jest opracowywany nowy plan, który znajduje się na etapie wyłożenia do publicznego wglądu (przed zatwierdzeniem przez Radę Gminy). Przewidywane przeznaczenie tego gruntu to teren ulic dojazdowych i teren budownictwa mieszkaniowego jednorodzinnego o niskiej intensywności.
W myśl art. 14 a § 1 w/cyt. ustawy, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Na gruncie powstałych wątpliwości, Podatnik wystąpił do tut. Organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego poprzez wskazanie, czy przedmiotowa transakcja zamiany gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ?
Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy - w opisanym stanie faktycznym - wymiana gruntów pomiędzy Gminą a osobą fizyczną, nieprowadzącą działalności gospodarczej (nie będącą podatnikiem podatku od towarów i usług), nie powoduje konieczności naliczania podatku od towarów i usług.
Na mocy art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 w/cyt. ustawy), przy czym przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 tejże ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Na podstawie umowy zamiany nieruchomości gruntowej zawartej pomiędzy Gminą a osobą fizyczną, nastąpi przeniesienie pomiędzy stronami prawa do rozporządzania przedmiotowymi nieruchomościami jak właściciel.
Zatem dostawa towaru, w rozumieniu w/cyt. art. 7 ust. 1, dokonana przez podatnika podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Natomiast dostawa dokonana przez osobę fizyczna nie będącą podatnikiem, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Natomiast z treści art. 43 ust. 1 pkt 9 w/cyt. ustawy wynika, iż z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwolniono dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.
Jeżeli więc Gmina dokonuje dostawy terenu niezabudowanego i nie przeznaczonego pod zabudowę, to jego dostawa jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Przy czym dostawa terenów nie wymienionych w w/cyt. art. 43 ust. 1 pkt 9 (tzn. gruntu budowlanego lub gruntu przeznaczonego pod zabudowę, bez względu na to, co w przyszłości ma być wybudowane na tym gruncie), podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22 %, na podstawie art. 41 ust. 1 w/cyt. ustawy.
Oznacza to, iż opodatkowaniu podlega dostawa, w tym i zamiana gruntów, które potencjalnie będą traktowane jako budowlane w planie miejscowego zagospodarowania przestrzennego gminy, jak i te, w stosunku do których właściciel w sposób dający się udowodnić uzewnętrznił zamiar ich przeznaczenia pod zabudowę. Dlatego też decydujące znaczenie ma kwalifikacja przedmiotowych gruntów. Ustawia z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia teren pod zabudowę. Zatem należy tutaj odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Tekst jednolity z 2003 r. Dz. U. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.). Zgodnie z art. 3 pkt 1 tej ustawy, przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowle, obiekt małej architektury. Budowlą natomiast jest każdy obiekt budowlany nie będący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, itp. (art. 3 pkt 3 w/cyt. ustawy).
Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej okoliczności stanu faktycznego sprawy, tj. fakt, iż przedmiotem zamiany, a w związku z tym dostawy towarów, jest grunt mający w przyszłości stanowić teren ulic dojazdowych i teren budownictwa mieszkaniowego jednorodzinnego o niskiej intensywności (należący do Gminy), na grunt mający docelowo stanowić drogi (należący do osoby fizycznej nie będącej podatnikiem podatku od towarów i usług), stwierdzić należy, że nie ma tutaj zastosowania w/cyt. art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Należy więc uznać, że zamiana przedmiotowych nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki określonej w art. 41 ust. 1 w/cyt. ustawy, tj. 22 %. Przy czym należy zauważyć, że mamy tutaj do czynienia z dwiema różnymi czynnościami (zamiana jednej nieruchomości na drugą), gdzie każda z nich winna zostać odrębnie objęta podatkiem od towarów i usług. Zatem zamiana nieruchomości gruntowej dokonywana przez Gminę, jako podatnika podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Natomiast zamiana nieruchomości dokonywana przez osobę fizyczną, nie będącą podatnikiem podatku od towarów i usług, nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem, jako że w ogóle nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług.
Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i nie jest wiążąca dla wnioskodawcy.