Temat interpretacji
DECYZJA
Na podstawie art.14 "b" § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60 z późn.zm.), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 07 czerwca 2006r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w T. z dnia 02 czerwca 2006r. nr PP/443-21/06 w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego, postanawiam:- uchylić zaskarżone rozstrzygnięcie organu I instancji w całości oraz uznać stanowisko strony w kwestii braku obowiązku opodatkowania podatkiem VAT opisanych we wniosku transakcji za prawidłowe.
Wnioskiem z dnia 27 kwietnia 2006r. uzupełnionym pismami z dnia 16.05.2006r. i 29.05.2006r., strona zwróciła się o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 z późn.zm.) przy nabyciu na terytorium kraju od obcokrajowców części (karoserii) samochodowych, używanych powyżej 6 m-cy. Postanowieniem z dnia 02 czerwca 2006r. Nr PP/443-21/06 Naczelnik Urzędu Skarbowego w T. orzekł o nieprawidłowym stanowisku podatnika odnośnie braku obowiązku opodatkowania podatkiem VAT czynności zakupu w Polsce od obcokrajowców części (karoserii) samochodowych, używanych powyżej 6 m-cy, dokumentując ten zakup umową kupna - sprzedaży.Wskazał ponadto że stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę uniemożliwia ustalenie okoliczności wyłączających uznanie dokonywanych przez podatnika transakcji za zwolnione z opodatkowania bądź nie objęte przepisami w/w ustawy o PTU.Na wydane postanowienie strona złożyła zażalenie, w którym zarzuciła organowi I instancji naruszenie przepisów art.5 ust.1 pkt 4 w/w ustawy o PTU, wnosząc o jego uchylenie i uznanie za prawidłowe stanowisko wyrażone we wniosku o interpretację prawa podatkowego.Przedstawiając powyższe podatnik podniósł że w/w transakcje zakupu nie są objęte obowiązkiem podatkowym w VAT.
Po rozpatrzeniu zarzutów oraz zbadaniu prawidłowości wydanego postanowienia pod kątem jego zgodności z przepisami prawa podatkowego stwierdzam co następuje:Przepis art.5 ust.1 obowiązującej ustawy o VAT stanowi cyt. "Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...), podlegają:1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,2) eksport towarów,3) import towarów,4) WNT za wynagrodzeniem na terytorium kraju,5) WDT.Powyższy przepis zakreśla zatem ramy opodatkowania VAT czynności, na tym tle należało dokonywać oceny przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w celu określenia ewentualnych zasad opodatkowania nabywanych części zamiennych do samochodów od obcokrajowców.Przepisy ustawy zawierają definicje w/w czynności dla potrzeb jej stosowania.W rozdziale 3 art.9 ust.1 ustawy określono że przez WNT należy rozumieć "nabycie prawa do rozporządzenia jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz, pod warunkiem że nabywcą towarów jest podatnik o którym mowa w art.15 lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary służyć mają czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika. Jedną z niezbędnych przesłanek dla uznania transakcji za WNT pozostaje zatem status dostawcy jako podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. W sytuacji gdy obywatele Ukrainy nie są podatnikami w rozumieniu art.15 ustawy, ani też podatnikom podatku od wartości dodanej (podmiotami zarejestrowanymi do celów VAT w innym niż Polska państwie członkowskim UE), to czynności zakupu od nich towarów nie stanowiących nowych środków transportu, przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku od towarów i usług na terytorium kraju, nie podlegają zaliczeniu do kategorii nabyć wewnątrzwspólnotowych. Nie stanowią też importu towarów, gdyż przewożone są one z terytorium innego państwa członkowskiego UE na terytorium kraju. W związku z powyższym stwierdzam, że przedmiotowe transakcje zakupu na terytorium kraju używanych karoserii od obcokrajowców (obywateli Ukrainy) jako czynności nie wymienione w art.5 ust.1 pkt 3 i 4 ustawy o PTU nie podlegają opodatkowaniu VAT. Odrębne zagadnienie stanowi kwestia wywiązywania się przez obywateli Ukrainy z obowiązków rejestracyjnych określonych w art.15 ust.7 ustawy bądź ustanowienia przez nich przedstawiciela podatkowego na terytorium RP. Z uwagi na powyższe postanowiono jak na wstępie. Decyzja niniejsza jest ostateczna. Na decyzję służy prawo wniesienia skargi wraz z odpisami do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, w terminie 30 dni od daty jej doręczenia za moim pośrednictwem.