Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4, ustawy z dnia 29 sierpnia 1998 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pabianicach uznaje stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2006 r. (data wpływu do urzędu 26 czerwca 2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów uprzednio zaimportowanych z terytorium państw trzecich, dopuszczonych do obrotu na terytorium Niemiec, w opisanym stanie faktycznym - za nieprawidłowe.
W dniu 26 czerwca 2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pabianicach wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Zgodnie z brzmieniem art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 26 czerwca 2006 roku wynika, iż Spółka prowadzi działalność w zakresie handlu towarami, w tym m. in. towarami, które sprowadza z Pakistanu oraz Indii drogą morską. Towary dostarczane są do portu w Hamburgu, gdzie zostają poddane odprawie celnej. Następnie towary te transportowane są do magazynu Spółki na terytorium Polski. Odprawy celne dokonywane są przez upoważnionego przedstawiciela podatkowego w Hamburgu, zarejestrowanego dla potrzeb handlu wewnątrzwspólnotowego na terytorium Niemiec. Towary są dopuszczane do obrotu na podstawie procedury celnej o kodzie 42. Według wyjaśnień przedstawiciela podatkowego odprawy te na terenie Niemiec są zwolnione z podatku VAT. Wywóz z Niemiec do magazynu w Polsce następuje w ramach wewnątrzwspólnotowych nabyć/dostaw towarów. Jako potwierdzenie Wnioskodawca otrzymuje od przedstawiciela podatkowego decyzję podatkową z Głównego Urzędu Ceł.
Pytanie Podatnika dotyczy momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w przedmiotowej sprawie.
Na tle przedstawionej sytuacji Podatnik formułuje stanowisko, iż zgodnie z treścią art. 20 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów, natomiast, jeśli podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę przed tym terminem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.
Wnioskodawca przyjmuje, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury - w przedmiotowej sprawie - faktury wewnętrznej, wystawionej przez niego z datą odprawy celnej w Hamburgu.
Tutejszy organ, po sprawdzeniu, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrolne ani postępowanie przed sądem administracyjnym, dokonuje oceny prawnej zaprezentowanego stanowiska jak niżej:
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju, stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy.
Zgodnie z art. 20 ust. 5 i 6 cyt. ustawy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z wyłączeniem przypadku (ust. 6) gdy przed tym terminem, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, wtedy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.
Zgodnie z treścią art. 2 pkt 11 ustawy o VAT ilekroć w dalszych przepisach ustawy jest mowa o podatku od wartości dodanej - rozumie się przez to podatek od wartości dodanej nakładany na terytorium państwa członkowskiego, z wyjątkiem podatku od towarów i usług nakładanego ustawą o podatku od towarów i usług.
Jak wynika z treści wniosku Spółka nie jest zarejestrowana w Niemczech jako podatnik podatku od wartości dodanej (działa poprzez przedstawiciela podatkowego). W treści wniosku nie ma też mowy o tym, aby na dostawy towarów Spółka otrzymywała faktury wystawione przez jakiegokolwiek podatnika podatku od wartości dodanej (wnioskodawca wystawia fakturę wewnętrzną z datą odprawy celnej w Hamburgu).
Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania art. 20 ust. 6 cyt. ustawy, ponieważ Spółka nie posiada faktury wystawionej przez podatnika od wartości dodanej.
Obowiązek podatkowy powstanie więc zgodnie z zapisem cytowanego wyżej art. 20 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Biorąc powyższe pod uwagę postanawia się, jak w sentencji.
Nniniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez
wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku przez podatnika.
Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, do czasu jej zmiany lub uchylenia.