Działając na podstawie przepisów: art.14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8,poz. 6... - Interpretacja - III-2/443-33/44249/06/PJ

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.08.2006, sygn. III-2/443-33/44249/06/PJ, Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie przepisów: art.14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8,poz. 60 ze zm.), udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12.07.2006 r.

We wniosku z dnia 12.07.2006r. (data wpływu do tut. urzędu 14.07.2006r.) Podatnik wskazuje, że świadczy usługi przewozu osobowego taksówką(PKD 60.22Z). Dodatkowo Wnioskodawca zamierza wykonywać na rzecz różnych podmiotów incydentalnie usługi wynajęcia się jako kierowca do prowadzenia samochodu klienta. Na dzień złożenia wniosku Podatnik nie przekroczył jeszcze kwoty wolnej od podatku.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym wystąpiono z pytaniami:

    1. Czy działalność polegająca na świadczeniu usług prowadzenia pojazdu usługobiorcy dla różnych podmiotów jest kwalifikowana do grupy 60.23.Z (pozostały transport lądowy), a tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 7%.
    2. Czy podatnika świadczącego usługi z grupy 60.23.Z i 60.22.Z obowiązuje stawka podatku VAT w wysokości 7 % dla obu rodzajów działalności ?
    3. Czy możliwe jest stosowanie przez podatnika dla działalności z grupy 60.22.Z -usługi taksówek osobowych stawki podatku VAT w wysokości 3% (przy rozliczaniu ryczałtowym) oraz stawki 7% dla działalności z grupy 60.23.Z (usługi transportu lądowego pozostałe).

    Zdaniem Podatnika świadczenie na rzecz wielu podmiotów usług wynajmowania się jako kierowca powinno być zakwalifikowane do grupy 60.23.Zi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 7%. Według Podatnika może do działalności przewozu taksówką osobową (z grupy 60.22.Z) stosować formę zryczałtowanego opodatkowania podatkiem VAT według stawki 3%, a dla działalności 60.23.Z stawkę podatku VAT w wysokości 7%.

    W związku z pytaniem Podatnika w sprawie kwalifikacji do grupy PKD 60.23.Z (pozostały pasażerski transport lądowy) działalności polegającej na świadczeniu usługi kierowcy w samochodzie usługobiorcy dla wielu podmiotów informuję, że tutejszy urząd skarbowy, jako organ podatkowy, nie jest właściwy do określenia klasyfikacji PKD czy PKWiU danego rodzaju usług. Zadania w zakresie interpretacji nomenklatur klasyfikacyjnych wykonywane są przez urzędy statystyczne. Zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji, zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, a w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem o wydanie opinii klasyfikacyjnej przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29.

    W odniesieniu do pozostałych pytań przedstawionych we wniosku z dnia 12.07.2006 r. po przyjęciu przez tut. urząd klasyfikacji usług wskazanej przez Podatnika, przedstawiam ocenę prawną niniejszego zagadnienia:

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Art. 41 ust. 1 w/w ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22 % z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku 3 do ustawy, na podstawie art. 41 ust. 2 w/w ustawy stosuje się jednak obniżoną stawkę podatku - 7%. W załączniku nr 3 do ustawy w pozycji 143 wymieniono usługi taksówkowe i wynajmowania samochodów osobowych z kierowcą (klasyfikowane do grupy 60.22 PKWiU), zaś w pozycji 144 usługi pasażerskiego transportu lądowego pozostałe (klasyfikowane do grupy 60.23 PKWiU).

    Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, że w odniesieniu do usług opisanych w grupowaniu 60.22 i 60.23 PKWiU, tj. usług taksówkowych i wynajmowania samochodów osobowych z kierowcą oraz usług pasażerskiego transportu lądowego pozostałych, jako wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług ma zastosowanie obniżona 7 % stawka podatku od towarów i usług. Z kolei usługi świadczone przez jednoosobowe podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą wyłącznie na rzecz jednego podmiotu (usługi klasyfikowane do grupy 74.50 PKWiU) podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej 22% określonej w art. 41 ust. 1 ustawy.

    Przy świadczeniu usług taksówek osobowych (PKWiU 60.22.11-00.00), na podstawie art. 114 ustawy od towarów i usług podatnik, który nie podlega zwolnieniu od podatku, może wybrać opodatkowanie tych usług w formie ryczałtu według stawki 3 %. Aby korzystać z tej uproszczonej formy opodatkowania podatnik powinien w terminie do końca miesiąca poprzedzającego okres, w którym będzie stosowany ryczałt, złożyć do naczelnika właściwego urzędu skarbowego pisemne zawiadomienie o wyborze tej formy opodatkowania.

    Zakres art. 114 ustawy o podatku od towarów i usług został ściśle określony poprzez wskazanie grupowania PKWiU (60.22.11-00.00), co oznacza, że ograniczenie to ma charakter przedmiotowy i nie obejmuje innego rodzaju usług. Ustawodawca formułując przepis art. 114 wskazał świadczącym usługi przewozu taksówkami osobowymi na możliwość wyboru opodatkowania podatkiem VAT bądź w formie uproszczonej ryczałtem 3%, albo opodatkowaniem na zasadach ogólnych według stawki 7%. Wybór formy opodatkowania usług taksówkowych pozostawiono więc podatnikowi.

    W przedstawionym przypadku Wnioskodawca świadczy usługi taksówkowe i wynajmowania się jako kierowca prowadzący samochód klienta. W odniesieniu do usług przewozu osób w taksówce osobowej Podatnik na podstawie art. 114 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług może wybrać opodatkowanie tych usług w formie ryczałtu. Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 114 ust. 4 ustawy podatnik, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu, może zrezygnować z tej formy opodatkowania, nie wcześniej jednak niż po upływie 12 miesięcy, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego nie będzie rozliczał się w formie ryczałtu.

    Jeżeli Podatnik wybierze ryczałtowe opodatkowanie usług taksówkowych według stawki 3%, i świadczyć będzie również inne usługi, może rozliczać się jednocześnie na zasadach ogólnych i ryczałtem od usług taksówkowych.

    Ponadto informuję, że z art. 114 ust. 2 cyt. ustawy wynika, że przy opodatkowaniu w formie ryczałtu, podatnik nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych w prowadzonej działalności. Należy jednak podkreślić, że prawo do odliczenia nie służy podatnikom jedynie w tym zakresie, w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są wyłącznie do świadczenia usług taksówek osobowych opodatkowanych ryczałtowano. Podatek zawarty w cenie nabytych towarów i usług wykorzystywanych zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych na zasadach ogólnych (czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego), jak i do świadczenia usług taksówkowych opodatkowanych ryczałtem (a więc czynności, w związku z którymi prawo do odliczenia nie przysługuje), będzie musiał być przyporządkowany do poszczególnych rodzajów działalności albo rozliczany proporcją sprzedaży (art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług).

    Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz stan prawny obowiązujący na dzień udzielenia odpowiedzi.

    Tutejszy organ podatkowy informuje, iż ww. odpowiedź jest wiążąca tylko dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia, nie jest natomiast wiążąca dla Podatnika.

    Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty