POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443/34/1/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.07.2006, sygn. PP/443/34/1/06, Urząd Skarbowy w Rybniku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj.: Dz. U. z Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rybniku stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku bez znaku z datą 22.05.2006r., który wpłynął do tut. Urzędu Skarbowego w dniu 02.06.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika dotyczącej podatku od towarów i usług - jest prawidłowe

W dniu 02.06.2006r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Rybniku wpłynęło pismo zawierające 4 wnioski o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem z dnia 08.06.2006r. organ podatkowy wezwał wnioskodawców do uzupełnienia braków formalnych wniosku. W odpowiedzi zostało przesłane pismo bez znaku z datą 19.06.2006r. zawierajęce 2 wnioski.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

We wniosku Podatnik podał następujący stan faktyczny:

Jedną z podstawowych dziedzin działalności Spółki jest świadczenie usług transportowych ( posiadamy stosowne uprawnienia przewoźników krajowych i zagranicznych). Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT-UE.

Kontrahent - zleceniodawca - firma "X" podała numer, pod którym jest zidentyfikowany dla potrzeb podatku od wartości dodanej (jest to NIP UE FR, a siedziba firmy znajduje się w Szwajcarii).

W Spółce nie wystąpił import usług ponieważ wykonawca tej usługi transportowej (podwykonawcą) jest krajowa firma transportowa "Y" z Katowic. Krajowa firma transportowa "Y" świadczy usługę transportowa na zlecenie i na Spółkę, wystawia krajową fakturę VAT.

Spółka wystawia fakturę VAT za tę usługę (wykoną przez podwykonawcę "Y") podając swój NIP UE na nabywcę zagranicznego z siedzibą w Szwajcarii, który podał Spółce francuski NIP UE.

Świadczona usługa to usługa transportowa bezpośrednio związana z importem towarów na trasie: Biberist (Szwajcaria) - Radzymin (Polska).

Spółka nie posiada w swojej dokumentacji dokumentu SAD, z którego wynikałaby, że wartość usługi transportowej zwiększa podstawę opodatkowania importowanych towarów.

Treść zapytania podatnika:

"Jaką stawkę VAT powinniśmy zastosować w wyżej opisanym przypadku dla odcinka zagranicznego usługi transportowej (Biberis - granica Polski) i odcinka krajowego (granica Polski - Radzymin) w fakturze VAT wystawionej dla naszego Zleceniodawcy X."

Własne stanowisko Podatnika w sprawie:

"Zgodnie z art. 27 ust.2 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) dla usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości dlatego dla odcinka zagranicznego zastosowaliśmy np.- nie podlega podatkowi VAT.

Według art. 83 ust. 3 pkt 1 lit b ww. ustawy z 11.03.2004r. jest to usługa transportu międzynarodowego na mocy art. 83 ust.1 pkt 23 ww. ustawy podlega opodatkowaniu na odcinku - krajowym stawka 0%.

Jednak ze względu na wymagania art. 83 ust. 5 pkt 2, w przypadku gdy nie posiadamy dokumentu potwierdzonego przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wyliczenia wartości tej usługi do podstawy opodatkowania importowanych towarów (SAD-u) to na odcinku krajowym musimy zastosować stawką 22%. Taką też stawkę dla odcinka krajowego zastosowaliśmy na wystawionej przez nas fakturze."

We wniosku Podatnik oświadczył, że w jego indywidualnej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Dokonując oceny prawnej przedstawionego własnego stanowiska Wnioskodawcy w jego indywidualnej sprawie stwierdza się, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r.o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr. 54 poz.535 ze zm.) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Zgodnie z art. 83 ust. pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Przez usługi transportu międzynarodowego o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 należy rozumieć zgodnie z ust. 3 tego przepisu przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt)
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania)poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia ww. usług są w przypadku transportu towarów w myśl art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług:

  1. list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt. 2.
  2. towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt. 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

W związku z powyższym zgodnie z definicją transportu międzynarodowego zawartą w art. 83 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług usługa transportu międzynarodowego opodatkowana jest na podstawie art. 83 ust. 1 stawką podatku w wysokości 0% w części usługi wykonywanej na terytorium Polski, poza tym terytorium, czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co wynika z miejsca świadczenia usługi - art. 27 ust. 2 pkt. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ww. przepis określa, że w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

Dla skorzystania ze stawki 0% podatnik winien posiadać dokumenty , o których mowa w ww. art. 83 ust. 5 pkt 1, 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowiące dowód świadczenia usług międzynarodowego transportu towarów.

Jeżeli podatnik nie posiada dokumentów, o których mowa ww. art. 83 ust. 5 pkt. 1, 2 ustawy o podatku od towarów i usług to nie można uznać takiej usługi za transport międzynarodowy i wówczas będzie ona podlegała opodatkowaniu na terytorium kraju na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawką podatku w wysokości 22%.

W opisanej przez Podatnika sytuacji nastąpił przewóz towaru z terytorium państwa trzeciego na terytorium Polski.

W przypadku transportu międzynarodowego fakt podania przez zleceniodawcę usługi (mającego siedzibę na terytorium państwa trzeciego) numeru, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej jest bez znaczenia, ponieważ nie wystąpiła wewnątrzwspólnotowa usługa transportu towarów.

Zastosowanie ma natomiast przytoczony wyżej przepis art. 27 ust. 2 pkt 2. Podatnik nie może skorzystać z preferencyjnej stawki 0%, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 ponieważ, jak zeznał, nie posiada dokumentów stanowiących dowód świadczenia usług, wyszczególnionych w art. 83 ust. 5.

W związku z powyższym przedstawione przez Podatnika we wniosku stanowisko w odniesieniu do podanego stanu faktycznego jest zgodne z przepisami prawa podatkowego. Podatnik prawidłowo stosuje stawkę 22% do opodatkowania ww. usługi na odcinku krajowym oraz nie stosuje przepisów ustawy z 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług na odcinku poza terytorium kraju.

Interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego.

Urząd Skarbowy w Rybniku