Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 19f97 r. -Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 02.01.2006 r. (data wpływu do US-13.01.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:
- nie podziela poglądu Wnioskodawcy w sprawie, iż faktury VAT nie wprowadzone do obrotu prawnego należy skorygować poprzez wystawienie faktur VAT korekta,
- podziela pogląd Wnioskodawcy w sprawie, iż nie ma możliwości anulowania dokumentów wystawionych za pomocą kasy fiskalnej (paragon).
Pismem z dnia 02.01.2006 r. (data wpływu do US-13.01.2006 r.) Wnioskodawca zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie - w jaki sposób należy skorygować dokument, który nie odzwierciedla rzeczywistej sprzedaży, tzn. kiedy wystawiono fakturę lub paragon a sprzedaż nie została dokonana, gdyż odbiorca nie odebrał towaru bądź z powodu pomyłki faktura została wystawiona dla odbiorcy, którego w rzeczywistości nie dotyczy:
- czy fakturę VAT wystawioną w w/w sytuacjach dla podmiotu gospodarczego należy skorygować fakturą korektą (oryginał i kopia faktury VAT i faktury korygującej pozostają u Wnioskodawcy), czy fakturę taką należy anulować;
- jak postąpić w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, kiedy wystawiony zostanie paragon fiskalny lub paragon fiskalny i faktura VAT do tego paragonu, które nie dokumentują rzeczywistej sprzedaży; czy należy wystawić dokumenty korygujące (oryginały i kopie dokumentów sprzedaży i korygujących są w posiadaniu Wnioskodawcy).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonuje sprzedaży artykułów chemicznych, sanitarnych i opatrunkowych na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą oraz na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Sprzedaż na rzecz osób fizycznych Wnioskodawca ewidencjonuje za pomocą kas rejestrujących. Do paragonów fiskalnych w wielu przypadkach wystawiane są faktury VAT. Towar osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej Wnioskodawca dostarcza własnym transportem pod wskazany przez te osoby adres - zwykle jest to miejsce zamieszkania. Czasami zdarza się, że towar nie zostaje odebrany z uwagi na nieobecność odbiorcy pod wskazanym adresem, brak osoby, która mogłaby odebrać towar w imieniu odbiorcy. Sprzedaż nie zostaje dokonana - towar wraca do magazynu Wnioskodawcy, a paragon fiskalny dokumentujący tę sprzedaż oraz oryginał i kopia wystawionej do niego faktury VAT są w posiadaniu Wnioskodawcy. W tej sytuacji dokumenty te nie odzwierciedlają rzeczywistej sprzedaży.
Ponadto w związku z tym, iż Wnioskodawca wystawia znaczne ilości dokumentów zdarzają się również sytuacje, gdy faktura zostaje wystawiona odbiorcy, na rzecz którego faktycznie nie dokonano sprzedaży. W takiej sytuacji Wnioskodawca posiada oryginał i kopię faktury VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy - w sytuacji gdy sprzedaż nie została dokonana a zostały wystawione faktury VAT, które nie odzwierciedlają rzeczywistej sprzedaży (wystawione zarówno na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą jak i nieprowadzących działalności gospodarczej) należy skorygować faktury poprzez wystawienie do nich faktur VAT korygujących. W dokumentacji Wnioskodawcy pozostają oryginały i kopie faktur sprzedaży i faktur je korygujących, nie podpisane przez odbiorców.
Tut. Organ nie podziela poglądu Wnioskodawcy w tym zakresie.
Zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości anulowania dokumentów wystawionych za pomocą kasy fiskalnej (paragonu).
Tut. Organ podziela pogląd Wnioskodawcy w tym
zakresie.
Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzająca w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Stosownie do § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95. poz. 798), w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. W myśl zaś § 16 ust. 3 przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadku:
- zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, októrych mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;
- zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.
Fakturę korygującą stosownie do § 17 ust. 1 w/w rozporządzenia wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
Stosownie do § 16 ust. 4 cyt. wyżej rozporządzenia sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.
Zatem w przypadku gdy faktury VAT nie wprowadzono do obrotu prawnego (nie doręczono nabywcy), brak jest podstaw prawnych do wystawienia faktury korygującej i doręczenia jej wymienionemu na fakturze kontrahentowi, który towaru nie nabył i pierwotnej faktury nie otrzymał.W tej sytuacji właściwe jest anulowanie faktury poprzez dokonanie na oryginale i kopii tej faktury stosownych adnotacji. Oryginał i kopie faktury Wnioskodawca winien zachować w dokumentacji.
Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.), podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy. Sprzedaż przy zastosowaniu kasy rejestrującej winna być ewidencjonowana w momencie jej dokonania, tj. w momencie powstania obowiązku podatkowego, a nie z wyprzedzeniem - przed powstaniem tego obowiązku.
Obowiązujące przepisy nie normują sposobu dokonywania korekt obrotów zaewidencjonowanych przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Z uwagi na to, że kasa fiskalna nie pozwala na korektę danych zapisanych w pamięci kasy rejestrującej, to korekta danych musi być zapisywana za pomocą innych urządzeń księgowych. Korekta dokonywana za pomocą innych urządzeń księgowych winna dotyczyć zdarzeń wyjątkowych, należycie opisanych. Nagminne korygowanie ewidencji prowadzonej za pomocą kas rejestrujących unicestwiłoby bowiem cel, który przyświecał ustawodawcy przy wprowadzaniu obowiązku stosowania kas rejestrujących.W ewidencji tej obok opisu paragonu (nr, kwota zawyżonego obrotu bądź podatku) powinny być zapisywane wszystkie zdarzenia związane z korektą obrotu (np. niewydanie towaru, błąd kasjera). Do opisu należy załączyć paragon i zachować go w dokumentach.
Na podstawie w/w rejestru Wnioskodawca może dokonać korekty wartości obrotu zaewidencjonowanego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Należy jednak pamiętać, że przedstawiony sposób korygowania obrotów zaewidencjonowanych przy zastosowaniu kasy rejestrującej powinien być stosowany wyjątkowo. Wnioskodawca winien dołożyć wszelkich starań by sytuacje takie nie zdarzały się. W celu uniknięcia ewidencjonowania sprzedaży towarów, która nie jest realizowana, zasadnym byłoby rozważenie zainstalowania kasy rejestrującej w samochodzie, którym są dostarczane towary.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta; wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.Stosownie do art. 222 Ordynacji podatkowej, zażalenie na postanowienie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie oraz powinno zawierać znaki opłaty skarbowej (o wartości 5 zł od pisma i o wartości 0,50 zł od każdego załącznika).