P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1472/RPP1/443-429/06/KB

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.07.2006, sygn. 1472/RPP1/443-429/06/KB, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 08.05.2006r. (data wpływu do Urzędu 15.05.2006r.), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego


p o s t a n a w i a


uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność handlową w zakresie sprzedaży artykułów spożywczych. Towary są sprzedawane zarówno dla dużych sieci handlowych, jak i do małych sklepów i hurtowni w całej Polsce. Z podpisanych umów handlowych wynika, że Spółka zobowiązana jest do udzielania swoim kontrahentom premii pieniężnych w postaci bonusów. Umowy handlowe dopuszczają następujące rodzaje bonusów:

  • bonus dodatkowy jest przyznawany comiesięcznie pod warunkiem terminowego realizowania płatności;
  • bonus bezwarunkowy, który jest udzielany niezależnie od obrotów zrealizowanych w czasie współpracy, wypłacany niezależnie od spełnienia jakichkolwiek warunków ;
  • bonus warunkowy uzależniony od osiągniętego poziomu obrotów handlowych w określonym czasie.

Podatnik pyta, w jaki sposób należy dokumentować bonusy za terminową płatność, bonus bezwarunkowy i warunkowy (zadaniowy) w świetle ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Spółka wyróżnia dwa rodzaje bonusów za terminową płatność:

1. bonus za szybką płatność w ciągu 7 dni od otrzymania faktury przez klienta - wówczas Spółka wystawia fakturę korygującą. Tego rodzaju bonus pomniejsza cenę sprzedaży i jest powiązany z konkretną dostawą i w tej sytuacji zastosowanie ma art. 29 ust. 4 ustawy o VAT. Zdaniem Spółki udokumentowanie takiej czynności powinno nastąpić zgodnie z § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz.798)

2. bonus dotyczy terminowego regulowania płatności przez klienta w ciągu całego miesiąca - jeżeli wszystkie faktury, które miały termin płatności na dany miesiąc są zapłacone przez klienta w terminie, klient dostaje bonus za terminową płatność. Tego rodzaju bonus jest uwzględniany i rozliczany przez cały następny miesiąc na każdej fakturze sprzedającego wystawianej dla danego klienta jako upust i pomniejsza każdą jednostkową cenę sprzedaży towaru ustalając w ten sposób kwotę należną netto z tytułu sprzedaży. Jeżeli w trzech poprzednich miesiącach klient płacił terminowo (a więc dostawał bonus), a w sprawdzanym miesiącu nie posiada faktur do płatności, bonus jest przenoszony na kolejny miesiąc.

Bonus bezwarunkowy udzielany jest niezależnie od spełnienia jakichkolwiek warunków. Jego zadaniem jest zachęcenie klienta do nawiązania ze Spółką współpracy, a następnie do częstego kupowania jej produktów. Bonus ten dotyczy wszystkich dostaw w kwartale lub w ciągu półrocza. Bonus liczony jest np. jako 1% od obrotów handlowych pomiędzy stronami, wypłacany jednorazowo po zakończeniu ww. okresów, rozliczany fakturą wystawioną przez kupującego jako dodatkowe świadczenie z jego strony, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i dokumentowany zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT. Zdarzają się jednak sporadyczne przypadki, że niektórzy klienci Spółki żądają wystawienia faktury korygującej na wypłacany bonus bezwarunkowy. Wówczas Spółka do konkretnej dostawy, uzgodnionej z klientem, wystawia fakturę korygującą na koniec np. kwartału stosując art. 29 ust. 4 ustawy o VAT i § 16 cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów.

Bonus warunkowy (zadaniowy) jest wypłacany procentowo od osiągniętego poziomu obrotów handlowych ze stronami oraz od tzw. szeroko rozumianych inwestycji marketingowych, między innymi udział w imprezach targowych, konkursach, wydawnictwach handlowych i innych obszarach działalności kupującego promujących produkty dostarczane przez sprzedającego. W takich wypadkach wypłacany bonus związany jest z określonym zachowaniem nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię. Zdaniem Spółki usługi takie podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach i rozliczane są fakturą wystawioną przez kupującego na podst. art. 106 ust. 1 ustawy o VAT.

W piśmie z dnia 30.12.2004r. Nr PP3 - 812 - 1222/2004/AP/4026 w sprawie premii pieniężnych wypłacanych nabywcom Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów wyjaśnia, iż skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W takim przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 19 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971)/obecnie § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz.798)/. W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Stosownie art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W związku z powyższym należy zauważyć, iż w przypadku bonusa za szybką płatność mamy do czynienia z bonusem przyznanym przez Spółkę klientowi po dokonaniu zapłaty za otrzymany towar. Zatem powinien on być traktowany jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. Spółka prawidłowo dokumentuje udzielony z tego tytułu bonus wystawiając fakturę korygującą. Zgodnie bowiem z § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz.798) w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Z kolei w przypadku bonusa za terminowe regulowanie płatności przez klienta w ciągu całego miesiąca mamy do czynienia z bonusem udzielonym przed ustaleniem ceny, ponieważ przedmiotowy bonus jest uwzględniany i rozliczany przez cały następny miesiąc na każdej fakturze sprzedającego wystawianej dla danego klienta jako upust. Tego rodzaju bonus pomniejsza każdą jednostkową cenę towaru już w momencie dostawy, ustalając w ten sposób kwotę należną netto z tytułu sprzedaży.

W przypadku udzielenia klientowi bonusa bezwarunkowego Spółka postępuje prawidłowo wystawiając na koniec kwartału fakturę korygującą, w której odwołuje się do konkretnej dostawy uzgodnionej z klientem. Zgodnie bowiem z § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz.798) w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Jednocześnie Naczelnik tut. Urzędu informuje, że nie jest organem właściwym do udzielenia interpretacji podatkowej w zakresie sposobu dokumentowania bonusów przez klientów (nabywców towarów).

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie