Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 15 ust. 6, art. 29 ust. 1, art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie po rozpatrzeniu wniosku Jednostki, z dnia 9.05.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - postanawia uznać stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku za prawidłowe.
Pismem z dnia 9.05.2006 r. Jednostka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką budżetową i organem zespolonej administracji rządowej wchodzącej w skład służb, inspekcji i straży wojewody. W ramach swojej działalności Wnioskodawca wykonuje zadania nałożone przepisami prawa, do realizacji których został powołany oraz świadczy usługi na zlecenie różnych podmiotów na podstawie umów cywilnoprawnych. Ustawa z dnia 22.12.2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. Nr 281, poz. 2784) - zwanej dalej ustawą o handlu uprawnieniami - wprowadziła zmiany w ustawie z dnia 20.07.1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 982 ze zm.) rozszerzając zakres zadań Inspektoratów Ochrony Środowiska o obowiązek weryfikacji rocznych raportów w zakresie zgodności zawartych w nim interpretacji ze stanem faktycznym (art. 2 ust. 1 pkt. 14a). Zgodnie z art. 42 ustawy o handlu uprawnieniami roczny raport podlega weryfikacji przez uprawnionych audytorów lub wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska w zakresie zgodności informacji zawartych w raporcie ze stanem faktycznym.
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 10.04.2006 r. (Dz. U. Nr 71, poz. 496) określiło warunki i sposób ustalania kosztów weryfikacji rocznych raportów, zgodnie z którym wysokość kosztów weryfikacji może mieścić się w przedziale od 240 do 8.000 zł. Ze względu na brak do dnia 4.05.2006 r. przepisów wykonawczych określających warunki i sposób ustalenia kosztów weryfikacji rocznych raportów (z tą datą weszło w życie rozporządzenie Ministra Środowiska o warunkach i sposobie ustalania kosztów weryfikacji rocznych raportów) Wnioskodawca do raportów złożonych przez podmioty dokonujące instalacji przed 4.05.2006 r. sporządził umowy cywilnoprawne określające warunki sporządzenia weryfikacji, w tym między innymi: termin wykonania, uzależnienie określenia wartości weryfikacji od ukazania się rozporządzenia Ministra Środowiska, warunki płatności i inne.
W tak przedstawionym stanie faktycznym wątpliwości Jednostki dotyczą ustalenia: czy z tytułu świadczenia przedmiotowych usług (tj. weryfikacji rocznych raportów), Jednostka jest podatnikiem podatku VAT zobowiązanym do rozliczania tego podatku oraz czy i jaki wpływ mają zawarte umowy cywilnoprawne na obowiązek rozliczenia przez Jednostkę podatku VAT. Jednocześnie w przypadku gdy Jednostka będzie podatnikiem zobowiązanym do rozliczania podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia przedmiotowych usług, wątpliwości Podatnika dotyczą również zasad ustalania obrotu stanowiącego podstawę opodatkowania oraz określenia właściwej stawki VAT na świadczone usługi.
W ocenie Jednostki wykonywane czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, ze względu na zawarcie umowy cywilnoprawnej, a obrotem jest kwota określona zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 10.04.2006 r., którą należy traktować jako wartość netto.
Po rozpatrzeniu przedmiotowej sprawy, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie stwierdza, co następuje:
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 14a ustawy z dnia 20.07.1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 982 ze zm.) do zadań Inspekcji Ochrony Środowiska należy weryfikacja rocznych raportów, o których mowa w ustawie z dnia 22.12.2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. Nr 281, poz. 2784). Zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wykonuje na podstawie art. 3 ust. 1 pkt. 2 cyt. ustawy wojewoda przy pomocy wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska jako kierownika wojewódzkiej inspekcji ochrony środowiska, wchodzącej w skład zespolonej administracji wojewódzkiej. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska wykonuje w imieniu wojewody zadania i kompetencje Inspekcji Ochrony Środowiska określone w ustawie i przepisach odrębnych. Natomiast rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 10.04.2006 r. (Dz. U. Nr 71, poz. 496) określa warunki i sposób ustalania kosztów weryfikacji rocznych raportów, zgodnie z którym wysokość kosztów weryfikacji może mieścić się w przedziale od 240 do 8.000 zł.
Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT - oraz § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Nawiązując do stanu faktycznego opisanego we wniosku Podatnika z dnia 9.05.2006 r., tut. organ podatkowy podkreśla fakt, iż dla wykonania opisanych czynności Jednostka zawiera umowy cywilnoprawne. Uznać należy więc, iż świadczenie usług wynikających z powstałego w ten sposób stosunku zobowiązaniowego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
W myśl powyższego, obrotem Jednostki z tytułu świadczenia opisanych usług będzie kwota należna za świadczoną usługę, ustalona zgodnie z zasadami określonymi rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 10.04.2006 r. w sprawie warunków i sposobu ustalania kosztów weryfikacji rocznych raportów, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Dodatkowo tut. organ podatkowy wskazuje, iż dla przedmiotowych usług zastosowanie znajdzie określona w art. 41 ust. 1 ustawy podstawowa stawka podatku VAT - 22%.