Temat interpretacji
W dniu 03.11.2005r. do tut. Organu podatkowego wpłynął wniosek Spółki X z dnia 27.10.2005r., w sprawie interpretacji przepisów podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania rabatu.
Z treści złożonego wniosku wynika, że w dniu 06.04.2005r. Spółka X jako dostawca towaru podpisała Umowę Handlową z firmą Y - odbiorcą towaru, a w § 6 tej umowy jest określony rabat potransakcyjny, który jest udzielany przez dostawcę w wysokości 3,5% od obrotu i będzie rozliczany miesięcznie do 15-go dnia następnego miesiąca na podstawie noty obciążeniowej. Następnie odbiorca towaru dokona potrącenia wysokości rabatu z bieżących zobowiązań wobec dostawcy.
Spółka X uznała ten rabat jako koszt poniesiony w związku ze współpracą z odbiorcą, jako usługę za odbiór towaru od Spółki X. Jej zdaniem, ponieważ obydwie firmy są płatnikami podatku VAT, to odbiorca do wystawionych not obciążeniowych powinien wystawić fakturę VAT na w/w rabat potransakcyjny ze stawką 22% VAT. Z kolei firma Y uważa, że to Spółka X powinna wystawić do w/w not obciążeniowych fakturę korektę. Dalej, zdaniem Spółki X, odbiorca towaru będzie miał rację, gdy weźmie się pod uwagę § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. i art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast w piśmie z dnia 30 grudnia 2004r. Minister Finansów wyjaśnia, że w przypadkach, gdy wypłacana premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacana po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostaw.
Spółka X informuje też, że w przedmiotowej sprawie premia-rabat potransakcyjny nie jest związana z konkretną dostawą, a dotyczy wszystkich dostaw realizowanych w określonym czasie (w skali miesiąca). Jest ona wypłacana z tytułu określonego zachowania nabywcy i dlatego Spółka X traktuje ją jako wynagrodzenie za świadczenie usługi, opodatkowane VAT na ogólnych zasadach. Zaś nabywca powinien udokumentować ją fakturą VAT, naliczając podatek. Dalej, zdaniem Spółki X, biorąc pod uwagę Umowę Handlową, podpisaną przez obydwie strony, nie ma mowy o tym, że Spółka X ma wystawić fakturę korektę do noty obciążeniowej, wystawionej przez odbiorcę. Nota obciążeniowa jest żądaniem zapłaty za dostarczone produkty i jest kosztem Spółki X, bo ona według noty jest nabywcą, a sprzedawcą jest jej odbiorca i on powinien udokumentować zaistniały fakt fakturą VAT. W związku z powyższym Spółka X prosi o zajęcie stanowiska w przedstawionej sprawie.
Biorąc powyższe pod uwagę tut. Organ podatkowy informuje, że zgodnie z treścią art. 29 ust. 4 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont).Z kolei, zgodnie z § 16 ust. 1 w/w rozporządzenia Ministra Finansów, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.
Zdaniem tut. Organu Podatkowego w sytuacji opisanej we wniosku, jak wynika z § 6 Umowy Handlowej, zawartej pomiędzy Spółką X a firmą Y, mamy do czynienia z rabatem w stałej wysokości, tj. 3,5% od obrotu zrealizowanego w każdym z miesięcy, czyli od konkretnych dostaw (sprzedaży) towarów. Nie ma przy tym znaczenia czy jest to jedna czy więcej transakcji w danym miesiącu. Udzielony rabat ma bezpośredni wpływ na wartość dostaw i prowadzi do obniżenia ceny każdej z nich. Łatwo, z uwagi na stały procentowy rabat, tj. 3,5% od obrotu, ustalić dokładnie o ile nastąpiło obniżenie ceny każdej jednostkowej transakcji udokumentowanej fakturą VAT, nawet jeśli jest ich więcej niż jedna w miesiącu. Tym samym przyznany rabat potransakcyjny można przyporządkować konkretnej dostawie.
Ponadto z Umowy Handlowej, załączonej do przedmiotowego wniosku, nie wynika, aby wypłacana premia - rabat potransakcyjny, był wynagrodzeniem firmy Y za jej określone zachowanie w stosunku do sprzedawcy - Spółki X, np. za to, że firma Y będzie nabywać towary o określonej wartości bądź w określonej ilości w określonym czasie, czy też będzie terminowo regulować płatności za dostawy zrealizowane w pewnym okresie, lub też powstrzyma się od pewnych działań, np. nie będzie nabywać towarów u innych podmiotów. Premie za wymienione działania nie będą wówczas związane z żadną konkretną dostawą towarów i można powiedzieć, że nabywca towarów świadczy dla dostawcy jakąś usługę, którą powinien udokumentować fakturą VAT.
W świetle powyższego Spółka X, jako dostawca towarów powinna z tytułu udzielonego rabatu, wystawić firmie Y fakturę korygującą, o której mowa w § 16 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów, gdyż udzielony rabat pomniejszy obrót Spółki X, w myśl art. 29 ust. 4 w/w ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym, tut. Organ podatkowy nie podziela stanowiska Spółki X w przedmiotowej sprawie i informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego, przedstawionego przez Spółkę X w zapytaniu oraz stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla Spółki X, wiąże jedynie tut. Organ podatkowy oraz organy kontroli skarbowej do czasu jej ewentualnej zmiany lub uchylenia przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.