Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art.14a § 1-4 w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz.60 z 2005r. ze zm.), postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego firmie X, oceniając stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 01.06.2006r. o udzielenie interpretacji jako nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę: Firma X wykonuje usługę na rzecz niemieckiej Firmy Uhde Gmbh z siedzibą w Dortmundzie. Usługa polega na wykonaniu diagramów logicznych i przyczynowo-skutkowych podgrzewacza i kompresora, a także obsługi polowej (w działaniu) DCS i ESD tych urządzeń. Firma Uhde Gmbh posiada status polskiego podatnika VAT. Wykonaną usługę Strona zakwalifikowała jako usługę w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3).
.Stanowisko Wnioskodawcy: Strona uważa, iż usługi te powinny być opodatkowane w Polsce, ponieważ fakt posiadania polskiego numeru VAT generuje dla zagranicznych spółek stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy: Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: Art. 27 ust.1, art.27 ust. 3 pkt 2, art. 27 ust.4 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Podatnika, uzasadnionej w następujący sposób:
Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Artykuł ten wyraża ogólną zasadę, dotyczącą ustalenia miejsca świadczenia usługi. Analiza przepisów art. 27 ust. 3 i 4 wykazuje, iż w przypadku usług przywołanych w zapytaniu miejsce świadczenia usług jest ustalone odmiennie od ww. zasady.
Zgodnie z art. 27 ust.3 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust.4, są świadczone na rzecz: 1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub 2. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
Regulacja zawarta w/w przepisie ma zastosowanie do usług niematerialnych wymienionych w art. 27 ust.4 ustawy o VAT. W art. 27 ust.4 pkt 3 figurują między innymi usługi w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3). Z treści zapytania wynika, iż usługobiorca jest podmiotem o którym mowa w punkcie drugim ust. 3 art. 27.
Artykuł 27 ust.3 ustawy o podatku od towarów i usług wymienia - jako znaczące dla miejsca świadczenia usługi - kolejno: siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, stały adres lub miejsce zamieszkania. Kolejność wymienienia tych miejsc ma znaczenie prawne. Należy bowiem ustalać miejsce świadczenia usługi najpierw odwołując się do miejsca siedziby, następnie do stałego miejsca prowadzenia działalności, a dopiero w ostateczności do stałego adresu lub miejsca zamieszkania świadczeniobiorcy. W konsekwencji w przeciwieństwie do art. 27 ust.1 ustawy o VAT ustawodawca nie daje- w przypadku nabywców innych niż osoby fizyczne- priorytetu kryterium stałego miejsca prowadzenia działalności wobec kryterium miejsca siedziby.
Jak wynika z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego, świadczy Ona usługę na rzecz podmiotu zagranicznego, zarejestrowanego w Polsce dla celów VAT i uważa, iż z tego tytułu, usługi te winny być opodatkowane w Polsce. Naczelnik tut. organu stoi na stanowisku, iż w/w fakt rejestracji nie ma w przedmiotowej sprawie znaczenia, ponieważ z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego nie wynika, aby podmiot zagraniczny miał w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności, a poza tym, w art. 27 ust.3 ustawy o VAT jest mowa w pierwszej kolejności o siedzibie nabywcy usługi.
Biorąc powyższe pod uwagę, Naczelnik tut. Urzędu stwierdza, iż miejsce świadczenia przez Stronę usług w zakresie badań i analiz technicznych na rzecz podmiotu zagranicznego mającego siedzibę na terytorium Wspólnoty - Niemcy, pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT w Polsce. Ponadto tut. organ wskazuje, iż usługi świadczone przez Stronę winny zostać uznane za opodatkowane w państwie siedziby nabywcy tych usług, a tym samym nie jest Ona zobowiązana do rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia tych usług w kraju.
Zatem, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku stwierdza, iż stanowisko Podatnika wyrażone we wniosku jest nieprawidłowe.