Na podstawie art. 216 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zm.) po zapoznaniu się... - Interpretacja - PP/443-82-1/BP/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.01.2006, sygn. PP/443-82-1/BP/06, Drugi Urząd Skarbowy w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 216 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zm.) po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 14 grudnia 2005r. (doręczonego dnia 15 grudnia 2005r. ) o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Spółki z o.o., Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu

stwierdza, że

stanowisko podatnika jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a wskazanej na wstępie ustawy stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wniosek składa się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Składając wniosek, podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Interpretacja zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Pismem z dnia 14 grudnia 2005r. (doręczonym dnia 15 grudnia 2005r.) Spółka z o.o. zwróciła się o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie w następującym stanie faktycznym.

Przedmiotem działalności Spółki jest działalność w zakresie budownictwa. Obecnie bierze ona udział w przetargu, którego przedmiotem jest remont i rozbudowa Domu. Inwestorem jest Klasztor Z. Spółka ubiega się o zlecenie jej wykonania tego zadania. Z ubieganiem się o udzielenie zamówienia związana jest konieczność złożenia oferty cenowej, zawierającej m.in. wskazanie stawki podatku VAT właściwej w tym przypadku, a następnie opodatkowanie wykonywanych robót według właściwej stawki podatku VAT. W toku postępowania Spółka powzięła wątpliwości, czy roboty budowlane stanowiące przedmiot zamówienia powinny być opodatkowane podatkiem VAT według stawki 7% czy też według stawki 22%.

Budynek (Dom) w przeważającej części ma być wykorzystany jako noclegownia dla pielgrzymów, uczestników kilkudniowych rekolekcji, natomiast pozostała część powierzchni to m.in. mieszkania osób obsługujących ten obiekt, jadalnia, kuchnia, kaplica itp. pomieszczenia użytkowe. Zdaniem spółki jest to obiekt będący budynkiem zbiorowego zamieszkania, mieszczącym się w grupowaniu PKOB grupa 113 klasa 1130. Okoliczność ta została potwierdzona pismem Urzędu Statystycznego w Łodzi, posiadanym przez inwestora i taką klasyfikację budynku Spółka uważa za bezsporną. Wątpliwości Spółki budzi natomiast okoliczność, czy pomimo takiej klasyfikacji budynek ten jest obiektem budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy o podatku VAT, a tym samym, czy do robót związanych z jego wykonaniem ma zastosowanie 7% stawka podatku VAT przewidziana przepisami art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy.

Na tle powyższego stanu faktycznego spółka pyta czy roboty budowlane stanowiące przedmiot zamówienia (Dom) powinny być opodatkowane podatkiem VAT według stawki 7% czy też według stawki 22%.

Spółka stoi na stanowisku, że roboty, których dotyczy niniejsze zapytanie, powinny być opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 7%, ponieważ przepis art. 2 pkt 12 ustawy o podatku VAT stanowi, że obiektami budownictwa mieszkaniowego są m.in."ex 113- budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej". Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 maja 1989r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego (Dz. U. Nr 29, poz. 174), prowincje zakonów oraz klasztory są personalnymi jednostkami organizacyjnymi Kościoła katolickiego. W tym stanie rzeczy, skoro inwestorem budynku jest Klasztor, to jest to budynek kościoła będący jednocześnie budynkiem zbiorowego zamieszkania, a tym samym jest to obiekt budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy o podatku VAT, co w konsekwencji powoduje, że do dnia 31 grudnia 2007r. na mocy art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku VAT roboty budowlano-montażowe związane z takim budynkiem podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego informuje co następuje.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robot budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

W myśl natomiast art. 2 pkt 12 wskazanej ustawy przez obiekty budownictwa mieszkaniowego - rozumie się przez to budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Biorąc pod uwagę powyższe tut. organ stwierdza, że dla robót budowlano-montażowych związanych z budownictwem mieszkaniowym - w rozumieniu wyżej wskazanym - do 31 grudnia 2007r. stawka podatku wynosi 7% .

Skoro zatem Dom, którego dotyczyć ma inwestycja, jest budynkiem należącym do kościoła i mieści się - jak wynika z opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi Nr OK-5672/OB.-6884/2005 z dnia 28 listopada 2005r. w PKOB Nr 113, to - w ocenie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu - należy przy realizacji inwestycji jego dotyczącej stosować stawkę podatku VAT w wysokości 7%.

W podsumowaniu tut. organ uprzejmie informuje, iż powyższa interpretacja udzielana jest jedynie w opisanym przez spółkę stanie faktycznym, w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.

Na postanowienie niniejsze przysługuje zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu Zażalenie wnosi się za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (t.j. D. U. z 2004r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.

Drugi Urząd Skarbowy w Opolu